Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Idee Maastricht 2025: de High Line

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • elletje
    replied
    Ha, ha, vooral de laatste opmerking!

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Op excursie bij Sappi

    Het is een tijdje stil geweest rondom de High Line, maar door een slimme combinatie van een werk-gerelateerde excursie met een fun-gerelateerd MO-project, konden burgemeester en ik een kijkje nemen bij Sappi in Maastricht.

    Ik begin even met een paar belangrijke nieuwtjes:
    1. Sappi Maastricht heeft nog maar een papiermachine in productie (de PM6, zeg ik het goed, burgemeester?). Deze is al zo'n 50 jaar oud en het is een kwestie van tijd totdat die wordt stilgelegd. De kans dat er een nieuwe papiermachine op de Maastrichtse lokatie komt, is klein. Als er al een nieuwe machine komt, dan komt die in Lanaken. De papierfabriek aan het Bassin lijkt een aflopende zaak.
    2. Een tweede grote papiermachine, de PM5, is twee jaar geleden al stilgelegd en wordt op dit moment gedemonteerd (voor de sloop; niemand wilde hem hebben). Het fabrieksgedeelte ten zuiden van de Fransensingel, waar de PM5 stond, staat nu grotendeels leeg.
    3. Sappi is niet langer geinteresseerd in vervoer per spoor tussen de fabriekslokaties in Maastricht en Lanaken. Als nu ook de gemeente besluit de Tramlijn Maastricht-Hasselt niet over de spoorbrug te laten lopen, zal de opgeknapte brug er werkeloos bij blijven liggen (tenzij wíj er iets mee doen ).


    Eerst wat algemene foto's van het nog functionerende deel van de fabriek (waar nog altijd ruim 500 mensen werken).

    Papiermachine PM6. De hele machine is ruim 2x zo lang


    Het eindprodukt: de moederrollen


    Het wisselen van rollen bij de coatingmachine.
    (die lege rollen hebben een mooie naam, maar die ben ik nu even kwijt )



    Mooi licht, prachtige ruimtes...


    Kijkje in lege hal waar tot voor kort het produktieproces van de PM5 plaatsvond


    Helaas was het gedeelte van de fabriek waar de PM5 heeft gestaan, off-limits voor ons, aangezien men daar bezig was met de demontage. En laat dat nu net het historisch meest interessante deel van de fabriek aan het bassin zijn... Daar bevindt zich ook de in de jaren '80 herontdekte muur met 12 hardstenen raamomlijstingen van het voormalige klooster van de Duitse Orde. Om jullie te troosten heb ik daarom maar een foto van die muur gescand uit de tentoonstellingscatalogus Nieuwe Biesen in Alden Biesen. 5 eeuwen Duitse Orde in Maastricht uit 1989:

    Een deel van de 18e eeuwse kloostermuur in het fabriekscomplex


    Dan nu een paar foto's van de buitenboel. Dit krijg je dus oo te zien als je straks over de High Line loopt

    Links: nog in gebruik zijnde produktiehallen van PM6. Rechts: energiecentrale


    Uitzicht kantoorgebouw richting Sphinx/Timmerfabriek


    Uitzicht naar het westen over grotendeels leegstaande fabriekshallen


    Uitzicht naar het noorden. De St-Hubertuskerk in Boschpoort


    Spoorbrug en toekomstig Hilton (door een niet geheel schoon wc-raam in de directievleugel)
    Last edited by Pier; 26 januari 2022, 16:21. Reden: Leestekens aangepast

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Niet zoveel praktische bezwaren graag Breur, gewoon lekker er op los fantaseren is veel leuker.
    Je moet het meer beschouwen als opmerkingen en prikkels; ben nu eenmaal gewend erg praktisch te ondernemen. "We" gaan gewoon door en mijn fantasie kan nog tot verrassingen leiden, sommige raadselachtig, andere weer naief.
    Last edited by Pier; 26 januari 2022, 16:19. Reden: Leestekens aangepast

