Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Boe is dit?

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Peter Scheele Bekijk bericht
    Ingrid, bedoel je met een opschuifraam een verticaal schuifraam? Is dat iets bijzonders in Maastricht?
    Verticale schuiframen waren in Zuid-Nederland minder gebruikelijk. Ze kwamen in Limburg in 'oude bouw' weinig voor, en zijn in Zuid-Limburg helemaal zeldzaam, al zijn er overal uitzonderingen natuurlijk. In Maastricht ken ik op dit moment eigenlijk alleen enkele ramen in het begin van de Van Heylerhofflaan, al heb ik er geen studie van gemaakt.

Voor Limburg zijn naar binnen draaiende ramen eigenlijk het meest algemeen, dit in tegenstelling met naar buiten draaiende ramen, die weer meer in Noord-Nederland voorkwamen.
    Als je geïnteresseerd bent, kijk dan eens op www.zoekplaatjes.nl. Op de home-pagina is linksonder een mogelijkheid dwars door de site te zoeken. Zoek met 'schuiframen'. Het zogenaamde 'kenniscentrum' (tabblad rechts boven) is sowieso reuze interessant.

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Een schuifvenster of schuifraam is het geheel van kozijn, raam en ruiten, waarbij het boven- en benedendeel van het raam verticaal langs elkaar kunnen schuiven (of waarbij het linker- en rechterdeel van het raam horizontaal langs elkaar schuiven).
    Het schuifraam is eigenlijk het gedeelte binnen het raamkozijn.
    Joostdevree

Het lijkt er niet op, maar meer een valraam waarvan het deel beneden naar binnen valt.

Maar ik ben niet zeker of het aan het Herdenkingsplein ligt.

Leave a comment:

• Peter Scheele
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
    Is dat een opschuifraam? Dat zou dan wel heel bijzonder zijn voor Maastricht.
    Ingrid, bedoel je met een opschuifraam een verticaal schuifraam? Is dat iets bijzonders in Maastricht?

Leave a comment:

• Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
    Dat zou best kunnen. Als ik er langs loop, zal ik eens goed kijken. Op de Stenenwal waren er ooit ook enkele.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied

Leave a comment:

• Breur
    replied
    De opspuitingen zijn verwijderd. Als het water maar goed afloopt.

Leave a comment:

• Breur
    replied
    Het hoeft niet altijd kunst te zijn.

Click image for larger version

Name:	Fuck.jpg
Views:	66
Size:	54,3 KB
ID:	104582

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Een nieuwe dan maar... voor wie er een heeft. Om onduidelijke redenen krijg ik er geen gedownload (in mijn computer, bedoel ik. MO is gewoon: 2x herhalen. ).
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 14 januari 2022, 11:11.

Leave a comment:

• Peter Scheele
    replied
    @breur schreef: is dit beeld gemaakt door een Maastrichtenaar?
    Ik was nog bezig met het antwoord, toen alles en iedereen gepasseerd werd door Ingrid:
    Icarus, Frans Gast (1963), Juliana van Stolberglaan.
    En dat is ‘m. Ik ken het beeld nog uit mijn jonge jaren toen ik op de LTS zat. Maar ik heb nooit zo begrepen hoe je Icarus' lichtheid (hij kon immers vliegen) in zwaar brons met massief uiterlijk kon uitbeelden. Het suggereert: wat je aspiratie ook is, blijf zo dicht mogelijk bij de grond. Ik heb die raad in de wind geslagen. Maar het verhaal van Icarus en Daedalus is prachtig.

Oh ja, Breur: Frans Gast was een Maastrichtenaar.
    Last edited by Peter Scheele; 13 januari 2022, 18:03.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Icarus, Frans Gast (1963), Juliana van Stolberglaan.

Ik kreeg de link niet geüpload, dus nu maar in het tekstvenster.

https://www.google.com/maps/@50.8458...7i16384!8i8192
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 januari 2022, 17:11.

Leave a comment:

• Breur
    replied
    Peter Scheele : is dit beeld gemaakt door een Maastrichtenaar?

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Lijkt mij een beeld van Icarus.

Maar waar staat in Maastricht dit beeld.

Ik zou denken dat het in Cadier en Keer staat, maar in Maastricht kan ik het (nog) niet plaatsen.

Leave a comment:

• Peter Scheele
    replied
    Nou, dan maar een nieuwe. Zwaar en toch licht. Hoe heet hij of waar staat hij?

Name:	P1007079.jpg
Views:	75
Size:	399,8 KB
ID:	104560

Leave a comment:

• Breur
    replied
    Het schijnt dat Vikingen iets hadden met hoornbeesten. En 1 + 1 = 2 al geruime tijd. Peter heeft mij in de smiezen.

Name:	Ballast2022.jpg
Views:	62
Size:	84,1 KB
ID:	104556

Leave a comment:

• Peter Scheele
    replied
    Noch 'Viking', noch 'voortgezet onderwijs' zie ik ergens op dit zoekplaatje.
    Kijk eens terug naar Breurs berichten van 10 en 11 januari. Zijn aanwijzingen zijn soms nogal indirect.

Maar voor hetzelfde geld kloppen m’n aannames niet…

Leave a comment:

Bezig...
X