Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

A2 tunnel Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • We zitten er doorheen...
    Ruim vijf weken geleden, op maandag 8 april, begonnen we ermee: graven onder de wanden-dakconstructie tussen de ANWB- en Gemeenteflat. Al die tijd reed het verkeer bovengronds verder, terwijl ondergronds de grond over een lengte van 170 meter tot zes meter diep werd weggegraven. Vanochtend vroeg was de ondergrondse bouwkuip nog een besloten ruimte, met alleen een ingang ter hoogte van de President Rooseveltlaan. Maar om 9.45 uur was het zover en kwamen de graafmachines aan kant van kruispunt Scharnerweg tevoorschijn. De wanden-dakconstructie is nu een ?open? bouwkuip mét een dak erbovenop.a2maastricht.nl

    Opmerking


    • [ame]http://www.youtube.com/watch?v=py8XyUvcAhY[/ame]

      [ame]http://www.youtube.com/watch?v=Bx7Do0oK-tk[/ame]

      Opmerking


      • Nassaulaan

        Nu de wegverlegging van de N2/A2 over het A2-tunneldak bij Europaplein bijna gereed is, komt er ruimte vrij voor de aanleg van de bouwkuip bij de Nassaulaan-Oost.

        Tweede sleufgrijper
        Bewoners van de Nassaulaan zien de aanleg van de bouwkuip al geruime tijd van dichtbij. Niet alleen ligt de – inmiddels bijna afgeronde – bouwkuip bij Europaplein heel dichtbij, maar ook het graafwerk van de firma Züblin bij Oranjeplein is niet ver weg. Dinsdag 21 mei komt daar een tweede sleufgrijper bij, ter hoogte van de Nassaulaan. Vanaf maandag 27 mei begint ook deze sleufgrijper met het graven van sleuven voor de bouwkuipwanden. Zo graaft Züblin bij de Nassaulaan richting noorden en ter hoogte van Oranjeplein richting zuiden. De sleufgrijpers werken dus naar elkaar toe totdat de bouwkuipwanden tussen kruispunt Scharnerweg en de Nassaulaan gereed zijn.


        Tunnelbouwtrein
        Bewoners van Oranjeplein en de Nassaulaan zien de bouw van de tunnel de komende tijd als een trein langskomen. De sleufgrijpers zijn er als eerste. Als de damwandplanken in de sleuven zijn afgehangen, installeert bouwer Avenue2 bemaling en start met ontgraven van de bouwkuip. En met elke ontgravingsslag van drie à vier meter komen er stempels bij. Eenmaal op diepte start het betonwerk. Laag voor laag bouwt Avenue2 de tunnel op, totdat uiteindelijk het dak van de bovenste tunnelbuis gereed is. Bovenop het dak en tussen tunnel- en bouwkuipwanden komt een dikke laag grond, waarna we de damwandplanken weer uittrillen. a2maastricht.nl

        Opmerking


        • Dag van de Bouw

          Nog 2 weken en dan is het zover. Op zaterdag 1 juni opent Avenue2 de bouwhekken bij Europaplein. Via de Adelbert van Scharnlaan, bij het Leeuwenborgh College, kunt u het bouwterrein op.

          Parkeren
          Let op, er zijn weinig parkeerplaatsen in de omgeving van de Adelbert van Scharnlaan. Daarom kunt u gratis bij het MECC parkeren in de daarvoor bestemde parkeergarages. Als u via de A2 komt, neemt u afrit 55 richting Randwyck/MECC. Volg de borden naar het MECC. Bij het MECC staat aangegeven waar u kunt parkeren.

          Fietsen en bromfietsen
          Fietsen kunnen bij Leeuwenborgh College gestald worden. Volg de bordjes richting stallingsplek.

          Openbaar vervoer
          Komt u met openbaar vervoer? Vanaf station Maastricht kunt u onder andere buslijn 2 richting Nazareth nemen, uitstappen bij halte Oranjeplein Zuid.
          a2maastricht.nl
          Last edited by ; 17 mei 2013, 01:25.

