Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Monumentaal pand mist 22 eiken deuren; gemeente doet aangifte

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Monumentaal pand mist 22 eiken deuren; gemeente doet aangifte

De gemeente Maastricht heeft bij de politie aangifte gedaan van een overtreding op de monumentenwet. Uit een Rijksmonument in de stad zijn 22 monumentale deuren verwijderd. Vanwege de hoge mate van monumentaliteit van de deuren en de inbreuk op het monumentale karakter van het pand besloot de gemeente tot aangifte.

De eigenaar van het pand meldde de vermissing van de deuren bij de gemeente. Het betreft 21 eikenpaneeldeuren en een eikendeur met glas. Op grond van de monumentenwet is het verboden een beschermd monument zonder vergunning te verstoren of aan te passen. Het beschadigen van een beschermd monument is een economisch delict, voor zover dit delict opzettelijk is begaan. Welk pand het in de binnenstad van Maastricht betreft maakt de gemeente niet bekend. Een woordvoerder van de gemeente geeft aan dat dit zo is afgesproken met de eigenaar van het pand.

Maastricht is de tweede monumentenstad van Nederland en heeft circa 1660 rijksmonumenten. De gemeente is in de monumentenwet aangewezen om toe te zien op de bescherming van de monumenten in de stad. Voor aanpassingen aan deze monumenten moet een vergunning aangevraagd worden bij de gemeente. Dat geldt voor alle bouwkundige aanpassingen aan het object, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant.

Bron: http://www.maastrichtaktueel.nl, 09-12-2010
    Ook weer zo iets :(

Volgens mij weet Breur er het fijne van..............
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

Opmerking

Opgevreten door houtworm, is dat wellicht een optie?
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

Opmerking

De eigenaar van het pand meldde de vermissing van de deuren bij de gemeente.
        Nou, dan vermoed ik dat de gemeente het pand gehuurd heeft.
        Welk pand in de binnenstand met 22 (monumentale) deuren heeft de gemeente gehuurd en onlangs waarschijnlijk verlaten ?

Ik denk dan aan de sociale Dienst aan de Abtstraat/Calvariestraat.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Heel waarschijnlijk. En wie is er dan mee vandoor gegaan? Er wonen/woonden daar volgens mij vrijgezelle gemeenteambtenaren en wat betrouwbare studenten. Maar wie weet wat wie deed of in huis haalde?

Opmerking

Ik vind het maar vreemd dat Maastricht geen openheid van zaken geeft. Nu gaat iedereen speculeren.

@Haas: ik ben aan het verbouwen en heb zelf deuren over ! En mijn glazen bol blijft wazig; zit condens aan de binnenzijde.
            De leefs mer eine kier .

Opmerking

Welke ambtenaar is aan het verbouwen ?
              De leefs mer eine kier .

Opmerking

Het Zondagsnieuws, de lokale betrouwbaar kwaliteitskrant...., meldt vandaag dat de 22 momumentale deuren verdwenen zijn uit het pand van het voormalige hotel DANTE aan de St. Jacobsstraat 6 te Maastricht.

De website van het hotel vermeldt:
                "Wegens onvoorziene omstandigheden zijn Hotel Bigarré en Hotel Dante gesloten.

De Directie van de hotels verwacht dat dit van tijdelijke aard is. Mocht de situatie binnen niet afzienbare termijn wijzigen dan zullen wij u hierover informeren. Mochten er onverhoopt vragen zijn gelieve dan contact op te nemen middels de gegevens op onze contact pagina. (..)"

Het vermoeden bestaat dat de deuren mogelijk zijn weggehaald vanwege het feit dat een bedrijf gebruik maakt van zijn retentierecht.
                Op de voordeur zou namelijk een brief hangen met de boodschap dat op het pand retentierecht rust.
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Info

http://wetboek.net/ljn/bo2899.html

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                    Ik bedoel er niks mee, maar misschien moet iemand eens gaan kijken bij "The Queen of the South" in Genk, wat ze daar aan antieke bouwmaterialen hebben staan, je kijkt je ogen uit.
                    Per toeval zag ik ook in de limburger online dat bericht.
                    En iemands reactie inzake foto's publiceren van de ontbrekende deuren.
                    Geen slecht idee eigenlijk.

Vooral als je weet hoeveel hergebruik van antieke bouwmaterialen er is en toch zeer bewust door kopers worden gezocht.
                    Tijdens dat zoeken naar antieke deuren zouden ze dergelijk dievengoed kunnen herkennen en dat "kunnen" melden.

Inderdaad gaat het niet om die handelaar in Genk (geen kwestie) maar ook de handelaren moesten de herkomst kunnen certificeren. {EU - waarom een stuk vlees wel en een monumentale deur niet? }

In meer dan één geval heb ik zelf destijds alle onderdelen van een monument moeten vastleggen op foto (voor de monumentencommissie inzake verbouwingen) en die moet men Publiceren.

We hebben internationaal samenwerking van politie en interpol die dergelijke databases regelmatig gebruiken ter opsporing.
                    Dat zou hier misschien ook kunnen.

Overigens denk ik dat je 22 deuren niet ongezien kunt laten verdwijnen, heb je zelf al eens een deur gedragen?
                    Dat moet men gezien hebben.

mvg
                    iets te oud voor re-educatie
                    iets te jong voor afschrijving
                    m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Antonius
                      Per toeval zag ik ook in de limburger online dat bericht.
                      En iemands reactie inzake foto's publiceren van de ontbrekende deuren.
                      Geen slecht idee eigenlijk.

Vooral als je weet hoeveel hergebruik van antieke bouwmaterialen er is en toch zeer bewust door kopers worden gezocht.
                      Tijdens dat zoeken naar antieke deuren zouden ze dergelijk dievengoed kunnen herkennen en dat "kunnen" melden.

Inderdaad gaat het niet om die handelaar in Genk (geen kwestie) maar ook de handelaren moesten de herkomst kunnen certificeren. {EU - waarom een stuk vlees wel en een monumentale deur niet? }

In meer dan één geval heb ik zelf destijds alle onderdelen van een monument moeten vastleggen op foto (voor de monumentencommissie inzake verbouwingen) en die moet men Publiceren.

We hebben internationaal samenwerking van politie en interpol die dergelijke databases regelmatig gebruiken ter opsporing.
                      Dat zou hier misschien ook kunnen.

Overigens denk ik dat je 22 deuren niet ongezien kunt laten verdwijnen, heb je zelf al eens een deur gedragen?
                      Dat moet men gezien hebben.

mvg
                      Heilige Antonius beste vrind, zorg dat ik mijn deuren weer vind
                      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

Opmerking

zal er alles aan doen
                        mvg
                        iets te oud voor re-educatie
                        iets te jong voor afschrijving
                        m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

Opmerking

De deuren afkomstig van Hotel Dante aan de Sint Jacobsstraat zijn nog niet gevonden.
                          Hotel Dante is wegens een faillissement al enkele maanden gesloten, daarbij heeft een schuldeiser de inboedel in beslag laten nemen, onduidelijk is of de deuren daar ook bij zitten.
                          De politie is nog volop met het onderzoek bezig
                          Bron DL 15-12-2010

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                            nu gaat er weer van alles mis, waarom druk je niet gewoon op de Quote knop rechts beneden ?

Bericht no 15
                            Juist dat heb ik gedaan, en toen mijn berichtje verwijderd en het apart geplaatst, wil jij het ff doen

Opmerking

Wat zijn we weer lekker bezig hier

Opmerking

Bezig...
                              X