Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Dan moeten jullie wel een constructie bedenken over deze grote loods i.v.m. met het gewicht van een daktuin en afvoer van hemelwater. Als het ware een buitenskelet over de loods heen dus. Een architectonische uitdaging.
En een financiele uitdaging vooral. Ik denk dat de loods dat niet waard is. Maar er zijn toch ook wel daktuinen, die minder investering vergen? Bij ons in het pand is 2 jaar geleden een deel van het dak, grenzend aan een gemeenschappelijk dakterras, heringericht als ecodak (daarvoor lag er een bitumendak met kiezel). Er zijn daar geen bijzondere voorzieningen voor getroffen, alleen een soort schuimplaten als onderlaag. Daar kunnen dan geen bomen en struiken op groeien uiteraard. Maar hier en daar wat forsere (en windbestendige) planten in grote bakken, dat moet zo'n dak toch kunnen hebben? Dat hebben wij hier ook namelijk.
Last edited by Pier; 26 januari 2022, 16:17.
Reden: Leestekens aangepast
En een financiële uitdaging vooral. Ik denk dat de loods dat niet waard is. Maar er zijn toch ook wel daktuinen, die minder investering vergen? Bij ons in het pand is 2 jaar geleden een deel van het dak, grenzend aan een gemeenschappelijk dakterras, heringericht als ecodak (daarvoor lag er een bitumendak met kiezel). Er zijn daar geen bijzondere voorzieningen voor getroffen, alleen een soort schuimplaten als onderlaag. Daar kunnen dan geen bomen en struiken op groeien uiteraard. Maar hier en daar wat forsere (en windbestendige) planten in grote bakken, dat moet zo'n dak toch kunnen hebben? Dat hebben wij hier ook namelijk.
Gelet op de grootte van dit platte dak, zal toch eerst een vooronderzoek verricht moeten worden naar de constructie/draagvermogen van betreffend dak. Ik refereer aan enkele loodsen die de sneeuw van de afgelopen weken niet konden hebben en spontaan door de knieën gingen.
Het kan dus nog alle kanten op.
Niet zoveel praktische bezwaren graag Breur, gewoon lekker er op los fantaseren is veel leuker.
Je moet het meer beschouwen als opmerkingen en prikkels; ben nu eenmaal gewend erg praktisch te ondernemen. "We" gaan gewoon door en mijn fantasie kan nog tot verrassingen leiden, sommige raadselachtig, andere weer naief.
Last edited by Pier; 26 januari 2022, 16:19.
Reden: Leestekens aangepast
Het is een tijdje stil geweest rondom de High Line, maar door een slimme combinatie van een werk-gerelateerde excursie met een fun-gerelateerd MO-project, konden burgemeester en ik een kijkje nemen bij Sappi in Maastricht.
Ik begin even met een paar belangrijke nieuwtjes:
Sappi Maastricht heeft nog maar een papiermachine in productie (de PM6, zeg ik het goed, burgemeester?). Deze is al zo'n 50 jaar oud en het is een kwestie van tijd totdat die wordt stilgelegd. De kans dat er een nieuwe papiermachine op de Maastrichtse lokatie komt, is klein. Als er al een nieuwe machine komt, dan komt die in Lanaken. De papierfabriek aan het Bassin lijkt een aflopende zaak.
Een tweede grote papiermachine, de PM5, is twee jaar geleden al stilgelegd en wordt op dit moment gedemonteerd (voor de sloop; niemand wilde hem hebben). Het fabrieksgedeelte ten zuiden van de Fransensingel, waar de PM5 stond, staat nu grotendeels leeg.
Sappi is niet langer geinteresseerd in vervoer per spoor tussen de fabriekslokaties in Maastricht en Lanaken. Als nu ook de gemeente besluit de Tramlijn Maastricht-Hasselt niet over de spoorbrug te laten lopen, zal de opgeknapte brug er werkeloos bij blijven liggen (tenzij wíj er iets mee doen ).
Eerst wat algemene foto's van het nog functionerende deel van de fabriek (waar nog altijd ruim 500 mensen werken).
Papiermachine PM6. De hele machine is ruim 2x zo lang
Het eindprodukt: de moederrollen
Het wisselen van rollen bij de coatingmachine.