          Opmerking


          • Bouwen in een stad betekent passen en meten. Dat geldt niet alleen voor planningen, maar ook voor het materieel dat een bouwer inzet. Zo is er niet overal langs de tunnelbouwkuip voldoende ruimte beschikbaar voor hijskranen. Daarom plaatsen we zaterdag 15 juni, ter hoogte van Oranjeplein, een zogenaamde ‘traverse’ bovenop de bouwkuipwanden.


            Wat is een traverse?
            Een traverse is een verrijdbaar (hulp)platform tussen de bouwkuipwanden. Bovenop het platform plaatsen we een hijskraan. Zo kan bouwer Avenue2 een hijskraan inzetten, ook op die plaatsen waar ruimte langs de bouwkuip ontbreekt.

            Rijden over rails
            De traverse blijft niet op één plek staan. Aan de onderzijde bevinden zich daarom wielen, vergelijkbaar met de wielen van een treinstel. Dat betekent dat de traverse over rails kan rijden. Op diverse plekken langs de bouwkuip zijn deze rails inmiddels zichtbaar, bijvoorbeeld bij de bouwkuipwanden langs de Gemeenteflat. En, net als een trein of tram, wordt de traverse aangedreven door elektriciteit. Zo kan de traverse, met hijskraan, op en neer rijden en ingezet worden waar hijswerk nodig is.


            Waarom?
            De ruimte voor de bouw van de A2-tunnel is beperkt, onder andere tussen de Nassaulaan en de Gemeenteflat. Hier bevindt zich niet alleen de tijdelijke N2/A2, maar ook de tunnelbouwkuip. Naast de bouwkuip, aan de oostzijde, richten we een ruim 3 meter brede bouwweg in. Dat is voldoende voor vrachtverkeer, maar niet voor het opstellen van een hijskraan. Dat ruimtegebrek lossen we op door het plaatsen van het hulpplatform, de traverse.

            Hijswerk
            Hijskranen zijn onmisbaar bij een bouwproject, met name bij de bouw van een ondergrondse tunnel. Met een hijskraan kunnen we stempels (stalen buizen die horizontaal in de bouwkuip worden geplaatst) en stalen staven voor het betonvlechtwerk in de bouwkuip hijsen. De hijskraan die we bovenop de traverse plaatsen is een oude bekende: deze zetten we nu al in bij Europaplein (zie foto hiernaast).


            Hoe ziet een traverse eruit?
            De traverse is een plat, stalen platform, dat ruim dertig meter breed is en zo de bouwkuip overspant. Bovenop de traverse plaatsen we een grote hijskraan. Dat betekent dat de traverse een imposant beeld vormt: niet alleen rust deze op bouwkuipwanden die zo’n twee meter boven de grond uitsteken, maar op de traverse staat ook nog een hijskraan. Vanaf straatniveau bereikt de traverse mét hijskraan dan ook een hoogte van ruim 50 meter. De traverse en hijskraan zijn niet alleen hoog, maar ook zwaar: het gezamenlijke gewicht bedraagt circa 280 ton (280.000 kilo).





            Waar?
            Tussen de Nassaulaan (moot 35) en de Gemeenteflat (moot 52) ontbreekt langs de bouwkuip de ruimte voor het opstellen van een hijskraan. Daar start het hijswerk voor de A2-tunnel op korte termijn. De traverse staat niet stil, maar wordt ingezet waar hijswerk nodig is.
            In een later stadium, als het tunnelwerk verder is gevorderd, zetten we hier een tweede traverse in.


