Oorspronkelijk geplaatst door Pier
Bekijk bericht
Ik ben nog eens door zijn dissertatie heengegaan met onze specifieke vraag ('wie was de architect') in gedachten, zowel door het omvangrijke boek in mijn boekenkast, als door de digitale tekst. Ik constateer ter afsluiting van onze discussie het volgende:
1. Zo ongeveer alles wat in die AI-samenvatting over de bouwgeschiedenis staat, komt niet uit dat proefschrift.
2. Wat AI kennelijk over het hoofd ziet is, dat Hackengs onderzoek ook helemaal niet gaat over de bouwgeschiedenis van het kapittel, maar over het grondbezit in 'Nederland', 'België' en 'Duitsland'.
3. De naam Keldermans komt er niet in voor (ook in de digitale versie gezocht met de zoekfunctie).
Het is duidelijk dat AI, zoals El Loco reeds constateerde, ons naar de mond praat en voorlopig in historisch opzicht knap onbetrouwbaar is. Wel interessant vind ik dat Perplexity een opsomming geeft van de gebruikte 'literatuur': rijp en groen door elkaar. Met creatieve hand door slechts zijdelings gerelateerde bronnen die onterecht gekoppeld worden.
Maar als de heer Grieten, die ons op deze interessante discussie zette, werkelijk wil weten of er omstreeks 1515 een specifieke bouwmeester actief was bij het kapittel, zal hij zelf in het archief moeten duiken. Mogelijk geven de rekeningen en de kapittelbesluiten uitsluitsel hierover.

Leave a comment: