Misschien moeten jullie eens kijken naar een stad als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam hoe men daar omgaat met deze uitdaging
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Sneltram Maastricht - Hasselt
Sluiten
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk berichtEr is straks geen hoofdrijbaan meer.
Inderdaad zoals ik al eerder zei en Toller ook opperde check eens Rotterdam, Den Haag etc. Daar rijden auto's, scooters etc ook gewoon op de baan waar tramrails liggen.
De foto impressie geeft ook een ietwat vertekent beeld en is duidelijk niet hoe het straks eruit gaat zien aldaar. Mijns inziens zijn de fietspaden nog prima in orde en breed zat. Ik ben toevallig vandaag via de Romanusweg (nee niet over de brug) daar voorbij gereden en het is nou ook weer niet zo dat er honderden fietsers tegelijk over de brug komen en gaan dus is er geen probleem als er straks een tram overheen gaat.
En om langzaam verkeer volledig van de tram te scheiden kan men ook nog de Noorderbrug variant hanteren, voetpad en fietspaden in beide richtingen aan één kant van de brug en de tram aan de andere kant, gescheiden via een soort van vangrail.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk berichtIs dat een zweeftram? Zo ja, waar dienen die rails dan voor?
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk berichtal eens op een trambaan gereden en er dan af zien te komen?
Opmerking
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Guinness Bekijk bericht
Vanaf de kruising Boschstraat – Bassinbrug tot aan het Centraal Station maakt de tram richting station gebruik van een gezamenlijke tram/busbaan.
Opmerking
-
-
Het Maastrichtse actiecomité 'Op het goede spoor' en LPM
Liberale Partij Maastricht trekt samen op met meneer Visser in het tramdossier. We zijn van mening dat het tramtraject te duur is en dat een treinverbinding beter is voor de economie:
"Tram blokkeert werkgelegenheid"
2 oktober 2013 Het Belang van Limburg
MAASTRICHT/HASSELT - "De tram Hasselt-Maastricht legt een hypotheek op het goederen- en reizigersvervoer per spoor en blokkeert daarmee extra werkgelegenheid. De tram zorgt er ook voor dat busreizigers vanuit België straks langer onderweg zijn naar Maastricht, want ze moeten dan eerst een overstap maken op de tram. De tram is ook een gevaar voor de fietsers in Maastricht." Dat zegt Guy Visser van het Maastrichtse actiecomité 'Op het goede spoor'.
Na de actiecomités in Belgisch-Limburg begint nu ook in Maastricht het verzet te groeien tegen de tram Hasselt-Maastricht. Dat is rijkelijk laat, maar in Maastricht loopt pas nu het openbaar onderzoek over de milieueffecten van de tram. Het comité 'Op het goede spoor' is ontstaan uit de fietsersbond. "Omdat langs het hele tracé van de tram de fietspaden versmald worden van 2,20 tot 1,55 meter", zegt Visser. "Het tramtracé loopt ook langs 84 monumenten in de binnenstad die straks ontsierd worden door het zicht op kabels en tram. Het stadsbestuur stelt de tram altijd voor als een nostalgische tram zoals die vroeger van het station naar de binnenstad reed, maar het gaat nu om een tram zo breed als een trein die veel beter op de spoorweg kan blijven rijden. Een tram zo breed als een trein door een stadje als Maastricht, dat is vragen om problemen."Volgens Visser zou de route over het bestaande treinspoor 50 miljoen euro goedkoper uitvallen. "Dat spoor is pas gerenoveerd op het tracé Lanaken-Maastricht. Als de tramtrein in Maastricht het spoor blijft volgen, is dat niet alleen veel goedkoper, het kost ook minder aan onderhoud en biedt de mogelijkheid om door te rijden naar Randwyck. We zijn niet tégen de tram, wij zijn voor goed openbaar vervoer. Een treinverbinding met Hasselt en Antwerpen èn een lijn voor goederenvervoer, daar zijn we voorstander van. Nu ligt er een treinspoor van 36 miljoen tussen Lanaken en Maastricht gewoon weg te roesten.
