Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De nieuwe ENCI Groeve

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Breur
    replied
    Realiteit.

    Het is verkeerd om de nieuwe ENCi-groeve en Lichtenberg op een hoop te gooien. Raakvlakken zijn er, maar nu nog een totaal andere bestemming. Dat is de realiteit.
    Wel is te verwachten dat er ruis ontstaat - wellicht zoals bij het hertenkamp - omdat het nog prematuur is. 14 augustus a.s. zal Natuurmonumenten het een en ander toelichten.

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Lijkt mij een geweldige plek om te verblijven..... Met uitzicht op mijn eigen maison.....

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Wordt niet eerst gekeken naar de mogelijke bezettingsgraad van het hotel? Volgens mij is de bezettingsgraad van de huidige beide huisjes ook minimaal, dus het nog te ontstane verlies kun je nu al incalculeren.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Ik vind het wel een cool idee! Laat me een beetje denken aan het adelaarsnest in Berchtesgaden. Natuurlijk moet je er geen kermis van maken, maar dat dergelijke ideeën zeer integer kunnen worden uitgevoerd laat toch ook onze Camille Oostwegel zien.

    Daarnaast staan de kubieke meters weg te halen mergel natuurlijk in geen verhouding tot de kaalslag die de Enci gepleegd heeft.
    Ik gun iedereen een adelaarsnest zonder snoradelaar. Wat is de volgende stap: lustoord Zonneberghoeve ?

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Schande :(. Waar is Natuurmonumenten mee bezig? Ik mis nog een kabelbaan, een golfterrein en een permanente kermis op de berg. Het draait nu om macht en geld en niet om natuur en monumenten. Laat Maastricht dit toe?
    Ik vind het wel een cool idee! Laat me een beetje denken aan het adelaarsnest in Berchtesgaden. Natuurlijk moet je er geen kermis van maken, maar dat dergelijke ideeën zeer integer kunnen worden uitgevoerd laat toch ook onze Camille Oostwegel zien.

    Daarnaast staan de kubieke meters weg te halen mergel natuurlijk in geen verhouding tot de kaalslag die de Enci gepleegd heeft.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Alle verdreven pony's zijn het met mij eens .

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
    Plan: lift tot 'hotel' Lichtenberg


    Een dertig meter hoge lift dwars door de mergelbodem vanuit de ENCI-groeve tot aan toekomstig hotel Hoeve Lichtenberg. Die optie wordt momenteel serieus onderzocht door Natuurmonumenten.

    Maastricht
    Van onze verslaggever

    Samen met de Stichting Ontwikkelingsmaatschappij ENCI-gebied wordt bekeken of het mogelijk is om de monumentale hoeve om te vormen tot een hotel dat nadrukkelijk gekoppeld moet worden aan het toekomstige natuur- en recreatiegebied in de ENCI-groeve.limburger.nl
    Schande :(. Waar is Natuurmonumenten mee bezig? Ik mis nog een kabelbaan, een golfterrein en een permanente kermis op de berg. Het draait nu om macht en geld en niet om natuur en monumenten. Laat Maastricht dit toe?

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Plan: lift tot 'hotel' Lichtenberg


    Een dertig meter hoge lift dwars door de mergelbodem vanuit de ENCI-groeve tot aan toekomstig hotel Hoeve Lichtenberg. Die optie wordt momenteel serieus onderzocht door Natuurmonumenten.

    Maastricht
    Van onze verslaggever

    Samen met de Stichting Ontwikkelingsmaatschappij ENCI-gebied wordt bekeken of het mogelijk is om de monumentale hoeve om te vormen tot een hotel dat nadrukkelijk gekoppeld moet worden aan het toekomstige natuur- en recreatiegebied in de ENCI-groeve.limburger.nl

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Onafhankelijk deskundige W. Hazeu uit zijn zorgen over voortgang uitvoeringsafspraken

    Dagblad de Limburger. 26 januari 2013.


    MAASTRICHT – Cementmaker ENCI wordt gemaand meer vaart te maken met het transformatieplan dat voor de fabriek en de omgeving is overeengekomen.

    Vooral de herontwikkeling van de overgangszone tussen bedrijventerrein en het natuurgebied bij en rond de mergelgroeve in de Sint Pietersberg baart zorgen, vanwege de risico’s op vertraging die het hele proces kunnen raken.