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    En een financiële uitdaging vooral. Ik denk dat de loods dat niet waard is. Maar er zijn toch ook wel daktuinen, die minder investering vergen? Bij ons in het pand is 2 jaar geleden een deel van het dak, grenzend aan een gemeenschappelijk dakterras, heringericht als ecodak (daarvoor lag er een bitumendak met kiezel). Er zijn daar geen bijzondere voorzieningen voor getroffen, alleen een soort schuimplaten als onderlaag. Daar kunnen dan geen bomen en struiken op groeien uiteraard. Maar hier en daar wat forsere (en windbestendige) planten in grote bakken, dat moet zo'n dak toch kunnen hebben? Dat hebben wij hier ook namelijk.
    Gelet op de grootte van dit platte dak, zal toch eerst een vooronderzoek verricht moeten worden naar de constructie/draagvermogen van betreffend dak. Ik refereer aan enkele loodsen die de sneeuw van de afgelopen weken niet konden hebben en spontaan door de knieën gingen.
    Het kan dus nog alle kanten op.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Dan moeten jullie wel een constructie bedenken over deze grote loods i.v.m. met het gewicht van een daktuin en afvoer van hemelwater. Als het ware een buitenskelet over de loods heen dus. Een architectonische uitdaging.
    En een financiele uitdaging vooral. Ik denk dat de loods dat niet waard is. Maar er zijn toch ook wel daktuinen, die minder investering vergen? Bij ons in het pand is 2 jaar geleden een deel van het dak, grenzend aan een gemeenschappelijk dakterras, heringericht als ecodak (daarvoor lag er een bitumendak met kiezel). Er zijn daar geen bijzondere voorzieningen voor getroffen, alleen een soort schuimplaten als onderlaag. Daar kunnen dan geen bomen en struiken op groeien uiteraard. Maar hier en daar wat forsere (en windbestendige) planten in grote bakken, dat moet zo'n dak toch kunnen hebben? Dat hebben wij hier ook namelijk.
    Last edited by Pier; 26 januari 2022, 16:17. Reden: Leestekens aangepast

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Mochten we Sappi toch zover krijgen dat we over hun daken mogen (en dan krijgt burgemeester toch zijn zin), dan stel ik voor om schuin over de grijze loods te gaan (gele route). Alleen, ik schat dat die loods zo'n 13 à 14 meter hoog is, dus dat geeft nogal wat problemen... Wel mooi uitzicht dus en Breur kan meteen aan het werk om bovenop die loods een mooie daktuin in te richten!
    Dan moeten jullie wel een constructie bedenken over deze grote loods i.v.m. met het gewicht van een daktuin en afvoer van hemelwater. Als het ware een buitenskelet over de loods heen dus. Een architectonische uitdaging.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    We gaan weer vol goede moed verder (ik beleefde gisteren even een dipje toen ik me realiseerde dat die spoorbrug onlangs toch wel voor heel veel geld opgeknapt is en dat ze dat echt niet speciaal voor de Hoeg Lijn gedaan zullen hebben... maar goed, daar moet dus een alternatief voor bedacht worden, bijv. een extra wandelpad naast de spoorbrug - er is nog ruimte op de pijlers - ofwel een tweede verdieping op de brug, zoals Burgemeester met vooruitziende blik voorstelde).

    Opknappen Spoorlijn 20 Maastricht-Lanaken
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Loco, ik ben er toch meer voor een andere route. Het afbuigen moet naar mijn smaak veel eerder komen. We moeten even een stukje over de fabrieksgebouwen heen... Dit is veel avontuurlijker. We maken gewoon een stuk park over het dak van de fabriek....
    Dit stuk (in geel) lijkt me visueel veel aantrekkelijker dan jouw route (in rood).
    Burgemeester is druk bezig met mijn stukje Hoeg Lijn (terwijl zijn Sphinx-deel er nog totaal verwaarloosd bijligt) en poetst voor het gemak het bestaan van Sappi maar even weg. Sappi gaat voorlopig niet weg, burgemeester, en daar hebben we rekening mee te houden. Het bedrijf zal niet gauw toestaan dat een openbare route over hun daken leidt. Bovendien moet de Hoeg Lijn dan wel erg hoog klimmen: ik schat dat de langgerekte loods langs het spoor zeker 20m hoog is. Ook zou ik de Fransensingel, met die typerende loopbruggen tussen de diverse gebouwen, willen bewaren zoals hij is:

    De Fransensingel op het Sappi-terrein. De pijltjes staan bij de te behouden loopbruggen

    Nee, ik wil mijn route juist aanpassen om Sappi nog meer te ontzien: in plaats van dwars over het parkeerterrein vóór de grijze loods langs, wil ik nu óm het Sappi-terrein heen gaan. Dat parkeerterrein blijkt een belangrijk laad- en losterrein te zijn, met een komen en gaan van zware vrachtauto's, dus daar zitten ze niet te wachten op zo'n Hoeg Lijn.