“Buslijnenâ€
Visser vindt het onbegrijpelijk dat ook aan Belgische kant het spoortracé niet gevolgd wordt. "De tram is veel duurder en kost naar schatting 400 miljoen van Hasselt tot Lanaken. Voor 100 miljoen kun je het treinspoor reactiveren. De tram blokkeert ook werkgelegenheid want hij legt een hypotheek op het goederenspoor waar de Limburgse economie nood aan heeft."
Tot slot voorspelt Visser dat mensen die nu met de bus naar Maastricht pendelen, straks met de tram langer onderweg zullen zijn. "Drie buslijnen vanuit Hasselt (lijnen 45 en 20a) en Eisden (lijn 63) vervoeren nu dagelijks 1.500 mensen naar Maastricht. Die buslijnen gaan straks niet meer naar Maastricht, maar naar de tramhalte in Lanaken waar de mensen moeten overstappen. Dat maakt dat ze langer onderweg zullen zijn.
"Inspectie"
Het comité 'Op het goede spoor' heeft nu een bezwaarschrift (een zienswijze heet dat in Nederland) ingediend tijdens de milieueffecten-procedure in Maastricht. Visser probeert ook de overheid aan Vlaamse zijde op een ander spoor te brengen, maar hij vreest dat de beslissing al is genomen. "Als Vlaanderen wil, kan het ook een trein laten rijden op het spoor. Officieel wacht de Vlaamse regering nu met een beslissing op het verslag van de Inspectie van Financiën, maar wat er ook in dat rapport zal staan, de beslissing voor de tram is al genomen. We zullen het project proberen aan te vechten, ook voor de Raad van State, tot het van tafel gaat."
Timmie VAN DIEPEN & Guy THUWIS
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door TonDit klopt
. Nu ligt er een treinspoor van 36 miljoen tussen Lanaken en Maastricht gewoon weg te roesten.
Is dit kosten dekkend 1500 mensen..
"Drie buslijnen vanuit Hasselt (lijnen 45 en 20a) en Eisden (lijn 63) vervoeren nu dagelijks 1.500 mensen naar Maastricht. Die buslijnen gaan straks niet meer naar Maastricht, maar naar de tramhalte in Lanaken waar de mensen moeten overstappen. Dat maakt dat ze langer onderweg zullen zijn.
Wordt dit de zoveelste misser in Maastricht.
Opmerking
-
Komst tramlijn naar Maastricht niet erg groot
Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk berichtLiberale Partij Maastricht trekt samen op met meneer Visser in het tramdossier. We zijn van mening dat het tramtraject te duur is en dat een treinverbinding beter is voor de economie:
(...)
Enkele aangevoerde argumenten kloppen echter niet.
Ik heb eerder in deze thread al redelijk uitvoerig de voor en tegens van een de tramlijn aangekaart en ga ze nu niet meer herhalen. Dat mag de geïnteresseerde lezer zelf nalezen.
Hiermee voorkom ik hopelijk dat personen die de feiten niet kennen en deze ook niet willen lezen, een ongefundeerde mening uiten.
Persoonlijk zie ik het liefst een echte volwaardige treinverbinding tussen Hasselt en Maastricht.
Dat gefriemel van een tram/trein door de stad vind ik helemaal niets.
Maar, alles beter dan de bestaande busverbinding.
Als dat betekent dat er een tram moet komen dóór de stad, dan liever dat dan helemaal geen spoorverbinding.
Desalniettemin heb ik goed nieuws voor de tegenstanders van de tram.
Na de komende gemeenteraadsverkiezingen verwacht ik dat de politieke verhoudingen tussen voor- en tegenstanders van de tramverbinding verschoven is en dat de tegenstanders het dan winnen.
Ik zie die tramlijn dus echt niet dichterbij komen.Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk berichtMoet men toch eens uitleggen waar er in Maastricht fietspaden van 2m25 breed zijn. De meeste fietspaden zijn eerder ver onder de meter.
De fietspaden zijn in Maastricht smal, maar je weet best dat het niet klopt wat je hier zegt. Jij weet ook best het verschil tussen een fietspad, -strook en een suggestiestrook.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk berichtMoet men toch eens uitleggen waar er in Maastricht fietspaden van 2m25 breed zijn. De meeste fietspaden zijn eerder ver onder de meter. Dan is een fietspad van 1,5meter een vooruitgang.
Opmerking
Opmerking