't Is bijna niet te geloven: 3 dagen geleden liep ik nog rond in New York. Op de laatste dag van mijn bezoek kwam ik bij toeval terecht op de High Line en ik was meteen in gedachten terug in Maastricht 
De High Line is het restant van een verhoogd aangelegde spoorweg uit de jaren '30 in West-Manhattan. Een aantal jaren geleden is deze voormalige goederenspoorlijn heringericht als verhoogd wandelpark door het post-industriele landschap van het New Yorkse Meatpacking District. Klik hier voor uitgebreide informatie over de High Line.
Hier mijn foto's dd 30-12-2010:
De High Line in de sneeuw

Links: eerste fase High Line, open sinds 2009. Rechts: tweede fase, opening voorjaar 2011

Wandelen langs de nog aanwezige goederenspoorlijn

Verrijdbare ligbedden op de rails: wachten op de zon!

De High Line gaat regelmatig dwars door gebouwen heen

Trappen en liften zorgen voor een goede verbinding met het straatniveau

Dwarsverbindingen en industriële skyline

Uitzicht vanaf de High Line op het Meatpacking District

Moderne architectuur (Frank Gehry) tussen de industriele gebouwen
Tja, New York en Maastricht: een groter contrast is bijna niet denkbaar. Toch moest ik tijdens mijn wandeling over de High Line voortdurend denken aan het industriële landschap aan de noordrand van het Maastrichtse centrum. Ik ben ooit eens stiekem over de spoorbrug gelopen en wat je dan tegenkomt op de westelijke en oostelijke Maasoever is niet heel verschillend met het stedelijk landschap in dit deel van West-Manhattan. De skyscrapers op de achtergrond ontbreken, maar daar krijg je de torens van de Sint-Jan en Sint-Servaas voor terug...
(wordt vervolgd)

De High Line is het restant van een verhoogd aangelegde spoorweg uit de jaren '30 in West-Manhattan. Een aantal jaren geleden is deze voormalige goederenspoorlijn heringericht als verhoogd wandelpark door het post-industriele landschap van het New Yorkse Meatpacking District. Klik hier voor uitgebreide informatie over de High Line.
Hier mijn foto's dd 30-12-2010:

De High Line in de sneeuw

Links: eerste fase High Line, open sinds 2009. Rechts: tweede fase, opening voorjaar 2011

Wandelen langs de nog aanwezige goederenspoorlijn

Verrijdbare ligbedden op de rails: wachten op de zon!

De High Line gaat regelmatig dwars door gebouwen heen

Trappen en liften zorgen voor een goede verbinding met het straatniveau

Dwarsverbindingen en industriële skyline

Uitzicht vanaf de High Line op het Meatpacking District

Moderne architectuur (Frank Gehry) tussen de industriele gebouwen
Tja, New York en Maastricht: een groter contrast is bijna niet denkbaar. Toch moest ik tijdens mijn wandeling over de High Line voortdurend denken aan het industriële landschap aan de noordrand van het Maastrichtse centrum. Ik ben ooit eens stiekem over de spoorbrug gelopen en wat je dan tegenkomt op de westelijke en oostelijke Maasoever is niet heel verschillend met het stedelijk landschap in dit deel van West-Manhattan. De skyscrapers op de achtergrond ontbreken, maar daar krijg je de torens van de Sint-Jan en Sint-Servaas voor terug...
(wordt vervolgd)
Opmerking