    Sappi logistiek centrum, gezien vanaf de oprit Noorderbrug

    Als we het geduld kunnen opbrengen te wachten op de sloop van de huidige Noorderbrug-oprit, kunnen we de route laten lopen zoals aangegeven in oranje op onderstaande Bing-opname. Willen we daar niet op wachten, dan is de oranje-gestippelde, ietwat gekunstelde route een alternatieve mogelijkheid.

    Mochten we Sappi toch zover krijgen dat we over hun daken mogen (en dan krijgt burgemeester toch zijn zin), dan stel ik voor om schuin over de grijze loods te gaan (gele route). Alleen, ik schat dat die loods zo'n 13 à 14 meter hoog is, dus dat geeft nogal wat problemen... Wel mooi uitzicht dus en Breur kan meteen aan het werk om bovenop die loods een mooie daktuin in te richten!

    Zoals jullie zien, laat ik die historische spoorbrug over de Zuid-Willemsvaart (bij de Fransensingel) toch maar liggen. Dat wordt geen gezicht als je die 14m omhoog gaat krikken.

    De Hoeg Lijn over de daken van Sappi (geel) of om het terrein heen (oranje)

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Rustig, rustig, we zijn net begonnen! En natuurlijk komen er wèl liften en hellingbanen. Er zijn ook hippe rolstoelers, buggymoeders en rollatorpensionados

    Die conterfeitsels zijn slechts vage aanduidingen van groen, Breur. Voor het groenplan - inclusief zonnepanelen - stellen we ons geheel afhankelijk van jouw welwillendheid. Maar voorlopig zijn we nog de route aan het uitstippelen!
    Perfect, wij doen het meest relaxte gedeelte van het plan. Ik doe het goddelijk werk, ik zaai en olijfje loopt rond met een verbandtrommel, een zwaailicht (gevoed door een zonnepaneeltje) op haar hoofd en duwt op de knop van de noodsjievelbanen.

    Gelet op de noodzaak van bezuinigen, gebruiken wij degelijk oud materiaal/materieel om mensen te helpen in nood.

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Loco, ik ben er toch meer voor een andere route. Het afbuigen moet naar mijn smaak veel eerder komen. We moeten even een stukje over de fabrieksgebouwen heen... Dit is veel avontuurlijker. We maken gewoon een stuk park over het dak van de fabriek....
    Dit stuk (in geel) lijkt me visueel veel aantrekkelijker dan jouw route (in rood).
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
    Lieve help, wat wordt hier een hoop werk verzet! Hebben jullie ook rekening gehouden met de geplande nieuwe aanlanding van de brug?
    Ik heb zelfs nog overwogen om een overbodig geworden stukje van de Noorderbrug bij de plannen te betrekken. De budget-variant dus. Maar mooi is anders, dus liever niet...

    Groen: alternatieve route over deel Noorderbrug. Oranje: ruimere bocht na afbraak afrit Noorderbrug.
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Iets anders: op welke plekken komen extra toegangen, dus trappen voor wie tussentijds er in of er uit wil ? We houden gemakshalve totaal geen rekening met slecht ter been zijnde mensen zoals gebruikers van rollators en scootmobielen, dit is een traject voor hippe mensen.
    Rustig, rustig, we zijn net begonnen! En natuurlijk komen er wel liften en hellingbanen. Er zijn ook hippe rolstoelers, buggymoeders en rollatorpensionados
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Zijn die groene conterfeitsels http://forum.mestreechonline.nl/show...2&postcount=37 struiken ?
    Die conterfeitsels zijn slechts vage aanduidingen van groen, Breur. Voor het groenplan - inclusief zonnepanelen - stellen we ons geheel afhankelijk van jouw welwillendheid. Maar voorlopig zijn we nog de route aan het uitstippelen!
    Last edited by Pier; 26 januari 2022, 16:18. Reden: Leestekens aangepast

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Zoiets?