            Let op: overstekende traverse
            De traverse zetten we in tussen de Nassaulaan en Gemeenteflat. Dat betekent dat de traverse af en toe moet oversteken óver de verkeersbrug bij kruispunt Scharnerweg. Daar is al rekening mee gehouden: zo kunnen we de leuningen van de brug verwijderen. Ook het straatmeubilair – zoals verlichting en verkeersborden - kunnen we zonder veel moeite tijdelijk wegnemen. Daarmee komt er ruimte vrij om de rails voor de traverse ook op de verkeersbrug te leggen zodat één doorlopende ‘spoorweg’ ontstaat.
            Om verkeer zo min mogelijk te hinderen, zal de traverse alleen ’s avonds of ’s nachts oversteken. Dat is overigens minder tijdrovend dan het lijkt: binnen een half uur rijdt de traverse van noord naar zuid of omgekeerd.a2maastricht.nl




            Afgelopen zaterdagochtend plaatste bouwer Avenue2 een zogenaamde traverse – een verrijdbaar platform – bovenop de bouwkuipwanden bij Oranjeplein-Oost. En daar bleef het niet bij: in de middaguren werd een 700-tons Mammoetkraan ingezet om een 170 ton zware hijskraan bóvenop de traverse te plaatsen.


            Vroege start
            Na opbouw van de Mammoet- en hijskraan begon het inhijsen van de eerste traverse-onderdelen, omstreeks 07.30 uur. Het opbouwen van de traverse duurde tot in de vroege middaguren. Daarna konden we alles in gereedheid brengen voor het grote werk: het hijsen van de 170-tons hijskraan. Na uitgebreide voorbereidingen en zorgvuldig balanceren van de hijskraan was het om 14.39 uur zover en stond de hijskraan bovenop de traverse.


            http://www.youtube.com/watch?feature...&v=4P_XQDxBavE




            Opmerking


            • [ame]http://www.youtube.com/watch?v=AAlj__Lh_B4[/ame]

              [ame]http://www.youtube.com/watch?v=rznVpCDz4XA[/ame]

              [ame]http://www.youtube.com/watch?v=uebmJJjJuwI[/ame]

              Opmerking


              • Op het terrein van de gesloopte flats aan de President Rooseveltlaan-West wordt hard doorgewerkt, om in de loop van volgende week ook op deze locatie de N2 te kunnen verleggen.

                De voorbereidingen hiervoor liepen achter op schema, zo lieten we vorige week weten. Daarom besloten we om - met ingang van afgelopen woensdag - zowel overdag als 's avonds en 's nachts te werken. Deze 24-uurs diensten lopen ook vandaag en morgen (maandag 17 en dinsdag 18 juni) nog door. In de loop van deze week wordt de eerste asfaltlaag aangebracht.

                En inmiddels is ook de aanleg van de grondwal als geluidsvoorziening begonnen. Erbovenop komen containers te staan. Volgens planning zetten we het verkeer in de nacht van woensdag 26 op donderdag 27 juni om van de bestaande N2 naar de verlegde, tijdelijke N2. Daarvoor is ook volgende week nog avond- en nachtwerk nodig. Dat stond al gepland. a2maastricht.nl

                =

                Het in- en uittrillen van de damwandplanken bij Geusselt is in volle gang.

                Zoals u misschien al in de Ster van afgelopen vrijdag heeft gelezen, kunnen we niet alle damwandplanken voor de tunnelbouwkuip overdag vanaf het bouwterrein intrillen. Een beperkt gedeelte moet vanaf de N2 worden aangebracht. Dit betekent dat vannacht tussen 22:00 en 05:00 uur rekening gehouden moet worden met overlast door geluid en trillingen.

                Afhankelijk van de voortgang, geldt als reservenacht dinsdag 18 juni op woensdag 19 juni. Aan het eind van die week zijn naar verwachting alle damwandplanken aangebracht en beginnen we met het ontgraven van de bouwkuip. a2maastricht.nl

                Opmerking


                • Vandaag - op woensdag 19 juni - is de eerste asfaltlaag aangebracht. Dat gaat ook de komende dagen nog door. Tegelijkertijd werken we aan een grondwal als geluidsvoorziening. Immers, de autoweg komt dichter bij de woningen in Wyckerpoort-Noord te liggen. Op de grondwal plaatsen we volgende week containers.

