Het project Maaskruisend Verkeer, een van de twee pijlers van grootschalige Ruimtelijke Mobiliteitspakket Maastricht-Noord (RMP), is vanavond met een nagenoeg absolute meerderheid door de gemeenteraad goedgekeurd. Hierdoor is voor wethouder Albert Nuss de weg vrij gemaakt om aanstaande donderdag een intentieverklaring te tekenen samen met de Provincie Limburg. Door deze stap krijgt Maastricht van Den Haag een subsidie van zestig miljoen euro toegeschoven en staat de provincie garant voor een bijdrage van 35 miljoen. De stad zelf moet voor dit tweede grote infrastructuur project 35 miljoen vrij zien te maken.
(...)
Door deze instemming staat Maastricht naast het megaproject A2 tunnel nog een grote ‘verkeersklus’ te wachten. Albert Nuss liet weten trots te zijn op hetgeen staat te gebeuren. “Dit is een uniek besluit. In 15 maanden tijd zorgen we samen voor een tweede grote klus die voor de toekomst van de stad van zeer groot belang is.”
Bron: Maastricht Aktueel, 22 Februari 2011
(...)
Door deze instemming staat Maastricht naast het megaproject A2 tunnel nog een grote ‘verkeersklus’ te wachten. Albert Nuss liet weten trots te zijn op hetgeen staat te gebeuren. “Dit is een uniek besluit. In 15 maanden tijd zorgen we samen voor een tweede grote klus die voor de toekomst van de stad van zeer groot belang is.”
Bron: Maastricht Aktueel, 22 Februari 2011
Het project is onderdeel van het Ruimtelijk Mobiliteitspakket Maastricht-Noord. Behalve het Noorderbrugtracee, hoort daar ook de Tramlijn Maastricht-Hasselt bij en de totale gebiedsontwikkeling van zowel Belvédère als Limmel a/d Maas.
Prognoses verkeersbelasting Noorderbrugtracee (aantal motorvoertuigen per etmaal)
Ligging deelgebieden Ruimtelijk Mobiliteitspakket Maastricht-Noord
Het toekomstbeeld. Geel: Noorderbrugtracee en Bosscherlaan (N77). Roze: bestaande woningbouw. Rood: geplande woningbouw. Oranje: andere functies. Groen: (nieuwe) parken.
(bron afbeeldingen: website gemeente Maastricht)
De planning:
- 2011 Definitieve besluitvorming over inzet middelen regio -> Go-moment; voorbereidingskrediet. Besluit over Samenwerkingsvorm(en) en oriëntatie aanbestedingsvorm. Nader verfijning voorkeurstracé en optimalisatie ten opzicht van vastgoedontwikkeling. Start voorbereiding bestemmingsplan en uitwerkingsMER. Start minnelijke verwervingen. Voorbereiding concurrentiegerichte dialoog dan wel selectie externe bureau’s
- 2012 Bestemmingsplan en uitwerkingsMER in procedure. Uitwerking verkeersontwerp
- 2013 Definitief verkeersontwerp. Onteigeningsprocedure
- 2014 Bestek
- 2015 Start uitvoering infra (afhankelijk van grondverwervingen).
- 2016/17 Vervolg uitvoering, inclusief extra rijbaan Noorderbrug
- 2018 Koppeling nieuwe infrastructuur aan Noorderbrug
Meer informatie over dit grote project: http://www.maastricht.nl/web/Bestuur...-Noord-RMP.htm. Daar is ook te lezen wat de voornaamste redenen zijn om het Noorderbrugtracee te verleggen:
Indien het Noorderbrugtracé wordt verbeterd en een nieuwe verbinding wordt gerealiseerd door het huidige industriegebied Bosscherveld (de Bosscherlaan) wordt, in combinatie met het A2-project, de bereikbaarheid van Maastricht-West, de binnenstad en de relatie met het Belgische achterland voor de komende decennia gegarandeerd.
De verminderde verkeersdruk op de Frontensingel zal de ontwikkelingen op het Sphinx-terrein ten goede komen. Door de omlegging van het Noorderbrugtracé komt het Noorderpark naderbij en is een belangrijke voorwaarde vervuld voor de realisatie van de schakel van binnenstad, grootschalige detailhandel (Eiffel) en perifere detailhandel. Door de aanzet van de Bosscherlaan door het huidige industriegebied Bosscherveld wordt de verkeersdruk op de Bosscherweg en Brusselseweg fors verminderd.
Bron: website gemeente Maastricht
De verminderde verkeersdruk op de Frontensingel zal de ontwikkelingen op het Sphinx-terrein ten goede komen. Door de omlegging van het Noorderbrugtracé komt het Noorderpark naderbij en is een belangrijke voorwaarde vervuld voor de realisatie van de schakel van binnenstad, grootschalige detailhandel (Eiffel) en perifere detailhandel. Door de aanzet van de Bosscherlaan door het huidige industriegebied Bosscherveld wordt de verkeersdruk op de Bosscherweg en Brusselseweg fors verminderd.
Bron: website gemeente Maastricht
Opmerking