Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Oude kaarten

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Oude kaarten

Oorspronkelijk geplaatst door SJEF
    Een nog naamloos pad te voorzien van een straatnaam op grond van de Basisregistraties Adressen en Gebouwen in verband met de daaraan gelegen garages.
    Oke, ik heb het allemaal verwerkt op OpenStreetMap
    http://tile.openstreetmap.nl/?zoom=1...rs=B000000FFFF
    Last edited by SJEF †; 12 november 2010, 12:56.
    Fallor ergo sum

Wat goed van jou, Rubke.

Opmerking

Het zal wel een onnozele vraag zijn, maar wat is het voordeel van OSM?

Opmerking

Hij is héél gedetailleerd, burgemeester. Handig voor van alles, toch?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester
          Het zal wel een onnozele vraag zijn, maar wat is het voordeel van OSM?
          Goede vraag Burgemeester!
          Je zult wel denken, hey google maps of bing heeft ook een "gratis" kaart.. Klopt, maar niet helemaal gratis
          Maar kun je hier iets aan toevoegen ? Nee (naja sinds kort kun je bij google data aanleveren, maar die data wordt eigendom van google)
          Kun je iets met de achterliggende data doen ? Nee
          Kun je eigen kaart weergaves maken ? Nee
          Kun je bv hondenlosloopgebieden visualiseren ? Nee

OpenStreetMap is eigenlijk de wikipedia van geografische data.
          Je kunt dus zelf data toevoegen en wijzigen, en met een beetje geluk staat het een paar minuten later op de kaart. Dus als een weg niet klopt is het zo aangepast. Verder zijn er diverse websites en (mobiele) applicaties die deze data weer gebruiken voor bv fiets planners of noem eens iets geks.. rolstoel navigatie.
          Fallor ergo sum

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Rubke
            OpenStreetMap is eigenlijk de wikipedia van geografische data.
            Je kunt dus zelf data toevoegen en wijzigen, en met een beetje geluk staat het een paar minuten later op de kaart.
            Het zal wel een onnozele vraag zijn, maar: hoe dan? Ik zie nergens een edit-mode.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
              Het zal wel een onnozele vraag zijn, maar: hoe dan? Ik zie nergens een edit-mode.
              De Nederlandse website heeft geen edit, daarvoor moet je bij de internationale site gaan kijken (http://www.openstreetmap.org/), en dan op bewerken klikken. Je moet wel eerst even een accountje aanmaken natuurlijk. En daarna gaan lezen hoe en wat of vragen mag ook..
              Waarschuwing, er is een steile leercurve bij de start.

Meer blabla.. http://www.openstreetmap.nl/
              Fallor ergo sum

Opmerking

Dit zal wel een zeer onnozele vraag zijn, maar is het dan ook mogelijk om historische plattegronden als layers over/onder de kaart van Mestreech in OSM te leggen?

(Ja, ik weet het. Ik blijf bezig)

Opmerking

Dit zal wel een zeer onnozele vraag zijn, maar is het dan ook mogelijk om historische plattegronden als layers over/onder de kaart van Mestreech in OSM te leggen?
                  (Ja, ik weet het. Ik blijf bezig)
                  Ja, maar dit staat los van osm. osm kun je zien als een kaartlaag.
                  Wat jij wilt is een site met een kaart weergave module (lees google maps of openlayers). In deze kaart weergave module kun je allerlei lagen tonen, openstreetmap is dan daar eentje van. En deze laat natuurlijk de huidige staat zien. Maar je kunt ook een oude map erin hangen, komt wel wat techniek bij kijken, maar het kan. (de scan/plaatje moet geo-referenced worden en eventueel opgeknipt worden tot tegeltjes van 256x256)

werkte deze link trouwens niet bij jou ?
                  http://mijndev.openstreetmap.nl/~fst...ayers=B0000FFT
                  Hier zitten al 2 oude kaarten in..
                  Fallor ergo sum

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Rubke

werkte deze link trouwens niet bij jou ?
                    Nee, helaas. Ik zie alleen maar een witte pagina met een sleepbalkje boven. Slepen levert niets op.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                      Bij mij werkt 't wel, jammer hè want ik weet juist niet wat ik er mee moet
                      Uitleg Vergelijk historische kaarten bij OpenStreetMap.

In het midden bovenaan zie je een schuifregelaar.
                      Die staat standaard in het midden en laat 2 plattegronden van Maastricht zien uit 2 verschillenden tijdperken als 2 lagen over elkaar.
                      Schuif je de regelaar naar links, dan zie je de plattegrond zoals die nu is.
                      Schuif je de regelaar naar rechts, dan zie je een een oudere plattegerond van Maastricht.

De + en - knop aan de linkerkant is om in en uit te zoomen, en daarboven zie je 4 pijltjes om te navigeren (links, rechts, naar boven of naar beneden).
                      Last edited by Toller; 16 december 2014, 21:05.
                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

Opmerking

Nee, helaas. Ik zie alleen maar een witte pagina met een sleepbalkje boven. Slepen levert niets op.
                        probeer eens in een andere browser zou ik zeggen
                        Bestanden bijvoegen
                        Fallor ergo sum

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                          ja, dat bedoel ik: alles werkt maar wàt is de meerwaarde ?
                          dat je vroeger en nu heel makkelijk kunt vergelijken
                          Fallor ergo sum

Opmerking

Zou het niet handig zijn dit soort technische uitleg meteen toegankelijk te maken door ze ergens bij de uitleg van de site te plaatsen? Nu is het hele verhaal - dat hier natuurlijk ook niet echt thuis hoort - zo dadelijk weer verdronken, en dat is geweldig jammer van alle energie die erin gestoken is.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
                              Zou het niet handig zijn dit soort technische uitleg meteen toegankelijk te maken door ze ergens bij de uitleg van de site te plaatsen?
                              Nu is het hele verhaal - dat hier natuurlijk ook niet echt thuis hoort - zo dadelijk weer verdronken, en dat is geweldig jammer van alle energie die erin gestoken is.
                              Nou nee Ingrid.
                              Dit betreft geen uitleg in algemene zin over deze forumpagina van MestreechOnline, maar het is specifiek voor die bepaalde webpagina van OpenStreetMap.
                              Wel heb ik in mijn antwoord op de vraag van olijfje nog informatie toegevoegd.
                              En op die manier zijn er weer meer woorden waar je via de zoekfunctie naar de betreffende uitleg naar toe wordt verwezen.
                              Test zelf met de zoekwoorden: OpenStreetMap.
                              Succes!
                              Last edited by SJEF †; 12 november 2010, 12:55.
                              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                              Thomas More

Opmerking

Bezig...
                              X