Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastricht in ansichtkaarten

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Maastricht in ansichtkaarten

Deze ansichtkaart is zwaar beschadigd, maar toch is op het origineel nog herkenbaar het aanwijsbord "Fort St. Pieter" met een richtingspijl. Wie deze markt- of straatverkopers zijn is onbekend. Op de manden staat een ruit met daarin de letter "C". Wat in de manden zit is mij niet bekend, het lijken wel kastanjes of iets dergelijks. Mijn eerste ingeving zou kunnen zijn dat deze foto is gemaakt op de St. Hubertuslaan, maar ja mijn mening voor een betere. Op de achterzijde staat alleen maar een stempel van "M. v. Gladbeeck Aert van Trichtweg 69 of 63". Verder geen tekst of afzender of degene waar de kaart naar toe gestuurd zou worden.

Kompleminte

Toller

Toller, Wat een interessante kaart. Ik ken deze naam als fotograaf maar niet als uitgever van prentbriefkaarten. Zouden we ook een scan van de achterzijde kunnen krijgen?
    Zouden het ook pruimen kunnen zijn?

Opmerking

De achterzijde van de kaart en het kunnen zomaar pruimen zijn, ik weet het niet.

Kompleminte

Toller

Opmerking

Ik denk niet dat men deze foto als ansicht- of prentbriefkaart moet bestempelen. Dat de adreszijde de opdruk van een briefkaart toont, wil niet zeggen dat de foto ook als prentbriefkaart is geproduceerd. Tot ver in de jaren 1950 werden foto's op dit soort voorgedrukt papier afgedrukt. Men kon ze versturen, maar dan ging het hooguit om een enkel exemplaar. Ook het feit dat het auteursmerkteken lukraak is gestempeld, onderschrijft dat dit 'gewoon' een foto is.

M.H. van Glabbeeck (met 2 B's) wordt in het Adresboek van Maastricht (1938 ) vermeld als fabrieksarbeider, wonende aan de Aert van Trichtweg 68. Maar het is mogelijk dat hij tegelijkertijd, of eerder zelfs uitsluitend, de kost verdiende als (amateur)fotograaf. In 1938 is het al jaren crisistijd; goed mogelijk dat zijn klantenkring in Blauw Dorp en andere wijken met een bevolking van ambachtslieden en arbeiders, te zeer uitdunde en hij noodgedwongen naar de fabriek ging. Ik ken een handvol fotokaarten van Van Glabbeeck, altijd 'portretten', vaak opgenomen voor de grotten in het Jekerdal. Deze foto is wel heel bijzonder, want zij toont fruitventers op Sint Pieter. Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de Sint Hubertuslaan als locatie.

Het Adresboek vermeldt in 1938 twaalf personen met de naam Van Glabbeeck. Daarvan is er een directeur van de nachtveiligheidsdienst (adres: Lindenkruis), zitten 'de gebroeders' in de expeditie- en kolenhandel (Raamstraat), zijn er twee chauffeur, is er een machinist, een huisschilder, een grondwerker, en een ónze' fabrieksarbeider. Verder hebben we nog iemand die transporten en verhuizingen regelt en daarnaast een groente- fruit- en aardappelhandel heeft in de Wycker Grachtstraat. Het interessantst vind ik echter dat er liefst drie zijn die als venter hun brood verdienen. Heeft Van Glabbeeck zijn broers of neven op de foto gezet?

De voorletters van de venters zijn respectievelijk 'C.' (Markt 72), 'J.B.' (Grote Gracht 80) en 'W.' (Markt 77). Goed mogelijk dat de C op de typische lage manden hierop terug gaat. Met zoveel manden is het belangrijk dat de eigenaar ze tussen alle andere kan terugvinden. In later jaren staat immers op fruitkisten ook altijd naam en/of adres van de eigenaar van het fruit? Misschien dat een boek over de fruitteelt en markthandel in Zuid-Limburg hier iets meer over te zeggen heeft.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 10 maart 2015, 08:15. Reden: redactie

Opmerking

Dank voor de uitleg, misschien meldt zich de familie van degene die er op staan. Om verder te gaan, met nog 190 op stock een kaart die waarschijnlijk de jungskes van de broeders in Keer zijn.
          op de achterzijde staat alleen de gedrukte tekst "Carte Postale" en de ene helft staat "Correspondance" en de andere helft "Adresse"

Kompleminte

Toller

Opmerking

Vanwege de lege strook rechts is deze prentbriefkaart van relatief vroege datum. In Keer zaten geen broeders, tenminste niet op deze locatie. Dit is het missiehuis van de paters van de Afrikaanse Missiën, ook wel naar hun tropenkleding abusievelijk 'witte paters' genoemd. De jongens (12-18 jaar) zitten op het klein seminarie (collège apostolique) en vanwege hun mogelijke toekomst in West-Afrika was de voertaal Frans. Landen als Ghana, Mali etc. vielen onder de koloniën van de Franse Republiek.

