Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastricht in ansichtkaarten

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Toller
    replied
    Het Vrijthof in kleur!!

Het is gelopen kaart verstuurd op 31 december 1908. De uitgever: Kunstchromo No. 277 J.H. Schaefer, Amsterdam.

Leave a comment:

• Breur
    replied
    Ik kan mij niet voorstellen dat een "electricien" zoiets aanlegt. Ik denk dat niet alleen notenbomen door bliksem worden getroffen...

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Jawel, die lichtroze streep, maar dat is verkleuring (zoals je boven meldde) en geen tweekleurig metselwerk (zoals je aanvankelijk schreef). Ik zag dat aan voor een leiding (elektriciteit?) die langs de buitenzijde is geleid, maar daar zit ik mogelijk wel helemaal mis mee. Misschien moet je er Jenniskens op aanspreken, die van 'Het Spoor' en 'Pak de bus!'.

Leave a comment:

• Toller
    replied
    Aan de rechterzijde van de toren zie je een lang grillig licht verkleurde rij stenen verticaal lopen.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Ik zie het niet, Toller. Waar zit het tweekleurig metselwerk op de foto, afgezien van een herstelling op de hoek van de traptoren? Die rode 'lijn' rechts, naar boven, is een leiding. Als je de bovenranden van de trapgevels en de dakkapellen bedoelt: ik vermoed dat dat een kwestie van lichtval is: zonlicht op de nog nieuwe afdekking/bekroning in hardsteen. Het station is in 1915 geopend en de kaart zal niet veel jonger zijn. Maar het kan ook zijn dat de uitgever (Das?) die accenten op de kaart wat heeft aangedikt.

Leave a comment:

• Toller
    replied
    Een vergelijking van een oude ansichtkaart van de toren van het station en een foto van afgelopen jaar. Het vreemde is het metselwerk dat duidelijk twee kleurig is op de foto en niet terug te vinden op de ansichtkaart. Wie heeft hier een verklaring voor?

Leave a comment:

• Toller
    replied
    In het boek "Maastricht in de tijd van Werner Mantz" staat de ansichtkaart van F.Roomans ook afgedrukt, maar als een foto 19 van Mantz. Misschien kent Ingrid de schrijver Willen K. Coumans en wil hij haar het juiste verhaal vertellen? Schrijvers onder elkaar!!

In de tijd van Mantz leefde in Maastricht een F. Roomans. Hij werkte op de provinciale griffie.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Franciscus Romanus! Mantz komt dan toch versluierd terug.
    Ik zie geen verband, Breur. Of bedoel je: 1. de foto toont de Sint Servaasbrug en
    2. de eerste boog is ooit gerestaureerd door Franciscus Romanus en
    3. de naam Mantz lijkt op Romanus? Te meer daar Romanus een gelatiniseerde naam is. Eigenlijk heette deze dominicaner broeder Rooman of Romain.
    Heel creatieve suggestie, Breur, nu nog een hard bewijs? Waarom (en wanneer) Roomans en niet iets anders. Ter zijde: Mantz heeft nooit aan de Franciscus Romanusweg een atelier gehad of er gewoond. Dus dat kunnen we uitsluiten.

Overigens, de foto is inderdaad genomen vanaf de eerste boog, al wordt die tegenwoordig vaak de tiende (of elfde ) genoemd.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 8 augustus 2015, 23:51.

Leave a comment:

• Breur
    replied
    Franciscus Romanus! Mans komt dan toch versluierd terug.
    Last edited by Breur; 8 augustus 2015, 19:54.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Prachtige verstilde stadsfoto's uit begin jaren 1930, vier van Mantz en een van F. Roomans, als ik het goed zie. En ik zie het goed, maar toch is de vijfde foto van Mantz. Volgens Werner Mantz, fotograaf is hij gemaakt in 1932. Waarom dan publicatie onder een andere naam? Geen van de boeken over Mantz geeft daarvoor een verklaring.

Het enige dat ik me hierbij kan voorstellen is, dat deze ansichtkaart is uitgegeven in oorlogstijd. Mantz vestigde zich in 1938 met zijn vader en Joodse moeder definitief in Maastricht. De verkoop van prentbriefkaarten bracht naast de fotostudio geld in het laatje. Misschien heeft hij geen slapende honden (Duitsers!) wakker willen maken met het gebruik van zijn eigen, hier ongebruikelijke naam.

Maar waarom 'F. Roomans' en niet 'Pietje Puk'? Waar staat die naam voor? Als iemand een steekhoudende verklaring heeft, hoor ik het graag.

Leave a comment:

• Toller
    replied
    Een serie van vijf ansichtkaarten waarvan de onderwerpen gefotografeerd zijn Werner Mantz. Uitgeverij is Fa. H. Dejong-Bergers, Maastricht

Leave a comment:

• Jef-VMG
    replied
    Het Lambrechtsrondeel (inderdaad niet de Watertoren. maar wat nu bekend is als de nog bestaande en gerestaureerde Maaspunttoren) ligt naar de Maas toe pal ten westen van de Bordenhal.
    Vanuit het gezichtspunt van de fotograaf, zuidwaarts gericht, kon de Bordenhal niet op deze manier vastgelegd worden.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Een ansichtkaart van het Lambrechtrondeel. Op de kaart staat vermeld Waterpoort, maar dat is het zeker niet. De kaart is niet gelopen. Op de achterzijde staat in een driehoek de letters W&S H met daarnaast de tekst: Uitg. Weenenk & Snel - Den Haag. Mst. 13.

Interessant: op de achtergrond de muur en een gebouw van de Céramique. Kan dat de Bordenhal (nu toneelzaal) zijn?

Leave a comment:

• Toller
    replied
    Een stukje vergane glorie. Een ongelopen kaart. De kaart is uitgegeven door: Stadte- und Landschaftsansichtskarten-Grossverlag Jacob Krapohl, M-Gladbach, Bismarckstr. 69. het nummer rechtsonder op de achterzijde 12467

Leave a comment:

• Toller
    replied
    Een ansichtkaart van het Lambrechtrondeel. Op de kaart staat vermeld Waterpoort, maar dat is het zeker niet. De kaart is niet gelopen. Op de achterzijde staat in een driehoek de letters W&S H met daarnaast de tekst: Uitg. Weenenk & Snel - Den Haag. Mst. 13.

Leave a comment:

Bezig...
X