Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Treinverbindingen Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Van de zotte dat Maastricht die kans niet heeft gekregen of gegrepen.
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking


    • #17
      100% mee eens !
      Want als je met de trein in Aken komt, is de busverbinding de enige manier om met het openbaar vervoer naar Maastricht te komen.
      En 9 van de 10 keer is die al 30 jaar lang net enkele minuten eerder vertrokken, als je vanuit de richting Keulen komt en moet je daardoor minimaal een uur wachten....:(

      ik wil trouwens wel eens weten hoe dat nieuwe 24 "miljoenenlijntje" moet gaan lopen? Want als het een verlenging is van de huidige verbinding :
      1. Sittard - Heerlen ( niks mis mee)
      2. via Landgraaf en Kerkrade naar Aken (een nachtmerrie; lange rit met lange stops en te vergelijken met de niet aan te raden verbinding Hasselt - Luik)
      dan is dit een kort leven beschoren. Als we tenminste spreken over personenvervoer.
      Goederenvervoer is iets anders, maar dan vraag ik me weer af hoe het dan zit dan met ( concurrentie voor) de ijzeren Rijn...?
      "Fragen über Fragen" zeet de Pruus zoe sjoen ....

      Opmerking


      • #18
        We zijn al de intercity met Brussel kwijt en nu dit. Het plan is een intercity dus snel en comfortabel. Vanuit Maastricht had je vanuit Aken makkelijk naar Dusseldorff (airport), Keulen etc gekund - rechtstreeks. Dit is in de Euregio een must voor Maastricht maar nee, sittard, heerlen...

        Wordt Maastricht overgeslagen?

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
          We zijn al de intercity met Brussel kwijt en nu dit. Het plan is een intercity dus snel en comfortabel. Vanuit Maastricht had je vanuit Aken makkelijk naar Dusseldorff (airport), Keulen etc gekund - rechtstreeks. Dit is in de Euregio een must voor Maastricht maar nee, sittard, heerlen...

          Wordt Maastricht overgeslagen?
          Tja... het is te hopen, mochten we culturele hoofdstad van Europa worden, dat de bezoekers niet met de trein willen komen, want dan geef je pas een echt "sjiek en sjoen" visitekaartje af dat hoofdstedelijk aandoet....
          Maar ja, misschien ben ik maar een kniesoor...
          we hebben toch binnenkort de grote ontsluiting door de tramverbinding naar Hasselt & Diepenbeek, een werelds stadion Noord en de uiterst dringende noodzakelijke verbinding met Eijsden ! waar zeuren we dan over...
          Gast
          Gast
          Last edited by Gast; 17 januari 2012, 12:37.

          Opmerking


          • #20
            Je hebt gelijk Harrie.

            Hernoem station Eysden in station Maastricht Zuid, laat de boemel uit Roermond daar stoppen en introduceer een intercity Eindhoven - Brussel, en een Intercity Brussel - Aken (via Heerlen en evt door naar Dusseldorf e.o.)

            Daarmee ligt Maastricht pas echt centraal in de Euregio!!

            Opmerking


            • #21
              Eysden wordt station Maastricht Zuid..? Niet slecht ! Prima zelfs !!!

              Maar gezien de plannen die de gemeente (i.v.m. enkele relocaties) heeft ...
              wat te denken om station Eysden dan "Coffeeshop Maastricht" te noemen?

              Opmerking


              • #22
                Station Maastricht Noord Bethlehem
                Station Maastricht Centraal
                Station Maastricht Randwyck Mecc/Azm
                Station Maastricht Zuid Coffeecorner

                Klinkt nog best ok, zal een drukke trein worden

                Opmerking


                • #23
                  Ze (de overheid) willen zo graag dat we met het OV reizen en om ons te 'helpen' maken ze't onbetaalbaar, en een superlange reistijd.....

                  Maastricht Coffee corner; dat wordt een drukke trein, maar lijkt me niet dat een plaszak hier nut heeft......

