Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Idee Maastricht 2025: de High Line

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Op excursie bij Sappi

    Het is een tijdje stil geweest rondom de High Line, maar door een slimme combinatie van een werk-gerelateerde excursie met een fun-gerelateerd MO-project, konden burgemeester en ik een kijkje nemen bij Sappi in Maastricht.


    Spoorbrug en toekomstig Hilton (door een niet geheel schoon wc-raam in de directievleugel)[/CENTER]
    De PLEM directievleugel toiletvensters van het huidige AZC aan de François de Veyestraat , lijkt mij geen Hilton toplocatie meer voor heel veel investeringen in gras kruiden mengsel op brug of daken. Beetje Stoepgroente,

    Die hoge lijn kan volgens mij wel heel goed gebruikt worden als alternatieve voet-fietspad route van en naar het AMC De Heeg.
    Met afstekers naar de Boschstraat en Frontensingel en aansluiting aan de Cabergerweg fiets en wandel je een heel stuk relaxter dan op de Noorderbrug zelf.
    Je zit zo op de Parallelweg met weinig autoverkeer en via de Duitse Poort op de Bloemweg richting MECC <> en terug.

    Wil je echter een rondje wandelen maak je aan de Duitse poort richtingswissel naar de hoge brug naar het Centrum.
    Dan vermijdt je ook die gevaarlijke Tramlijn als voetganger en fietser en kan zelfs per auto komende aan de Fort Willem weg of de Fronten Singel je auto kwijt en je huurfiets afhalen naast de oude gashouder.

    ik kan als "niet de Limburger abonnee" overigens helemaal niets zien van en over de gepresenteerde plannen beste El Loco.
    iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afschrijving
    m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

    Opmerking


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
      ik kan als "niet de Limburger abonnee" overigens helemaal niets zien van en over de gepresenteerde plannen beste El Loco.
      Ik ben ook geen abonnee (meer), Antonius, maar als je op deze link klikt, zou je in elk geval het online-artikel moeten kunnen lezen. Gedetailleerde plannen zijn nog niet bekend gemaakt.

      Ik vind het prima als de heren architecten er met "ons" idee vandoor gaan. Zo origineel is het ook allemaal niet. Ik vermoed dat die High Line in New York tientallen projecten wereldwijd heeft geïnspireerd. Plannen bedenken is niet zo moeilijk. De echte kunst zit hem in het gerealiseerd krijgen van de plannen.

      Opmerking


      • #63
        Ik meen dat G. Kleuren al gezegd heeft; Gut geklaut ist halb gebaut. Het is iets saaier dan verwacht. Kijk eens op de website vanbureauVerbeek > https://www.bureauverbeek.nl/projecten/spoor-20-2/



        iets te oud voor re-educatie
        iets te jong voor afschrijving
        m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

        Opmerking


        • #64
          Ik zie de trompetbloem al de bruggen kleuren. Wat ik mij afvraag is, hoe je nog de corrosie van de brugdelen kunt voorkomen, indien vergroend. En dan zitten we nog met de plannen nieuwbouw (200 appartementen, inclusief verticale tuinen) Landbouwbelang. Enfin, water is er genoeg in de buurt.
          De leefs mer eine kier .

          Opmerking


          • #65
            Breur, ik denk dat je Rijkswaterstaat moet vragen inzake corrosie bescherming. Die brug is enkele jaren geleden weer eens in de nieuwe verf gezet en dat zal toch bij regelmaat moeten gebeuren. Dus met bomen en boomgrond aggregaat en ook nog een voetpad/fietspad niet echt een haalbaar prentje wat ze ons voorschotelen.

            Het Landbouwbelang is met die nieuwbouw plannen veel interessanter. Zijn er links te vinden naar die plannen van die nieuwbouw?
            iets te oud voor re-educatie
            iets te jong voor afschrijving
            m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

            Opmerking


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
              Breur, ik denk dat je Rijkswaterstaat moet vragen inzake corrosie bescherming. Die brug is enkele jaren geleden weer eens in de nieuwe verf gezet en dat zal toch bij regelmaat moeten gebeuren. Dus met bomen en boomgrond aggregaat en ook nog een voetpad/fietspad niet echt een haalbaar prentje wat ze ons voorschotelen.

              Het Landbouwbelang is met die nieuwbouw plannen veel interessanter. Zijn er links te vinden naar die plannen van die nieuwbouw?
              Antonius: https://maastricht.pvda.nl/nieuws/la...-raadsbesluit/

              Deze "folder" is ook wel aardig:
              https://www.mijngroeneloper.nl/appli...MBITIENOTA.pdf
              De leefs mer eine kier .

              Opmerking


              • #67
                Bedankt Breur voor de extra informatie.
                iets te oud voor re-educatie
                iets te jong voor afschrijving
                m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

                Opmerking


                • #68
                  Beste High-liners,

                  de spoorbrug en het tracé gaat gesloopt worden zo bepaald Prorail
                  zoals blijkt uit de Limburger van vandaag 26 januari 2022 zie bijlage artikel
                  Bestanden bijvoegen
                  iets te oud voor re-educatie
                  iets te jong voor afschrijving
                  m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

                  Opmerking


                  • #69
                    Ik zou daaraan nog willen toevoegen dat dit weghalen van dit stuk staal het stadsaanzicht zeer zeker te goede zal komen.
                    iets te oud voor re-educatie
                    iets te jong voor afschrijving
                    m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

                    Opmerking


                    • #70
                      Dat zou ik toch wel jammer vinden. Het is een fotogeniek object.