    Dat schrijft voormalig wethouder van Maastricht Wim Hazeu in een beoordeling van het voortgangsverslag 2012 van de Stichting Ontwikkelingsmaatschappij ENCIgebied.

    Hij is als onafhankelijk deskundige gevraagd om het veranderingsproces rond de afbouw van de kalksteenwinning in de Sint Pietersberg te beoordelen en van commentaar te voorzien. Als wethouder stond Hazeu mede aan de wieg van het veelbesproken transformatieplan.

    Hazeu constateert dat een aantal onderdelen van het plan al tastbaar is, onder meer een betere bereikbaarheid van het voor recreatie bestemde gebied, ingebruikname van een theehuis bij de oehoevallei en de restauratie en opening van mergelgroeve De Schark.

    Tegelijkertijd is hij kritisch over het gebrek aan tempo bij herontwikkeling van de overgangszone, die volgens afspraak uiterlijk in 2014 gestalte moet krijgen. Een uitwerkingsplan zou mogelijk al in 2010 op tafel komen, maar dat is niet gelukt. Hazeu waarschuwt ervoor dat de vertraging van dit cruciale planonderdeel ‘vergaande consequenties kan hebben voor het totale transformatietraject’. Hoewel inmiddels een beeldkwaliteits- en inrichtingsplan voor de overgangszone zijn opgesteld, moet nog een bestemmingsplan worden gemaakt.

    In zijn beoordelingsrapportage, die als bijlage is toegevoegd aan het jaarverslag over 2012, schrijft Hazeu: ‘De tijd vordert snel en wettelijke procedures, mede ook in het licht van mogelijke bezwarenprocedures, vergen veelal lange termijnen. In dit verband wil ik er op wijzen dat de overgangszone naar de toekomst toe als motor van de totale ontwikkeling en als letterlijke verbinding tussen groeve en bedrijfsterrein, de cruciale schakel in het plan van transformatie vormt. Vertraging van dit onderdeel kan daarmee voor het totale transformatietraject vergaande consequenties hebben’.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Onrust over bedrijven bij ENCI

    Dagblad De Limburger van 30 augustus 2012:

    Onrust over bedrijven bij ENCI
    TRANSFORMATIE Vrees voor overlast en gezondheidsrisico’s Komst van bedrijven l’Ortye en Inashco
    door onze verslaggeefster

    MAASTRICHT – De komst van twee bedrijven naar het terrein van ENCI zorgt onder omwonenden voor onrust. Ze vrezen overlast en gezondheidsrisico’s.

    Met name de joint venture die ENCI aangaat met transportbedrijf l’Ortye wekt wantrouwen; er wordt gevreesd voor stof-en stankoverlast en de uitstoot van gevaarlijke stoffen bij de verbranding van afvalstoffen.

    Dat bleek deze week tijdens een informatiebijeenkomst die ENCI had belegd om omwonenden in te lichten over Inashco uit Pernis/ Sluiskil en l’Ortye uit Hoensbroek. ENCI gaat met l’Ortye een joint venture aan om een andere mix van brandstoffen samen te stellen voor de cementoven, zodat er minder fossiele brandstoffen als bruinkool gebruikt hoeven te worden.

    Omwonenden vertrouwen het niet. „We hebben het idee dat we aan een experiment worden blootgesteld waar gezondheidsrisico’s aan kleven”, zei een van hen. Ze hebben weinig vertrouwen in het toezicht door de provincie.

    ENCI stelt dat er geen toename zal zijn van de emissies. De oven is met 2000 graden zo heet, dat alles wat erin gaat, volledig verbrandt. En alle afvalstoffen die verbrand zullen gaan worden, voldoen aan de zogeheten euralcodes (Europese afvalstofcodering) waar ENCI nu al een vergunning voor heeft.

    Toch zijn omwonenden bezorgd dat er ‘troep’ in de lucht komt. „De normen voor een afvalverbrandingsinstallatie (avi) zijn veel strenger dan die voor een cementoven. Dus komt er per saldo minder uit een schoorsteen bij een avi.” Ook vrezen ze voor meer vrachtverkeer.