                  Opmerking


                  • #24
                    Spoorverbindingen 2018

                    Vandaag veel aandacht in de krant voor de voorgenomen wijzigingen in de spoorverbindingen tussen Limburg en de Randstad. Wèl een intercity tussen de Randstad en Aken (via Heerlen), maar nog steeds geen intercity tussen de Randstad en Luik (via Maastricht). Het blijft behelpen.
                    Een spoornet in beweging
                    door Roel Ophelders

                    Wat heeft de spoorsector de Limburgse reizigers in 2018 te bieden? Losse ideeën en wensen waren er al geruime tijd, maar een totaalvisie ontbrak. Tot nu. ‘Het Nieuwe Spoorplan’ biedt een ambitieus pakket, maar daarvoor moeten wél keuzes worden gemaakt.

                    Het is een robuust totaalpakket van grote economische importantie, stelt gedeputeerde Antoine Janssen over het exploitatiemodel dat vervoerders en overheden over pakweg zes jaar op de rails willen hebben.

                    Als ze de reiziger in 2018 inderdaad alle elementen uit ‘Het Nieuwe Spoorplan voor Limburg’ kunnen aanbieden, dan heeft het succes vele vaders. Want wie ervan overtuigd wil worden dat de komende jaren op spoorgebied wat in de provincie zal gebeuren, hoeft alleen maar naar het aantal aanjagers van de plannen te kijken.

                    Dat zijn er legio. Allemaal met eigen, maar vaak samenhangende wensen. Ga maar na. Kennisregio Eindhoven schreeuwt al tijden om een betere verbinding met Aken. De Tweede Kamer wil buitenlandse stations in grensregio’s graag aan het intercitynet toevoegen, zoals Aken en Luik. De minister ziet in Limburg graag een pilotproject van de grond komen om een particuliere vervoerder stoptreinen te laten exploiteren op de lijnen waar ook NS-intercity’s rijden. Parkstad wil graag frequentere treinen naar Duitsland, via nieuw spoor. De provincie wil de afstemming tussen trein en bus provinciebreed optimaliseren. En de NS zinspeelt op een kwartiersdienst van de intercity’s tussen Sittard, Roermond en de Randstad.

                    Al die wensen leverden de afgelopen jaren een stapel aan rapporten op over die individuele treindiensten, zonder dat er een eenduidige visie lag hoe die dan met elkaar vervlochten moesten worden. In het spoorplan heeft de provincie daar samen met vervoersbedrijven en andere partners een voorzet voor gegeven. Resultaat is een globale dienstregeling zoals die er in 2018 uit zou moeten zien.

                    Het moet gezegd, voor de lange termijn ligt er een sterk verbeterd pakket. Tussen Zuid-Limburg en de Randstad rijdt dan vier keer per uur een intercity. Van de vier intercity’s die per uur zuidwaarts rijden, rijdt één via Heerlen door naar Aken. Beneden Roermond worden alle stoptreindiensten gereden met moderne treinen van Veolia of de opvolger van Veolia, die alle busdiensten hierop zal afstemmen. Alle stoptreinen rijden dan twee keer per uur. Van de vier treinen die per uur op en neer rijden tussen Maastricht en Heerlen, rijden twee via de aan te leggen Avantislijn door naar Aken. En voor wie naar Luik wil, is er per uur één stoptrein met goede aansluitingen. In een notendop is dat hoe de spoorkaart van Zuid- en Midden-Limburg er in 2018 moet uitzien.

                    Op sommige vlakken komt echter al vóór die tijd een verbetering als tussenoplossing. Zo krijgt de lijn Maastricht-Luik binnen twee maanden gloednieuwe treinen. Die kunnen zo snel optrekken dat ze mét stops in Eijsden en Randwyck slechts een minuut later in Luik aankomen dan vroeger de onlangs opgeheven Maastricht Brussel Express deed, die aan deze stations voorbijreed. Tussen Sittard, Heerlen en Aken wil de NS liefst eind dit jaar al een ‘intercity-achtige’ trein laten rijden. Deze tussenoplossing blijft totdat de intercity uit de Randstad naar Aken kan doorrijden.

