Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Hôtelier Wesly ereconsul

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Hôtelier Wesly ereconsul

Benoit Wesly ereconsul voor Israël

De Maastrichtse hotelondernemer Benoit Wesly is benoemd tot honorair consul voor Israël in Limburg.
    Hij is de eerste ereconsul in Nederland die door Israël is aangesteld.
    Wesly laat in een reactie weten dat hij zich vereerd voelt met de benoeming.
    De Maastrichtenaar krijgt de taak om de culturele en economische belangen van Israël in Limburg en Brabant te behartigen.

Uiteraard heeft Benoit Wesly zich inmiddels verdiept in de lasten en lusten van het honorair consulschap dat hij voor Israël op zich neemt.
    "Ik ben niet van plan om me vooral met stempels en papieren bezig te houden.
    Dit is geen administratiekantoor.
    Tegelijkertijd ga ik ook niet te koop lopen met mijn privileges.
    Ik heb van die consul-plaatjes voor op mijn auto gekregen.
    Daar mag je overal mee parkeren op luchthavens en bij Buitenlandse Zaken.
    Voor mij hoeft dat allemaal niet zo.
    Ik wil op dat gebied zo weinig mogelijk opvallen", zegt Wesly.
    Dat laatste geldt ook voor de veiligheidsmaatregelen rondom zijn persoon.
    Hoewel Wesly naar eigen zeggen al vaker anti-semitische bedreigingen kreeg, maakt hij zich niet extra zorgen over de officiële status die hij nu namens Israël krijgt.
    Alert is hij, maar details daarover geeft hij niet.
    "Natuurlijk weet ik dat Israël extra en vooral in de belangstelling staat vanwege de politieke spanningen.
    Maar ik vertegenwoordig een land met allerlei geloven en culturen.
    Dus niet alleen de joodse.
    Dat onderscheid moeten we goed blijven maken."
    Wesly heeft een verlanglijst opgesteld met zaken die hij in dienst van zijn nieuwe 'tweede land' wil gaan bepleiten of al in gang heeft gezet: nog betere vliegverbindingen tussen de Euregio en Israël, meer Israëlische bedrijven in Limburg, het begeleiden van jonge ondernemers, zowel hier als daar, en het uitwisselen van professoren en studenten tussen de technische Universiteit van Haifa en de business school van Maastricht.
    En politiek gezien?
    "Ik ben en blijf Maastrichtenaar en heb een Nederlands paspoort.
    Ik ga en hoef me niet te verantwoorden voor Israël.
    Maar iedereen die mij kent weet dat ik er niet voor terugdeins om mijn privémening te blijven uiten.
    Ik vind dat Israël onterecht zwaar de maat wordt genomen, ook door oud-politici in Nederland zoals Dries van Agt, die ik toch wel wat slimmer had ingeschat.
    Ik blijf me privé uitspreken over de onterechte frustraties van dat soort uitgerangeerde mensen.
    Consul of niet."

HONORAIR CONSULS
    In Limburg zijn nu vijf, en vanaf volgende week zes, honoriar consuls gezeteld voor Frankrijk, Luxemburg, België, Duitsland, Spanje en Israël.
    De titel 'honorair' betekent onbezoldigd.
    Een ereconsul krijgt in tegenstelling tot een beroepsconsul geen salaris, alleen een onkostenvergoeding.
    Ereconsuls worden zorgvuldig gescreend door veiligheidsdiensten van het land dat ze vertegenwoordigen in samenspraak met die van het land waarin ze wonen.
    Honorair consuls worden voor vijf jaar benoemd.

Gouverneur Léon Frissen:
    "Ambassades vergeten door hun helikopterblik wel eens om regionale contacten aan te boren.
    In eerste instantie pleit ik voor meer consuls uit Europese landen, plus Turkije en Marokko, omdat die bevolking hier ook vertegenwoordigd is.
    Maar op termijn denk ik ook aan Arabische en Aziatische connecties.
    De wereld globaliseert, dus overal zijn lijnen met Limburg te trekken."
    Last edited by SJEF †; 27 augustus 2009, 15:36. Reden: toevoeging informatie
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More
Bezig...
X