    Directeur Jean l’Ortye betreurt dat de activiteiten al veroordeeld worden voordat überhaupt is begonnen. Hij is ervan overtuigd dat het inzetten van een betere brandstofmix in de cementoven niet alleen financieel interessant is, maar ook milieuvoordeel kan opleveren. L’Ortye wil de activiteiten bij ENCI dan ook niet stopzetten als medio 2019 de cementoven definitief sluit. De brandstofmix die in Maastricht wordt samengesteld, kan dan naar Lixhe of andere cementovens.

    Het bedrijf Inashco wordt iets positiever verwelkomd. Inashco probeert uit zogeheten bodemassen die achterblijven in avi’s, metaalresten te halen. Na deze scheiding kunnen de metalen opnieuw gebruikt worden en zijn de assen beter bruikbaar voor andere processen, bijvoorbeeld als grondstof voor cement. Bodemassen worden nu vooral, ingepakt in plastic, gebruikt als fundering voor wegen.

    Het bedrijf wil de grondstoffen zo veel mogelijk per schip laten vervoeren van en naar Maastricht. Inashco (Incinerator Ash Company) sluit met de Stichting Ontwikkelingsmaatschappij ENCI een contract voor tien jaar met een optie voor nog eens tien jaar.

    Leave a comment:


  • Herman
    replied
    ENCI Transformeert

    Afgelopen dinsdag de bijeenkomst bijgewoont, betreffende de komst van bedrijven. Zie ook de Limburger 30 augustus 2012. (Een van jullie kunnen dat wel in scannen).Wat mij opvalt is de zeer onvriendelijke tot agressieve toon van tegenstanders van de Ency en alles wat daar mee samen hangt.
    De Ency bestaat nu eenmaal jammergenoeg op deze plek en het is een bedrijf wat veel voor maastricht heeft gedaan in het verleden.
    Ook ik ben niet helemaal gerust op de afloop van de hele transformatie, maar het kan wel ies vriendelijker verwoort worden.
    Toch zullen samen verder moeten om er in de toekomst iets van te maken en er zijn mogelijkheden.
    Herman.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
    Ook dit is iets moois uit de Enci groeven

    http://www.beleefdelente.nl/vogel/oehoe
    Vind ik (toch wel) leuk!
    Vorig jaar kon je het wel en wee van een broedend stelletje zeearenden (of wat waren het?) live op een Amerikaanse webcam volgen en die haalden op sommige momenten wereldwijd wel zo'n 300.000 viewers (tegelijkertijd!). Was ook echt schattig om te zien hoe ze uit hun eieren kwamen, of als vader weer eens met een dooie muis thuiskwam. Hele kantoren zaten tijdens werktijd mee te kijken...

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Ook mee eens Breur maar is het niet zo dat, dankzij dat de mens weet wat er zich afspeelt in de dierenwereld, zij rekening ermee kan houden indien de natuur zich in de nabijheid van een dergelijke lokatie als ENCI zich ontwikkelt?

    Ik bedoel; natuurlijk hoeft de mens zich er normaal niet mee te bemoeien maar in dit geval was zonder het te weten een leefgebied van de Oehoe verloren gegaan. Ik juich het absoluut toe als de mens zich eens wat minder met de natuur bemoeit (mensen maken meer kapot dan de wereld lief is) maar in dit soort gevallen zijn de positieve effecten aan de bovenliggende hand.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    “De educatieve aspecten van de documentaires zouden de ethische zorgen over de privacy van dieren overstijgen. Dat is een indrukwekkend stukje ethische manipulatie waarbij privacy – een begrip dat zo verankerd ligt in de mensenrechten – een soort rijk wordt waar documentairemakers zo binnen kunnen lopen.”

    Bron: http://www.scientias.nl/dieren-hebbe...p-privacy/8174

    Je zou dit kunnen afdoen als onzin, geitenwollensokkengedoe, maar toch iets om over na te denken. De oehoes kunnen best zonder webcam, maar andersom?

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
    Breur zouden er tegenwoordig geen webcams met telelens wezen?

    En ja als het schadelijk zou wezen dan ben het volkomen met u eens,
    maar ik denk dat de oehoe dan wel een ander gedrag zou vertonen.
    Absoluut!

    Trouwens wat een prachtig beestje

    Leave a comment:

Bezig...
X