Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Is dit wel een straat het lijkt wel een gats, of een achterom?
Het ligt er natuurlijk helemaal aan hoe je het begrip 'straat' definieert. In de achttiende of negentiende eeuw was dat anders dan nu. Ik denk wel dat het als 'straat' of 'gang' gezien moet worden. Het is geen doodlopend slop. Zie ook hier.
De Beel(d) of Beelgang telde in 1806 acht huisnummers, waaronder een openbaar privaat. In 1888 waren drie nummers vervallen en telde het straatje nog slechts de nummers 1-5. Dit zegt overigens niets over de lengte van de 'gang'.
'operatie spatbord': zichtbaarheidsactie voor fietsers door gemeentepolitie
We zien een locatie met verkeerslichten, waarschijnlijk een kruispunt voor vier straten. De Volkswagen rechtsonder staat voorgesorteerd om linksaf te slaan. Duidelijk is te zien dat zich daar rechts van een verkeersheuvel bevindt.
Dat wil zeggen dat de straat waarlangs de politieactie gaande is, belangrijk genoeg is om een serieuze verkeerssplitsing te hebben. Er staat rechts zelfs een dienaar van Hermandad op een console, om het verkeer in de gaten te houden. Intrigerend is de boombeplanting in de achtergrond. Het lijkt een dubbele bomenrij.
Tegen de muur links is een officieel aanplakbord van de gemeente zichtbaar. Daar zijn er niet zoveel van in Maastricht. Bekend zijn mij het 'bord' op de Tongersestraat, waar ooit het openbaar badhuis was en later een urinoir. Ook is er een in de Minckelerstraat: hoek Achter het Vleeshuis.
Dit zoekplaatje kan ik niet plaatsen, maar MO staat voor niets. Sjef heeft al eens een draadje 'Gemeentelijk aanplakbord' gestart. Ik geloof niet dat het zoekplaatje er tussen zit, maar wat opvalt is dat er in de Minckelersstraat twee zouden zijn. Dat geldt ook voor enkele hoeken van de Boschstraat: Uitbelderstraat, en op de oostelijke hoek er tegenover nog een tweede.
Met de algemene zoekfunctie (zoekterm 'aanplakbord') vind je in andere draadjes aanvullende gegevens. Maar ik heb nog geen antwoord gevonden op Tollers vraag.
Opmerking