Oorspronkelijk geplaatst door Breur
Bekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door Pier
Bekijk bericht
Nu slopen van de spoorbrug is om minstens twee redenen voorbarig (en dan laat ik de High Line nog buiten beschouwing

1. De ontwikkelingen, of liever het gebrek aan ontwikkelingen rondom de sneltram Maastricht-Hasselt nopen tot het openhouden van alle opties, óók het (nogmaals) overwegen van het opnieuw in gebruik nemen van de spoorlijn naar Hasselt. Ook als de tram er wel komt, kan er in de toekomst toch behoefte ontstaan om deze via de spoorbrug door te trekken naar het station en naar Randwyck. Die opties vervallen voorgoed als de spoorbrug er niet meer is. Ik verwijs ook nog maar eens naar onze langlopende "tramdiscussie" hier.
2. De recente aankondiging van Sappi om de Maastrichtse vestiging te verkopen, zou wel eens het begin van het einde van de papierfabricage op die plek kunnen zijn. Daarmee zou het gebied rondom de westelijke aanlanding van de spoorbrug in één klap de nieuwe A-locatie van Maastricht worden ("forget the Sphinx Quarter, forget the Green Carpet; Sappi is the place to be"). Het aanleggen van een voetgangers-/fietsverbinding over de spoorbrug, eventueel gecombineerd met een herstelde trein-/tramverbinding, zou dan helemaal niet zo gek zijn op die niet meer zo perifere locatie.
Opmerking