Aankondiging

Sluiten

Financiële situatie van ons forum (april 2025)

Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,

Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.

In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.

Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.

Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!

Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.

In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.

Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.

Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.

Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.” vermeld.

Het stichtingsbestuur MestreechOnline

Klik hier om naar het artikel (posting) te gaan

Meer lezen
Minder zien

Is er ooit een wethouder “de Bat” geweest in Maastricht?

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Is er ooit een wethouder “de Bat” geweest in Maastricht?

Goedemorgen,

Ik stel deze vraag omdat er een paar jaar geleden een vrouw van nu rond de 63 jaar oud bij mijn ouders in de straat (in Noord-Holland) is komen wonen die beweert een dochter te zijn van een wethouder de Bat uit Maastricht. En dat de naam de Bat een veelvoorkomende naam is in Limburg, beweerde zij ook. Nu heb ik gezocht op de naam "de Bat", maar deze komt volgens de statistieken helemaal niet in Limburg voor. Wel veel in Zeeland. De betreffende vrouw zou 3 broers hebben (gehad) en een zus. Met al haar broers en zus heeft ze geen contact meer. Vanwege vreemde gebeurtenissen hoop ik dat iemand mij kan helpen om achter de waarheid te komen. Ik weet inmiddels wel dat er een KVP/CDA wethouder M. Debats is geweest. Hij was wethouder van 1971 tot 1982. Maar dat is toch een andere naam. Hoeveel kinderen had hij? Jongens, meisjes? Als iemand iets meer weet of wat herkent in bovenstaand verhaal, dan zou ik dat heel graag horen.

Update:
    Het gaat inderdaad om de Familie Debats
    broer Lucien Debats zou nog in Maastricht kunnen wonen
    broer Dominique Debats woonde in 1998 in Bedum
    broer Raymond Debats woonde in 1998 in Amsterdam
    zus Victorine Luijten-Debats woonde in 1998 in Huizen
    (met dank aan Ingrid)

Misschien kent iemand zelfs leden van deze familie, haar broers bijvoorbeeld. Ik zou graag met ze in contact komen. Alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet,
    Sandra​
    Last edited by SandraT; 7 mei 2025, 12:55.

Hoi Sandra,

Debats is een in Maastricht veel voorkomende naam.
    Voor zover ik weet, maar jij vermeldde het ook al, komt De Bat in Limburg of Maastricht niet voor.

Op dit moment zou ik ook niet weten of er in de Maastrichtse politiek nog iemand weet heeft over een wethouder in de periode 1971-1982.
    Dat is te lang geleden waarschijnlijk voor een ‘ ooggetuige ‘.

Maar ik zal zo links en rechts mijn oor eens te luister leggen.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Michel Debats (1)

Sandra heeft de naam niet goed verstaan, of die is op zijn Frans uitgesproken. Het betreft ongetwijfeld Michel Debats, al hadden sommigen in de familie best moeite met die achternaam. Want als je die op zijn 'Hollands' uitspreekt, klinkt het als 'De Bats', en 'bats' (met S) betekent in het plaatselijk Maastrichtse dialect: bips, achterste of kont.

Michel Debats: geboren te Maastricht op 23 juni 1916. Gehuwd met Marthe Muller (Maastricht. 19 juli 1921-Maastricht.12 juni 2019) (97).
      Gemeenteraadslid van 1953-1971. Wethouder (Onderwijs en Cultuur) van 1971-1982.
      Overleden 7 juli 1998 (82) en begraven op het kerkhof van Sint Pieter Boven, Ursulinenweg 2. Rechterhand van burgemeester Baeten.

Ik heb op Delpher geen overlijdensadvertentie kunnen vinden en op wiewaswie.nl zijn zulke recente gegevens niet te vinden.
      Op Delpher vond ik drie geboorten, maar dat lijkt me niet compleet te zijn:

Familiebericht. "Gazet van Limburg". Maastricht, 26-10-1949, p. 4. Geraadpleegd op Delpher op 06-05-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=M...:mpeg21:p00004

Familiebericht. "Gazet van Limburg". Maastricht, 29-11-1950, p. 6. Geraadpleegd op Delpher op 06-05-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=M...:mpeg21:p00006

Familiebericht. "Gazet van Limburg". Maastricht, 29-11-1950, p. 6. Geraadpleegd op Delpher op 06-05-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=M...:mpeg21:p00006
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 mei 2025, 10:34. Reden: kleine aanvulling

Opmerking

Michel Debats (2)

Toch nadere familiegegevens gevonden en wel op de onvolprezen website van Breur Henket zaliger: https://www.breurhenket.com/I/VakI.htm#Debats
        Inderdaad tenminste vijf kinderen.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 7 mei 2025, 05:11.

Opmerking

Ter aanvulling:
          In het jaarboek Maastricht van 1981 staat op pagina 29 een foto van Michel Debats.

https://jaarboekmaastricht.nl/jaarboek-1981/

Last edited by Koelekopke; 7 mei 2025, 06:54.
          't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
          is es Mestreechteneer te mage leve ...

Opmerking

Heel erg bedankt allemaal voor de informatie tot zover! Dan klopt het toch dat ze zijn dochter is en dat de naam waarschijnlijk op zijn Frans is uitgesproken.
            Zie ook update.
            Last edited by SandraT; 7 mei 2025, 09:29.

Opmerking

Bezig...
            X