                    Er is echter niet alleen maar goed nieuws. Dat Luik conform de wens van de Tweede Kamer na 2015 spoedig wordt toegevoegd aan het Nederlandse intercitynet, acht de provincie niet reëel. Met Aken moet dat dus wél al snel lukken, al vraagt dat een offer.Werd aanvankelijk gedacht dat de bestaande Euregiobahn- stoptrein tussen Heerlen en Aken gewoon kon blijven bestaan naast een intercity en de stoptrein via Avantis; inmiddels is duidelijk dat dat niet gaat. Vanwege de beperkte capaciteit van het spoor, maar ook omdat dan een overkill aan treinen richting Aken zou ontstaan. Exit Euregiobahn dus. Pijnlijke consequentie: het pas vier jaar oude station Eygelshoven-Markt verliest zijn enige verbinding. Jarenlang lobbywerk en de bijna 1,5 miljoen euro kostende bouw blijken met de wijsheid van nu verspilde moeite.

                    Een beperkt aantal reizigers verliest dus zijn vaste trein, maar het omgekeerde kan ook vervelend zijn. Want in de wondere wereld van marktwerking op het spoor kan ook een toename van treinen voor problemen zorgen. Althans, dat scenario schetst de provincie. Juist nu Limburg de gewenste toezegging heeft de huidige stoptreinen op NS-lijnen per eind 2015 aan een regionale vervoerder te mogen toebedelen, komt de NS met een plan om een kwartiersdienst met de intercity’s van en naar Zuid-Limburg uit te gaan voeren. Een aanbod waar menig regio van zou watertanden, maar de provincie Limburg is vooral bezorgd. ‘Te veel’ intercity’s kunnen voor een uithollend effect zorgen op de stoptreinen, die de provincie vanaf 2015 juist een impuls wil geven.

                    De zorgen zijn een voorbode van een belangenconflict in proefregio Limburg op de loer ligt. Deputé Janssen: „De NS verdient bij de exploitatie van een spoorlijn vooral aan intercity’s, en veel minder aan stoptreinen. Het kan niet zo zijn dat wij als provincie het onrendabelere deel op ons nemen, zónder dat we meeprofiteren van de opbrengsten van de intercity’s.” Janssen is vandaag in Den Haag om in een Kamercommissie een compensatie te bepleiten. De NS wil overigens nog niet reageren en maakt pas in het voorjaar duidelijk of zo’n kwartiersdienst er inderdaad eind dit jaar al komt.

                    Die zekerheid moet overigens ook voor enkele andere aspecten van het totaalplan nog komen.Want op enkele plekken moeten de rails nog aangelegd worden, waarvoor de financiering deels rond is, maar deels ook niet. Janssen zegt ervan overtuigd te zijn dat die uiteindelijk rond komt. Maar duidelijk is dat tot die tijd de taak van de vele aanjagers er nog lang niet op zit.

                    (bron: DDL, 26-1-2012)
                    Bestanden bijvoegen

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                      Vandaag veel aandacht in de krant voor de voorgenomen wijzigingen in de spoorverbindingen tussen Limburg en de Randstad. Wèl een intercity tussen de Randstad en Aken (via Heerlen), maar nog steeds geen intercity tussen de Randstad en Luik (via Maastricht). Het blijft behelpen.
                      Tja, wat wil je als je geen "krouwkaar" meer hebt;

                      de ene vogel is gevlogen, nadat er geen eitje kwam omdat z'n duiffie wegvloog
                      de ander ( dee liever u kroketsje eet daan halalvleis..? vraog miech aof of heer noets vleis vaan u pasgeslacht bies heet gegete wie heer joonk waor...) dat hij al jaren weg was uit Limburg ( gevraagd over z'n afkomst)
                      bleif euver "Frenske" ( geboore in Mestreech euver, mer dee waor bekans aoch get anders good doen...en het dus mesjiens aander priojoriteite
                      Welke alternatieven blijven dan over ...?
                      Gast
                      Gast
                      Last edited by Gast; 26 januari 2012, 13:13.