                  Avond- en nachtwerk
                  Volgens planning zetten we het verkeer in de nacht van woensdag 26 op donderdag 27 juni om van de bestaande N2 naar de verlegde, tijdelijke N2. Daarvoor is ook volgende week - van 24 tot en met 28 juni - nog avond- en nachtwerk nodig. Ter hoogte van de Professor Quixstraat en Professor Cobbenhagenstraat voeren we dan verschillende aanpassingen uit. Denk aan het frezen van oud en aanbrengen van nieuw asfalt, het verwijderen van een blokkenwand en plaatsen van afwatering. Omwonenden moeten weer rekening houden met geluids- en trillingshinder en transporten door de wijk.

                  Wegafsluitingen
                  Het avond- en nachtwerk moet in de late uren gebeuren omdat wegafsluitingen van de N2 nodig zijn. Zo is van maandag 24 tot en met vrijdag 28 juni elke avond en nacht (21.00 - 06.00 uur) de rijbaan richting Eindhoven tussen Europaplein en Geusselt afgesloten. Verkeer wordt omgeleid via de Akersteenweg, Vijverdalseweg, Terblijterweg naar de A2. Volg de gele borden. a2maastricht.nl

                  Opmerking






































                  • Fotografie: Reen van Beek en Huub Giesbertz

                    Opmerking


                    • Op dit moment is de N2-oversteek Professor Cobbenhagenstraat - Voltastraat afgesloten voor alle verkeer, vanwege de voorbereidingen voor de verlegging van de N2 bij de President Rooseveltlaan. Dit weekend gaat de oversteek weer open.

                      Aansluitend, vanaf aanstaande maandag 24 juni, gaat de fiets- en voetgangersoversteek Professor Quixstraat - Schepen Roosenstraat dicht. De N2-oversteek zit in de weg voor het tunnelwerk en verdwijnt dan ook voor de periode tijdens de ruwbouw van de A2-tunnel.

                      Tijdelijke brug
                      Om ervoor te zorgen dat voetgangers en fietsers toch kunnen blijven oversteken, maken we een tijdelijke brug met trappen en een fietsgoot zoals we die al kennen bij onder andere de Heerderweg. De brug komt zo’n 75 meter ten noorden van de huidige oversteek en is te bereiken via de President Roosevelaan-West en Schepen Roosenstraat.

                      3 weken geen oversteek
                      Volgens huidige planning is de brug toegankelijk rond half juli. Dat betekent dat er - op deze locatie - zo’n 3 weken geen oversteekmogelijkheid is. De N2 oversteken met de fiets of te voet? Dat kan bij de Voltastraat - Professor Cobbenhagenstraat of noordelijk van Geusselt bij het tunneltje Severenstraat. a2maastricht.nl

                      Opmerking


                      • Situatie 12 juli 2013. Luchtfoto.

                        Berry Ramaekers twitterde onderstaande luchtfoto:

                        Opmerking













































































































































                        • a2maastricht.nl

                          Opmerking


                          • Sjieke foto's

                            Opmerking


                            • Van L1.nl




                              Maastricht krijgt Koning Willem-Alexandertunnel


                              De A2-tunnel in Maastricht gaat Koning Willem-Alexandertunnel heten.



                              Dat twitterde burgemeester Onno Hoes van Maastricht dinsdagmiddag.
                              De tunnel, die deel uitmaakt van het Avenue2-project, moet eind 2016 klaar zijn. De Willem-Alexandertunnel gaat onder de stad door. Er bovenop komt een park te liggen.

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Markie Bekijk bericht
                                Van L1.nl

                                Maastricht krijgt Koning Willem-Alexandertunnel

                                De A2-tunnel in Maastricht gaat Koning Willem-Alexandertunnel heten.
                                In ieder geval een primeur voor Maastricht. Hoe de tunnel in de volksmond gaat heten, moet blijken.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X