Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Idee Maastricht 2025: de High Line

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #76
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Dan maar een kabelbaan vanaf de Griend aanlandend bij de Lage Fronten en vise versa. Geef ook weinig schaduw begane grond en doorzicht. Kunnen de pijlers nog gebruikt worden voorzien van slanke torens.
    Misschien is de kabelbaan van het opgedoekte pretpark De Valkenier nog beschikbaar? Of bestond die al niet meer? Het is lang geleden dat ik er voor het laatst was...

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Ik wil nog even een stuk publiceren uit de brief van de PvdA zoals hierboven vermeld:
    "(...) Dit verbaast des te meer nu plannen met betrekking tot de brug onderdeel uitmaken van de door de raad vastgestelde Omgevingsvisie2 . Ideeën omtrent de spoorbrug worden op pagina 76 van de Omgevingsvisie expliciet genoemd: “nieuwe verbinding over de Maas…. Onderzocht moet worden welke oplossing hierbij de voorkeur heeft: aanleg op de oude spoorbrug of een nieuwe brug bouwen.”
    Tja, ik geloof dat Krabbendam het liefst een brug ziet tussen de Maasboulevard/Bassin en het Griendpark. Volgens mij valt die nauwelijks in te passen in de omgeving, zowel op de linker als rechter Maasoever. Zeker als daar ook nog een fietsroute op moet aansluiten. Waar moeten die fietsers naartoe? De Franciscus Romanusweg op? Of trekken we de brug maar meteen door, over de Franciscus Romanusweg heen, over Sint Maartenspoort heen, over het spoor, en dwars door Wyckerpoort naar het beloofde land: de Groene Loper?

    Nu slopen van de spoorbrug is om minstens twee redenen voorbarig (en dan laat ik de High Line nog buiten beschouwing ):

    1. De ontwikkelingen, of liever het gebrek aan ontwikkelingen rondom de sneltram Maastricht-Hasselt nopen tot het openhouden van alle opties, óók het (nogmaals) overwegen van het opnieuw in gebruik nemen van de spoorlijn naar Hasselt. Ook als de tram er wel komt, kan er in de toekomst toch behoefte ontstaan om deze via de spoorbrug door te trekken naar het station en naar Randwyck. Die opties vervallen voorgoed als de spoorbrug er niet meer is. Ik verwijs ook nog maar eens naar onze langlopende "tramdiscussie" hier.

    2. De recente aankondiging van Sappi om de Maastrichtse vestiging te verkopen, zou wel eens het begin van het einde van de papierfabricage op die plek kunnen zijn. Daarmee zou het gebied rondom de westelijke aanlanding van de spoorbrug in één klap de nieuwe A-locatie van Maastricht worden ("forget the Sphinx Quarter, forget the Green Carpet; Sappi is the place to be"). Het aanleggen van een voetgangers-/fietsverbinding over de spoorbrug, eventueel gecombineerd met een herstelde trein-/tramverbinding, zou dan helemaal niet zo gek zijn op die niet meer zo perifere locatie.
    Last edited by El Loco; 27 januari 2022, 12:44.

    Opmerking


    • #77
      Wellicht is het nuttig even te kijken naar het volgende: op 25 januari heeft de gemeenteraad de Stadsvisie ‘Perspectief voor een Gezonde Stad’ goedgekeurd. Deze pagina biedt vanaf 4 maart een platform om mee te praten over de toekomst van Maastricht. https://maastricht.parlaeus.nl/user/...11690/type=pdf

      Lijkt wel een reclamefolder (en dat is het ook), maar vaag in concretisering.
      ... De laatste fysieke barrières, zoals de spoorzone, worden geslecht. Maastricht is een compacte stad met aandacht voor veiligheid en leefbaarheid van de inwoners, waar woonbuurten verbonden zijn met voorzieningen en ontmoetingsplekken via veilige, gezonde fiets-, loop- en ov-verbindingen. Daardoor
      kunnen we ons richten op ‘minder maar beter’, met aantrekkelijke levensvatbare wijkcentra die letterlijk voor iedereen bereikbaar zijn met een aanbod op het gebied van gezondheidszorg, onderwijs, sport-, cultuur- en winkelvoorzieningen ....
      De leefs mer eine kier .

      Opmerking


      • #78
        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        Lijkt wel een reclamefolder (en dat is het ook), maar vaag in concretisering.
        Nou, inderdaad. Als je de inleiding leest, denk je: daar valt echt niks meer aan te verbeteren. Maar goed, dan zijn er altijd nog "the global goals" (p. 20) om naar te streven.
        Is dit nu het document waaraan men op het laatste moment nog een paragraaf Woonstad moest toevoegen, of ben ik in de war?
        Waar ik ook nieuwsgierig naar ben: is dat de achtertuin van Krabbendam in Itteren op p. 10?

        Opmerking


        • #79
          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          Nou, inderdaad. Als je de inleiding leest, denk je: daar valt echt niks meer aan te verbeteren. Maar goed, dan zijn er altijd nog "the global goals" (p. 20) om naar te streven.
          Is dit nu het document waaraan men op het laatste moment nog een paragraaf Woonstad moest toevoegen, of ben ik in de war?
          Waar ik ook nieuwsgierig naar ben: is dat de achtertuin van Krabbendam in Itteren op p. 10?
          Wellicht wat off topic maar niet ieder onderwerp is in mootjes te hakken. De global goals - o.a. betrokkenheid van burgers bij besluitvorming - zouden natuurlijk voor de hele wereld dienen te gelden en als ze bereikt worden, wordt Petrus in die andere dimensie werkeloos. De hemel is op aarde neergestreken. Het schijnt dat Dhr. Krabbendam in Itteren woont en uiteraard bezorgd is o.a. over het wel of niet stijgend water. Maar je dient voorzichtig te zijn op sociale media met het prijsgeven van adresgegevens van politici. Voor je het weet, staat er iemand voor de deur die het licht wil komen brengen. Overigens vraag ik mij af wat van die stadsvisie overblijft na de raadsverkiezingen en hoe de concretisering verloopt. Het herinrichten van het in mijn ogen desolate gebied of wellicht lapjesdeken rondom de Spoorbrug, Sappie, Landbouwbelang en brug over Bassin of niet, is een uitdaging. Dat was de Groene Loper ook. Het resultaat een vijf! Krappe op- en afritten, de niet filtering van de tunnel in- en uitgangen een gemiste kans en nog wat andere dingen. Maar ja, beter dan die verkeersweg met hindernissen op begane grond. Kortom: de geïnteresseerde inwoner van Maastricht en daar buiten hoeft zich niet te vervelen, genoeg "talking points" en dus perspectief.
          De leefs mer eine kier .

          Opmerking


          • #80
            9 maart 2022 werd het symbolisch startschot gegeven voor de bouw van de fietsersbrug tussen Borgharen en Boschpoort. In de vorm van een bouwbord, waarvan de onthulling op de sluisdijk plaatsvond.

            https://rtvmaastricht.nl/nieuws/arti...-en-boschpoort

            https://www.vandenbiggelaar.nl/proje...rug-borgharen/

            Einde Spoorbrug?
            De leefs mer eine kier .

            Opmerking

            Bezig...
            X