    Ik heb de door Olijfje voorgestelde espressobar in deze rendering maar even achterwege gelaten. De struiken heb ik wel al een locatie gegeven.

    Let op de Boschstraat...... Mooi he!
    Zijn die groene conterfeitsels http://forum.mestreechonline.nl/show...2&postcount=37 struiken ?

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Die komt volgens mij ten noorden van dit project.

    Iets anders: op welke plekken komen extra toegangen, dus trappen voor wie tussentijds er in of er uit wil ? We houden gemakshalve totaal geen rekening met slecht ter been zijnde mensen zoals gebruikers van rollators en scootmobielen, dit is een traject voor hippe mensen.
    Ja, er dienen ook vluchtwegen/ doorgangen voor hulpdiensten aangelegd te worden. Hoe voorkomen we het omlaag donderen van fietsen/andere objecten en mensen (al of niet bewust). Wordt dit een bloody Mary-lijn (het bloodweurs traject)?
    Graag veel zonnepanelen inplannen - de verhoogde ligging geeft alle aanleiding hiertoe.
    Last edited by Breur; 5 januari 2011, 17:40. Reden: woord toegevoegd.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Lieve help, wat wordt hier een hoop werk verzet! Hebben jullie ook rekening gehouden met de geplande nieuwe aanlanding van de brug?

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Zoiets als de Skywalk in de Grand Canyon, maar dan boven de oude fabrieksgebouwen....
    We kunnen het ook de Skywalk van Maastricht gaan noemen. Zijn we meteen van het verwijt af dat het geen echte High Line is (want maar gedeeltelijk gebruik makend van de spoorlijn)...

    Zit nog erg te dubben over de route langs Sappi en de Timmerfabriek. Dit lijkt me toch de beste mogelijkheid:



    De route biedt uitzicht op 4 bakens van de Maastrichtse industrie: Sappi, Zuid-Willemsvaart, Timmerfabriek en Sphinx.
    • A is het stukje spoor langs Sappi. De Hoeg Lijn loopt daaroverheen of, als dat niet kan, erlangs, maar dan wel verhoogd (4 meter lijkt me genoeg). Bij B loopt de Hoeg Lijn - verhoogd - langs de grijze Sappi-loods (hoe lelijker, hoe mooier; dat zie je in New York ook...).
    • C is de smalle spoorbrug over de Zuid-Willemsvaart, niet meer in gebruik (in tegenstelling tot de gewone brug ernaast). Ik heb ergens gelezen dat dit een historisch waardevolle brug is, dus die gaan we in ere herstellen: iets omhoog krikken en hij is perfekt geschikt om de Hoeg Lijn over het kanaal heen te helpen.
    • Vervolgens lopen we - nog steeds verhoogd - om de nieuwe restwarmtecentrale van Sappi (D) heen (een beetje milieu-educatie op dit punt kan geen kwaad), over de lage daken bij De Ossekop (E), vlak langs het sheddakenlandschap van de Timmerfabriek (F, lijkt me echt een schitterend gezicht), over het dak van de Sphinx-toonzaal (G) en via de luchtbrug van burgemeester naar de Sphinx toe.
    • Daar gaan we langs (of voor mijn part dwars door) de Gipsfabriek uit 1893 (H), dóór de Eiffel (I), en via het Molengebouw (J) naar de Mouleurs (K), alwaar we over de zolders lopend van gebouw naar gebouw, via de opengewerkte daken een blik kunnen werpen op de bakermat van de Industriële Revolutie in Maastricht en Nederland.

    En nog een close-up van het Timmerfabriekgedeelte:



    Zoiets of toch anders?
    Last edited by El Loco; 4 januari 2011, 23:55.

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    En na de Eiffel, waar eindigt onze Hoeg Lijn? Ik had 'm zelf over de daken van de Mouleurs willen leiden, de daken misschien half opengewerkt voor het uitzicht?
    Nou, je zou dit meekunnen nemen in een lus. Het is dan de apotheose van de wandeling.... Zoiets als de Skywalk in de Grand Canyon, maar dan boven de oude fabrieksgebouwen....

    Leave a comment:

Bezig...
X