Paters zijn in gemeenschapsverband (klooster) levende religieuzen die priester zijn. Broeders zijn nooit priester, tenzij onder bijzondere omstandigheden. Toen ze achttien waren en het klein seminarie hadden afgesloten, konden deze jongens besluiten om priester te worden. Ze gingen dan naar het groot seminarie.

Het missiehuis in Cadier en Keer heeft verschillende series prentbriefkaarten uitgegeven. Deze kaart is nr. 18 in een van die reeksen. De initialen M.A. verwijzen niet naar een fotograaf maar naar de opdrachtgever/uitgever: M.A. = Mission Africaines. Andere kaarten uit dit kaartenboekje werden volgens mijn documentatie verzonden in 1909. Overigens betekent dat niet dat de opname uit dat jaar stamt. Wie het precies zou willen weten, zou zich moeten wenden tot de archivaris van deze nog altijd bestaande organisatie en de jaarklassen moeten nalopen. De foto kan stammen uit de jaren 1904-1909.

De verdeling op de achterzijde onderstreept dat de kaart in of na 1905 moet zijn geproduceerd. Vanaf dat jaar werd de adreszijde van prentbriefkaarten verplicht verdeeld in een adres- en een berichtenhelft. Daardoor verdween in later jaren de mogelijkheid op de beeldzijde te schrijven en werd de afbeelding over de gehele voorkant (eigenlijk: achterkant) afgedrukt..
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 10 maart 2015, 22:00. Reden: aanvulling

Opmerking

Kan mij iemand uitleggen waarom missionarissen vaak een baard hebben? Wat is de achterliggende gedachte van dit uiterlijkvertoon?
              De leefs mer eine kier .

Opmerking

Die baard was voor de heren een statussymbool. "De baard verzinnebeeldde als ware de privileges die met het missionarisstatuut waren verbonden."
                Kompleminte

Toller

Opmerking

De kaart geeft de tijd weer voor WOII. De achterzijde van de kaart is een Duitse tekst weergegeven en gedateerd 26 augustus 1941.

Kompleminte

Toller

Opmerking

Een hele mooie kaart van de Momus aan het Vrijthof. De achterzijde van de kaart vermeld: "Café Restaurant Momus Maastricht, Vrijthof 8 Tel. 4400-2367. Gezellig zitje, uitstekende keuken, 1e klas orkest. Zalen voor bruiloften, recepties enz." De kaart is ongelopen, dus verder geen informatie beschikbaar.

Kompleminte

Toller

Opmerking

Super mooie foto van de stijlvolle Momus .
                      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

Opmerking

Een ansichtkaart uit het nabije verleden. In elk geval was de Bijenkorf nog niet in beeld en de stratenmakers hadden de "Mestreechse staar" goed gelegd. De hobbyzaak met zijn treintjes van Marklin liggen ook nog in ons geheugen. Het zou zomaar de Italiaanse / Europese week kunnen zijn geweest!!!!

Kompleminte

Toller

Opmerking

Dit lijkt mij een aparte kaart. De afmeting is vijftien cm. lang en vijf cm. breed. Op de achterzijde staat de tekst:

'No. 3 De torens van St. Servaas en St. Jan. Rijk en machtig was het Rijksvrije Kapittel van St. Servaas. Welk een goddelijke luxe om naast de grafkerk van den Trichtschen heilige nog een kerk te bouwen in den nieuwen stijl die men gothiek noemde. Als de goud-ivoren staf van den Proost, blinkt sedert 1450 de toren van St. Jan en vormt met die der oude kerk de zes torens van Maastricht.'

Kompleminte

Toller

Opmerking

Leufkens heeft een reeks van acht of tien van dit soort boeklegger-kaarten uitgegeven, verzameld in een pergamijnen zakje. Ik zou het juiste aantal moeten nazoeken. De kaarten waren niet bedoeld als ansichtkaart, maar als een variatie op het thema ´fotoboekjes of fotomapjes voor toeristen´.

Dit formaat is uniek in Maastricht: voor zover mij bekend heeft geen enkele andere fotograaf of uitgever na Leufkens deze afmetingen gebruikt. Deze specifieke kaart is niet in de laatste plaats bijzonder door de aard van de opname, die een ongewone hoek weergeeft. We zien een pandje op de Kommel, aansluitend bij de muur rondom het complex van de zusters Onder de Bogen, met op de achtergrond de drie westelijke torens van de Sint-Servaas en de ene van de Sint-Jan. De twee voorste torens van de Sint-Servaas zijn niet zichtbaar, al worden ze wel genoemd in het bijschrift op de kaart.
                            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 april 2015, 10:12. Reden: Aanvulling

Opmerking

Rahmpostkarte van het Villapark.

Kompleminte

Toller

Opmerking

Bezig...
                              X