Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Protest dierproeven

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Protest dierproeven

Dagblad De Limburger:

Last edited by Breur; 20 januari 2011, 17:50. Reden: bron toegevoegd.

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Sommige onderzoeken moeten nu eenmaal eerst op dieren worden uitgevoerd voordat ze op echte levende mensen worden getest; ik vind dat niet meer dan normaal.
    Vind ik kort door de bocht. De meeste dierproeven worden uitgevoerd ten faveure van de cosmetica.
    Als je ziet en leest hoe gruwelijk het er daar aan toegaat vind ik het vreemd dat jij dat normaal vindt.

Opmerking

Dit is en blijft een moeilijke discussie. Een aantal jaren heb ik moeten zorgen met mijn mensen voor een aantal proefdieren die aanwezig waren bij het voormalig ziekenhuis St. Annadal. Zelf heb ik wel iets met dieren. De dieren daar werden goed verzorgd en goed gehuisvesd. Wel werden zijn gebruikt als proefdier. Ik kreeg niet de indruk dat deze dieren werden gemarteld of onnodig pijn gedaan.

Wat ik in die periode erger vond, was het dumpen van zieke, verwaarloosde dieren over het hek van kinderboerderijen, dierenparkjes enz. Deze dieren waren vaak zo ziek dat ik ze onmiddellijk moest laten inslapen en dat ook zelf persoonlijk vaker heb moeten doen. Zoiets doe je niet lachend. Deze dieren hadden pijn, honger en verdriet (ook een dier kan verdrietig zijn) ervaren.

Ik kan niet beoordelingen of alles ook kan zonder proeven op dieren. Meteen de mens als proefdier lijkt mij niet altijd aanvaardbaar. Soms is er geen betere keuze dan eerst proeven op dieren. Als deze proeven bedoeld zijn om mensen uiteindelijk beter te kunnen helpen, dan moet dat maar. Wat betreft het commerciële gebeuren: streng zijn en toezicht houden. In de praktijk zal dat niet altijd mogelijk blijken te zijn.
      De leefs mer eine kier .

Opmerking

Voor het medisch onderzoek hebben we gewoon geen keus dan dierproeven, de onderzoekers, hebben hier al veel medisch succes meegeboekt.
        Waar veel patiënten mee geholpen zijn en toekomstgericht nog meer.

Wat zouden we doen als we muizen in huis hadden?

Wat betreft de cosmetica, daar is dierproeven bijna niet weg te krijgen, door het grote kapitaal van de cosmeticabranche.

Eerlijkheidhalve gebied mij toe te geven dat ik buiten aapjes niet weet welke dieren nog meer gebruikt worden voor proefdieren
        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

Opmerking

Wat dacht je van muizen, honden, ratten, katten etc, etc!
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door parel
            Wat zouden we doen als we muizen in huis hadden?
            Deze vreemde " vogel " zagen wij deze week in onze tuin Wij hebben hem/haar laten leven

Opmerking

Is het muisje bij de lekkernijen kunnen komen?
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door elletje
                Is het muisje bij de lekkernijen kunnen komen?
                Zeker

Opmerking

Over dierproeven heb ik geen duidelijke mening omdat ik er te weinig vanaf weet, dus dat laat ik aan de deskundigen over. Maar wat is dat een prachtig gezicht, die bijna onafzienbare stoet van professoren in hun toga's op het Vrijthof! Wie had dat 50 jaar geleden kunnen denken? Ik zie alleen geen dames meelopen, maar dat zal toeval zijn.

Opmerking

Maastricht University statistics

Dat was inderdaad toeval want 53% van de gehele staf is vrouw, en 47% van de academische staf, wat geen slechte score is. Misschien zijn er nog te weinig vrouwen onder die heren met een zilveren keten om (decanen).

Opmerking

Thuis, hebben mijn zonen als huisdier ratten gehouden. Leuke, intelligente beestjes afkomstig uit de ratten gekweekt voor laboratoria. Geen enkele rat is een natuurlijke dood gestorven. Ik heb ze uiteindelijk allemaal moeten afmaken. Altijd ontwikkelde tumoren zich in het lichaam van deze beestjes. Wij zijn gestopt met het houden van deze dieren. Het afscheid was iedere keer te pijnlijk voor het gezinnetje.
                      Bestanden bijvoegen
                      De leefs mer eine kier .

Opmerking

Ik denk dat we er allemaal voor zijn dat er zo min mogelijk getest wordt op dieren. De cosmetische industrie mag ooit de grote boosdoener zijn geweest, tegenwoordig worden dergelijke fabrikaten geweerd, in Europa althans. Er zijn meer dan 135 merken die proefdiervrij zijn, waaronder ook grote namen. Men verwacht dat vanaf 2013 zelfs alles ´schoon´ zal zijn. De pijn zit hem tegenwoordig vooral in de schoonmaakindustrie.

Hoeveel proefdieren worden gebruikt aan de MU en waarvoor, weet ik niet. Wel dat een groot aantal onderzoeken wordt verricht met menselijke vrijwilligers. Je hoeft de prikborden in de polihal en de advertenties in de huis aan huisbladen maar te volgen om er een beetje van op de hoogte te zijn. Ik heb zelf vaker meegedaan aan dergelijke onderzoeken, maar alleen als er geen medicatie aan te pas kwam, of als het mij niet te zeer beperkte in mijn levensstijl (bv. drie maanden drie keer per week op controle, of even lang geen druppel alcohol :(). Aan een onderzoek naar hartritmestoornissen (een van de stenen des aanstoots voor de bovengenoemde ADC), zou je me ook niet krijgen, tenzij in een niet te behandelen controlegroep.

En dat is natuurlijk het probleem. We willen allemaal een goede medische behandeling krijgen, maar het onderzoek daarvoor op ons zelf laten uittesten, is een tweede. Ook zou ik het niet prettig vinden als men die medicijnen dan maar uitprobeerde op de arme zwartjes in Afrika (waarvoor we vroeger op school zilverpapier spaarden om het leven voor hen te verbeteren). Dan in godsnaam nog maar een páár proefdieren zolang men nog geen alternatief heeft. Maar wél met de verplichting om te zoeken naar dat alternatief.
                        Last edited by Clio; 22 januari 2011, 11:02.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
                          Dat was inderdaad toeval want 53% van de gehele staf is vrouw, en 47% van de academische staf, wat geen slechte score is. Misschien zijn er nog te weinig vrouwen onder die heren met een zilveren keten om (decanen).
                          Nog even, off-topic, voortbordurend op die foto: weet iemand de betekenis van de verschillende kleuren toga's (zwart en donkerrood)? En die zilvergrijze sjerp van die kleine meneer (een bekend gezicht)? En dan die voorste meneer met dat felrode kledingstuk, is dat een lid van het college van bestuur?
                          (niet nodig om er een apart draadje van te maken, 't is maar een tussendoorvraagje)

Ik lees in deze leuke column in DDL dat ik cortège had moeten zeggen. "Stoet"...

Opmerking

Er waren tenminste vijf professoren bij van buitenlandse universiteiten, die een eredoctoraat kregen. Die dragen sowieso afwijkende toga´s en baretten.
                            Last edited by Clio; 22 januari 2011, 11:16.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
                              Nog even, off-topic, voortbordurend op die foto: weet iemand de betekenis van de verschillende kleuren toga's (zwart en donkerrood)?
                              Misschien vind je hier het antwoord (brochure te downloaden als PDF, links op de pagina).

Opmerking

Bezig...
                              X