Ik kwam deze ergens op internet tegen, de kloostergang van de Slevrouwe, maar wat is die moderne sculptuur links tegen de muur? Ik dacht aan iets van Charles Vos, misschien bedoeld voor de Wilhelminabrug of het Gouvernement, maar wat doet het dáár?
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Sculptuur OLV-kloostergang
Sluiten
X
-
Beter is het om de titel te wijzigen in: kloostergang Onze Lieve Vrouwekerk.
Ben dus even op zoek gegaan op de pagina van het Geheugen van Nederland.
Op de oudste foto's (omstreeks 1913) die ons getoond worden, is die sculptuur niet te zien.
Dan volgt er een serie foto's (z.j.) van de 'Parochie Onze Lieve Vrouw ten Hemelopneming' waarin ook de foto is opgenomen (kleiner en waziger) die El Loco hierboven plaatste.
Vergelijk ik de foto's van de kloostergangen uit omstreeks 1913, met de laatstgenoemde serie foto's (z.j.), dan is er een duidelijk verschil waar te nemen van de getoonde kloostergangen.
Kijk en vergelijk: http://www.geheugenvannederland.nl/ .
Geef als zoekopdracht de trefwoorden: kloostergang MaastrichtLast edited by SJEF †; 22 augustus 2010, 07:54.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk berichtBeter is het om de titel te wijzigen in: kloostergang Onze Lieve Vrouwekerk.
Ik vermoed dat die sculptuur daar tijdelijk stond opgesteld i.v.m. een expositie of misschien ter goedkeuring. Het is zonder meer twintigste eeuws. Is iemand hier thuis in het werk van Charles Vos?
Elletje, graag!
Opmerking
-
Ik vond nog twee foto's van de kloostergang of kruisgang van de Onze Lieve Vrouwebasiliek.
Op de webpagina van de Onze Lieve Vrouwekerk hanteert men het begrip kruisgang.
http://www.sterre-der-zee.nl/teksten/rondgang.html .
Bij de door mij getoonde foto's (gemaakt in 2009) stond niet vermeld om welke kruisgang het gaat; de westelijke, de noordelijke of de oostelijke.
Wel zijn duidelijk de rouwborden zichtbaar, die aan de muur hangen.
De rouwborden dateren uit de 17e en de 18e eeuw, en zijn afkomstig uit de voormalige Nicolaaskerk, die naast de Onze Lieve Vrouwekerk lag.
Rouwborden zijn houten panelen, die in de kerk opgehangen werden ter nagedachtenis van een overledene, met de afbeelding van diens familiewapen en de datum van overlijden.
Soms staat er ook de naam van de overledene op.
http://www.rhcl.nl/page.asp?id=1391 .
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk berichtIk dacht aan iets van Charles Vos, misschien bedoeld voor de Wilhelminabrug of het Gouvernement, maar wat doet het dáár?
http://www.charlesvos.nl/religieuze-...vrouwebasiliek .
Opmerking
-
Ik kan het door El Loco bedoelde kunstwerk niet terugvinden in de lijst op de weblink die Sjef hierboven toevoegde. Wat betreft deze sculptuur: zij staat nu helemaal achter in de kerk, tegen de buitenmuur van het zuidelijke zijschip.
Ik heb me laten vertellen dat het reliëf een missietocht van Sint Servaas zou afbeelden. (De bisschop zou zich per boot over de Maas hebben verplaatst). Voor de juistheid hiervan sta ik echter niet in.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk berichtWat betreft deze sculptuur: zij staat nu helemaal achter in de kerk, tegen de buitenmuur van het zuidelijke zijschip.
Die eerste foto van SJEF is in dit verband ook heel interessant omdat daar een ander reliëf te zien is (links, tegen de muur leunend), dat zich tegenwoordig eveneens elders bevindt:
De beroemde Eed op de relieken heeft volgens prof. Den Hartog waarschijnlijk ooit deel uitgemaakt van een poort of bruggehoofd van de oude, Romeinse maasbrug. Na de bouw van de 'nieuwe' brug in de 13e eeuw is het verhuisd naar de buitenkant van de apsis van de OLV-kerk. Na de Cuypers-restauratie verhuisde het naar de Sterre-der-Zeekapel, waar het zwartgeblakerd door de kaarsenwalm, nauwelijks nog te herkennen is. Maar zo te zien heeft het ook nog een tijdje in de kloostergang gestaan, als onderdeel van de schatkamer.
Of is dit een recente foto, SJEF? In dat geval zal het een kopie zijn. In het Groet Mestreechs Museum Plan krijgt het origineel in elk geval weer de ereplek, die het verdiendLast edited by El Loco; 22 augustus 2010, 13:18.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk berichtWat betreft deze sculptuur: zij staat nu helemaal achter in de kerk, tegen de buitenmuur van het zuidelijke zijschip.
Wat betreft het Eedsreliëf dat op een van SJEF's foto's te zien was, dat is dus inderdaad een kopie. Meer informatie daarover hier.
Opmerking
-
Gefunden!
Ondertussen ben ik erachter dat het gezochte reliëf een ontwerp is van de beeldhouwer Hendrik van den Eijnde, bestemd voor de oude Wilhelminabrug. Ik was gisteren heel even in Maastricht, net genoeg tijd om even langs de Kleine Griend te lopen, waar een tweetal sculptuurfragmenten van de brug, die WOII overleefd hebben, staan opgesteld. En ja hoor, op één van die blokken, met de titel Trajectum ad Mosam: diezelfde scheepsboeg, diezelfde mannen in korte rokjes (ik vermoed dat het Vikingen voorstellen, die plunderend de Maas afzakken). Helaas, geen camera bij me, dus dat houden jullie nog even te goed. Op deze oude ansicht is te zien waar de sculpturen oorspronkelijk zaten.
Vreemd is wel dat de brok steen die aan de Kleine Griend ligt, bestaat uit losse, gebeeldhouwde blokken, met een lichte kromming. Op de foto van de OLV-kloostergang lijkt het één blok en is die kromming niet te zien. Waarom het daar stond opgesteld, blijft vooralsnog ook een raadsel. Werkte Van den Eijnde daar? Of is dit een gipsmodel en mochten de Maastrichtenaren een kijkje nemen en zeggen wat ze ervan vonden?
Opmerking
-
Verrek ja, Loco, nu je het zegt...
Er staat een stukje over die beeldhouwwerken in het boek Over de Maas van Regis de la Haye. Er was een boel gesteggel over de onderwerpen. Er was een voorstel om Kleber (de generaal die Maastricht in 1994 tot overgave dwong) af te beelden(!). Op de uiteindelijke pylonen zijn de volgende onderwerpen afgebeeld:
Pyloon 1. Intocht van de romeinen; de intocht van st. Servatius; de inval van de noormannen;
Pyloon 2. Hendrik I, hertog van Brabant, geeft toestemming voor het bouwen van de stadswallen (1229); de ondertekening van de Aelde Caerte (1284), de intocht van Willem I (1815).
Opmerking
Opmerking