(die lege rollen hebben een mooie naam, maar die ben ik nu even kwijt )
Mooi licht, prachtige ruimtes...
Kijkje in lege hal waar tot voor kort het produktieproces van de PM5 plaatsvond
Helaas was het gedeelte van de fabriek waar de PM5 heeft gestaan, off-limits voor ons, aangezien men daar bezig was met de demontage. En laat dat nu net het historisch meest interessante deel van de fabriek aan het bassin zijn... Daar bevindt zich ook de in de jaren '80 herontdekte muur met 12 hardstenen raamomlijstingen van het voormalige klooster van de Duitse Orde. Om jullie te troosten heb ik daarom maar een foto van die muur gescand uit de tentoonstellingscatalogus Nieuwe Biesen in Alden Biesen. 5 eeuwen Duitse Orde in Maastricht uit 1989:
Een deel van de 18e eeuwse kloostermuur in het fabriekscomplex
Dan nu een paar foto's van de buitenboel. Dit krijg je dus oo te zien als je straks over de High Line loopt
Links: nog in gebruik zijnde produktiehallen van PM6. Rechts: energiecentrale
Oorspronkelijk geplaatst door burgemeesterBekijk bericht
De tamboer, als ik me niet vergis.
Precies! En dat suggereert meteen al een aantal toepasselijke straatnamen, voor als ze dat terrein ooit gaan herontwikkelen: de Tamboerstraat, de Kalandersteeg (de kalander is een machine die het papier glanzender maakt) en het Moederrolplein natuurlijk.
Geweldig interessant en mooie foto's. Kan dat allemaal met een mobieltje, of is dat toch met een echt (digitaal) fototoestel gedaan?
Dat is met een echt digitaal fototoestel gedaan, Clio. Te koop voor relatief weinig geld bij elke fotohandel. Helaas had die camera er halverwege de rondleiding geen zin meer in (batterij leeg), maar dat kwam doordat ik in de Schatkamer van de Sint-Servaas al ruim 100 foto's had geschoten. En da's weer een ander onderwerp.
Dat suggereert meteen al een aantal toepasselijke straatnamen, voor als ze dat terrein ooit gaan herontwikkelen: de Tamboerstraat, de Kalandersteeg (de kalander is een machine die het papier glanzender maakt) en het Moederrolplein natuurlijk.
Dat wordt dan wel opletten geblazen, want Oud Caberg heeft ook al een reeks straten die aan de papierindustrie zijn gerelateerd.
Afgelopen vrijdag een tamelijk krankzinnig idee ten uitvoer gebracht: ik ben gaan lopen van de Geusselt over de Viaductweg en de Noorderbrug naar het Bosscherveld. Tot mijn verbazing was ik niet eens de enige wandelaar op de brug. En ik moet zeggen, het was een mooie oversteek. Geen beter zicht op industrieel Maastricht dan vanaf de Noorderbrug. Ik zag hier toch wel duidelijk de potentie van een Maastrichtse versie van de High Line. Liever over de spoorbrug natuurlijk, maar dit is de budgetvariant, deze ligt er al. Voor de liefhebbers van een wat ruwere stedelijkheid een aanrader, al zou ik het niet meteen in VVV-folders gaan promoten. En voor de fijngevoeligen: neem wel maar een stofmaskertje mee!
Voor het vervolg van deze alternatieve Hoeg Lijn wandeling in Bosscherveld, klik hier.
The High Line is Nederlandser dan je op het eerste gezicht zou denken, want de beplanting is ontworpen door de Nederlander: Piet Oudolf.
(waarin een klein land groot kan zijn) http://en.wikipedia.org/wiki/Piet_Oudolf
The High Line is Nederlandser dan je op het eerste gezicht zou denken, want de beplanting is ontworpen door de Nederlander: Piet Oudolf.
(waarin een klein land groot kan zijn) http://en.wikipedia.org/wiki/Piet_Oudolf
Onderschat niet B+B&B, het bekende Maastrichtse beplantingsdeskundigen adviesbureau. Hun plan voor de Hoeg Striep, of zo je wil Mestreech Online ligt al klaar .
Opmerking