Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Ter hoogte van Mariënwaard wordt volop gewerkt aan de nieuwe Park & Ride. Foto Jean-Pierre Geusens
Spoorwegbeheerder ProRail is druk in de weer met de bouw van het nieuwe station Maastricht-Noord, na Maastricht-centrum en Randwyck het derde treinstation in de stad Maastricht. Het wordt gebouwd in opdracht van de Provincie Limburg en is naar verwachting eind dit jaar klaar. Het nieuwe station is onderdeel van de nieuwe Park & Ride-voorziening in Maastricht-Noord. Forensen en bezoekers kunnen hier vanaf volgend jaar hun auto parkeren en dan met de trein of een pendelbus doorreizen naar het centrum of hun werkplek.
Het toekomstige station wordt gebouwd ter hoogte van de Meerssenerweg en Mariënwaard, vlakbij bedrijventerrein Beatrixhaven. Er komen twee perrons met een lengte van elk 120 meter. Verder krijgt het station vijf fietskluizen en een onbewaakte fietsenstalling met plek voor 125 fietsen.
Omdat een deel van de bouwwerkzaamheden kan alleen plaatsvinden wanneer er geen treinverkeer is, rijden er dit weekend voor het eerst geen treinen in Maastricht. Vandaag en morgen worden er damwanden en heipalen in de grond geslagen.
Om het station bereikbaar te maken, komt er een onderdoorgang onder het spoor voor voetgangers en fietsers. Dit zorgt tegelijkertijd voor een betere ontsluiting van het bedrijventerrein Beatrixhaven en de woonwijken aan de andere kant van het spoor. Met behulp van een lift wordt het perron dat tussen de sporen ligt toegankelijk gemaakt voor mindervaliden.
Het andere perron krijgt een hellingbaan. Station Noord is straks rechtstreeks te bereiken via een aparte verbindingsweg vanaf de A2 en de A79. De onderdoorgang, liften en hellingbaan worden ook door ProRail gebouwd.maastrichtdichtbij.nl
Nog even een commentaar van mij op het ingezonden stuk van Tom van Veen:
Dit alles bij mekaar zou een half uur tijdwinst op het traject Amsterdam-Maastricht kunnen opleveren. Vier uur in de trein i.p.v. vijf. Klinkt aantrekkelijk, ik kom vaker!
Tja, ik kan je in beginsel enkel gelijk geven, mede gezien het feit dat ik in eerdere commentaren stelde "dat men Maastricht uit het netwerk heeft geknipt".
Ook ik was tot een aantal jaren geleden vaak afhankelijk van die treinverbinding.
Ofwel uit zuid Duitsland komende ofwel het Noorden uit Amsterdam.
Een steeds minder prettige gewaarwording dat je dat Mosea trajectum niet meer zo eenvoudig of snel kunt bereiken.
Nu niet meer, ik tour inmiddels met cruise controle telkens op de maximaal toegestane snelheid via de Autoweg A2 in 2 uur naar Maastricht zonder op de rem hoeven trappen. (toegegeven wel altijd buiten de spitsuren)
Echter het is toch zorgwekkend. De krimp en het mobiel zijn.
Wellicht zullen er velen moeten pendelen of moeten gaan pendelen voor hun broodwinning.
De benzine prijzen dicteren ook al de portemonnee van enkelen en de keuze om extra reistijd op de koop toe te nemen.
Pendelaars stress.
Als Futurist zie ik toch ook echt wel mogelijkheden, maar dat strookt helemaal niet met die gezapige politiek in de regio / euregio.
Als Realist zie ik echter overal Knelpunten in de Maastrichtse infrastructuur en ook de politieke structuren van Maastricht.
Veel teveel wellus nietus discussies die gewoon in het niet verdampen geëntameerd door de 4 jaren cyclus van het partijenstelsel om aan de macht te komen en die weer een nieuwe oplossing "bedacht" te hebben. Zonder lange termijn visie.
Gestructureerd nadenken over en werken aan een oplossing, is gezien de hoeveelheid reizigers en abonnementen in onze regio via NS beleid onmogelijk.
Wat dan wel?
Als het motto van dit subforum is: Maastricht 2025 / Grote Projecten Denk, droom en filosofeer hier over de toekomst van Maastricht.
Dan 16 jaar geen verkiezingen meer en werkt allen samen
iets te oud voor re-educatie
iets te jong voor afschrijving
m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst
Veel woorden Antonius en mooi geschreven maar wat is nou de kern van je betoog?
Nu ja, het nationaal, provinciaal en gemeentelijke beleid inzake de mobiliteit heeft naar mijn mening jarenlang (decennia) gefaald.
En er zijn ook nu nog beleidmakers en volksvertegenwoordigers die Maastricht nog verder in de afgrond van de het voetgangersdomein willen stoten. (plannen voor een autovrij centrum en zo meer van die plannen).
En er is veel te weinig animo geweest en nog steeds onder de politici om "het verkeer" slim en innovatief mee op te nemen in een historische stad als Maastricht.
Ja gemoedelijk rondzwalken als je eens op bezoek komt, maar niet voor de bewoners die stress hebben om thuis te geraken of hun bedrijf te handhaven.
Kan nog wel een tijdje doorgaan met het betoog maar dat kan als enkel klagen geïnterpreteerd worden... dat is niet mijn bedoeling.
Als je jong bent en/of lichamelijk fit is Maastricht zo klein dat alles te lopen is. Maar het is te Langzaam voor bedrijvigheid en veel te moeilijk voor ouderen.
mvg
iets te oud voor re-educatie
iets te jong voor afschrijving
m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst
Nieuwe hoop voor trein naar Brussel Maastricht heeft de hoop op een snelle treinverbinding met Brussel nog niet opgegeven. Bestuurders hebben een lobbytraject opgezet om een nieuwe verbinding met de Belgische hoofdstad op zijn minst een plek te geven in het nieuwe provinciale coalitieakkoord.
Maastricht
Van onze verslaggever/limburger.nl
Volgens woordvoerder Erwin Gerardu van wethouder Albert Nuss (PvdA, verkeer) gokt het stadsbestuur niet alleen op een terugkeer van de ter ziele gegane Maastricht-Brussel Express. „Het kan ook een intercityverbinding Eindhoven-Luik zijn, waar mensen dan de aansluiting vinden met Brussel. Wat ons betreft is Maastricht ontzettend gebaat bij goede grensoverschrijdende verbindingen. Zeker met de Maastricht Health Campus en de ambitie voor Culturele Hoofdstad in het achterhoofd.â€
Diverse politieke partijen vroegen afgelopen week aandacht voor de verbinding tussen Maastricht en Brussel.
Opmerking