                      Opmerking


                      • #26
                        Toch jammer Harrie, dat mijn mestreechs niet overhoudt. Ik kan er geen touw aan vastknopen; heb echt geen idee wat je hebt willen zeggen.

                        Opmerking


                        • #27
                          sorry voor de onduidelijkheid;

                          ik vind het jammer dat we geen pleitbezorger / lobby in den Haag hebben.

                          "Camilleke" is gevlogen ( den Haag - Valkenburg - KLM),
                          "Maximke" wil niks van 't Zuiden weten en zich nationaal profileren gezien z'n uitspraak ( was op een vraag van een parlementair journalist die hem op het "bourgondische " aansprak en hij (ontkenend) antwoord gaf "maar ik woon al zo lang hier in 't Westen"

                          en dan Frans ( sorry was niet "Funske" mer "Frenske") Timmermans is zoals 't lijkt de nationale politiek langzaam vaarwel aan het zeggen en in de running voor andere (internationale) banen ( net niet Commissaris voor de Mensenrechten van de Raad van Europa geworden).

                          Dan blijft er niemand over om actief op nationaal nivo ons te promoten...
                          Gast
                          Gast
                          Last edited by Gast; 27 januari 2012, 00:48.

                          Opmerking


                          • #28
                            Ah, dat snap ik wel! Hartelijk dank voor de vertaling. En over dat probleem moet ik eens even nadenken...

                            Opmerking


                            • #29
                              Brussel Express

                              Een ingezonden brief in DDL, 2-2-2012:
                              Treinverbinding
                              Brussel Express (diverse artikelen)

                              De Maastricht-Brussel Express zou te duur zijn en er zouden te weinig reizigers gebruik van maken. Om geld te besparen bezuinigden de Belgische spoorwegen (NMBS) de snelle trein naar Brussel daarom weg. Althans, dat was het verhaal. Tot mijn verbazing zag ik deze week dat de Brussel-Express nog steeds rijdt, op exact dezelfde tijden. Alleen nu vanuit Visé, nog geen vijftien kilometer van Maastricht. De Brussel-Express hoeft daardoor vijf minuten minder door te rijden, maar de NMBS moet wel een extra stoptrein inzetten voor reizigers uit Maastricht. Deze sluit, geheel naar Belgische logica, niet aan op de Brussel-Express in Visé. Deze duurdere en voor reizigers vervelende oplossing verraadt dat geld niet de reden was van het afschaffen van de internationale verbinding. De Maastricht-Brussel Express is afgeschaft omdat de NS, de NMBS en de Maastrichtse autoriteiten niet capabel zijn om op een fatsoenlijke manier overleg te voeren en een snelle treinverbinding met elkaar te regelen. Ruzie over Franssprekende machinisten, elkaar de schuld geven van vertragingen en onverschilligheid van lokale autoriteiten hebben Maastricht daarmee de aansluiting op het Hogesnelheidsnetwerk gekost.

                              Tim Fey, Maastricht

                              Opmerking


                              • #30
                                Vragen over parkeergarage Parallelweg

                                De PvdA-fractie in de Maastrichtse gemeenteraad wil concreet weten hoe ver de Nederlandse Spoorwegen zijn met de plannen voor een parkeergarage aan de Parallelweg in Wyck. De NS laat een haalbaarheidsstudie uitvoeren naar de bouw van een parkeergarage op de plaats van het huidige Park & Ride-terrein. De NS denkt meer reizigers in de trein te krijgen als er een ruimere P&R-voorziening is in Maastricht.

                                De Partij van de Arbeid heeft vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders van Maastricht. Op zich vindt de partij het een goede zaak mensen te stimuleren om meer gebruik te maken van het openbaar vervoer, maar de PvdA vreest ook dat een extra parkeergarage tot meer verkeer leidt.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X