                      Opmerking


                      • #71
                        Vrijwel exact 11 jaar geleden (2 januari 2011) kwam El Loco met zijn High-line idee terug uit New York en schreef hij hierover op MestreechOnline.
                        (Zie de start van deze topic)

                        Nu lijkt het erop dat de spoorbrug over de Maas op (korte) termijn gesloopt gaat worden.
                        Alleen de D66-fractie in onze gemeenteraad, zo maak ik op uit het krantenartikel van vandaag in DDL, spartelt (terecht!) nog wat tegen.

                        Het idee van een Maastrichtse High-line, met de High-line van New York als voorbeeld, is op een prachtige manier door El Loco verwoord cq gefotografeerd (zie o.a. posting # 3, https://forum.mestreechonline.nl/for...6658#post26658).

                        Zou dit idee ooit gezien zijn door de D66-fractie?
                        Ik ben zo vrij om deze topic maar eens onder de aandacht te brengen van D66.

                        Ik vrees dat het uiteindelijk niet veel zal uitmaken, maar niet geschoten is altijd mis, toch??

                        Los van het High-line concept - wat ik overigens prachtig vind - betekent het slopen van de spoorbrug ook dat alle ambities om ooit een fatsoenlijke goederen/personen-spoorlijn tussen Maastricht en Vlaanderen te realiseren definitief in de ijskast kunnen.
                        Persoonlijk zie ik dat als de belangrijkste optie, al wil ik dit ook wel inruilen voor de High-line.

                        Hebben we niet toevallig een bekende Maastrichtse staatssecretaris in Den Haag die over infrastructuur en Waterstaat gaat?
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                          Hebben we niet toevallig een bekende Maastrichtse staatssecretaris in Den Haag die over infrastructuur en Waterstaat gaat?
                          Ja, die hebben we. Volgens De Limburger heeft ze al vragen hierover gehad:

                          PvdA-Tweede Kamerleden Lilianne Ploumen en Habtamu de Hoop willen opheldering van staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat.
                          Bron: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220126_94398374
                          Punt is dat Rijkswaterstaat oppermachtig is. Die zouden het liefst alle bruggen in Maastricht afbreken.

                          Opmerking


                          • #73
                            Dan maar een kabelbaan vanaf de Griend aanlandend bij de Lage Fronten en vise versa. Geef ook weinig schaduw begane grond en doorzicht. Kunnen de pijlers nog gebruikt worden voorzien van slanke torens.
                            De leefs mer eine kier .

                            Opmerking


                            • #74
                              In de gemeenteraad hebben zich voorlopig al 3 partijen geroerd.
                              Naast D66, zoals reeds eerder gemeld, hebben vandaag, 26 januari 2022, ook de PVM en de PvdA vragen ex. art. 47 RvO (Reglement van Orde) gesteld over de sloopaanvraag van de Spoorwegbrug over de Maas.
                              Ik ben benieuwd naar het antwoord van de portefeuillehouder in deze, Gert-Jan Krabbendam (GL).
                              Ik vrees dat dit wel even op zich zal laten wachten.

                              Helaas lukt het niet om een directe link te kopieeren naar deze vragen afzonderlijk.
                              Dus helaas moet ik verwijzen naar de algemene link met alle schriftelijke vragen: https://www.gemeentemaastricht.nl/fo...lijke%20Vragen

                              De dossiersnummers van deze vragen zijn:
                              D66: no. 2022.02058 d.d. 24 jan. 2022
                              PvdA: no. 2022.02307 d.d. 26 jan. 2022 en
                              PVM: no. 2022.02305 d.d. 26 jan. 2022

                              Ik wil nog even een stuk publiceren uit de brief van de PvdA zoals hierboven vermeld:
                              "(..). We hebben gezocht in ons raadsinformatiesysteem, maar daarin geen raadsinformatiebrief waarin de raad wordt meegenomen in dit voornemen, laat staan een raadsbesluit waarin de sloop aan de raad wordt voorgesteld.
                              Dit verbaast des te meer nu plannen met betrekking tot de brug onderdeel uitmaken van de door de raad vastgestelde Omgevingsvisie2 . Ideeën omtrent de spoorbrug worden op pagina 76 van de Omgevingsvisie expliciet genoemd: “nieuwe verbinding over de Maas…. Onderzocht moet worden welke oplossing hierbij de voorkeur heeft: aanleg op de oude spoorbrug of een nieuwe brug bouwen….”.
                              Als een dergelijke afspraak met de raad middels raadsbesluit wordt vastgelegd dan mag op z’n minst verwacht worden dat de raad adequaat in het proces wordt meegenomen, ook al bent u hierbij afhankelijk van andere partijen. De PvdA is dan ook “not amused” over deze gang van zaken en willen graag inzage in het volledige dossier. Bovendien hebben we vernomen dat de brug een gemeentelijk monument is. We zijn erg benieuwd hoe strijdbaar u zich heeft opgesteld bij het koesteren van dit monument. (...)
                              "

                              Ik denk dat dit nog een vervolg krijgt
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • #75
                                Ja dat zal zeker nog wat Maaswater verdragen dat voorbij moet stromen.
                                Je ziet echter dat men heel snel verkeerde aannames doet en/of maakt.

                                Wie is de eigenaar van die brug? De Gemeente die het als Monument confisqueert?
                                De plannenmakers die zomaar een groene brug ervan maken? (Bruls en Verbeek)
                                De Politieke fracties?

                                Prorail zou zo maar de Gemeente kunnen uitlokken dat stuk staal te kopen.
                                Het is echt niet zo fotogeniek als de Eifeltoren El Loco
                                iets te oud voor re-educatie
                                iets te jong voor afschrijving
                                m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X