Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Trambus Hasselt - Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Trambus Hasselt - Maastricht

    Na het debacle van de sneltram Hasselt - Maastricht (zie topic HIER) beginnen we nu aan een 'nieuw' vervoersplan vanuit Hasselt naar Maastricht, de Trambus.

    De gemeente Maastricht ligt nog een beetje dwars. Dat is waarschijnlijk een pro forma houding, want men wil eerst een behoorlijke compensatie van Vlaanderen voor de (onnodig) gemaakte kosten voor de sneltram.
    Hierbij gaan de gedachten van Maastricht en de Provincie Limburg uit in de richting van de 20-23 miljoen.
    In onderstaand persbericht zegt de gemeente Maastricht het navolgende:

    "
    Gisteren heeft Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters tijdens het bestuurlijk overleg over de Tram Maastricht-Hasselt aan de Nederlandse partners laten weten dat de Vlaamse regering definitief heeft besloten te stoppen met het tramproject en in te zetten op een elektrische trambus tussen Maastricht en Hasselt.
    (...)
    De Nederlandse partners betreuren de keuze van de Vlaamse partners om te stoppen met het project. De realisatie van de tram zou een enorme verbetering van het grensoverschrijdend openbaar vervoer hebben betekend. Ook voor de ambities op het vlak van duurzaamheid en verbetering van de leefomgeving was de tram belangrijk. Bovendien zijn de financiële gevolgen van deze keuze groot. Aan Nederlandse zijde is tot op dit moment een bedrag van bijna € 23 miljoen uitgegeven aan het tramproject. De Nederlandse partners gaan ervan uit dat de Vlaamse partners hiermee in hun besluitvorming rekening hebben gehouden.
    (..)
    Uiteraard staan de Nederlandse partners open voor alternatieven voor de tram. (..)
    "

    Het hele gezamenlijke persbericht van de gemeente Maastricht en de Provincie Limburg is HIER te lezen.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Op de website van Vlaams Minister Lydia Peeters (Open VLD) lezen we het navolgende (samengevat, Pier) over de beoogde trambus Hasselt-Maastricht.

    "Inzetten op hoogwaardig openbaar vervoer tussen Hasselt - Maastricht

    Vlaams minister Lydia Peeters: “In eerste instantie een elektrische trambus met een maximaal vrije bedding”

    De Vlaamse regering gaat akkoord met de keuze voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) via een elektrische trambus voor Spartacus Lijn 1 Hasselt – Maastricht. Dat maakt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters vandaag bekend. “Meer dan 20 jaar werd over dit dossier gesproken zonder vooruitgang”, aldus minister Peeters. “Met dit Vlaams akkoord zetten we vandaag een grote stap richting de concrete realisatie. (..)

    Hiermee kunnen we ook terug van station naar station rijden wat zorgt voor extra vervoerspotentieel. De Limburger wacht al te lang op de effectieve realisatie van deze verbinding op het terrein.”

    Vandaag neemt men in Limburg, meer dan in andere provincies, de auto voor veel verplaatsingen. Zeker van en naar onze onderwijscampussen in Hasselt en Diepenbeek pendelen iedere dag duizenden mensen. Limburg heeft nu nood aan kwalitatief, hoogwaardig openbaar vervoer. “En dat openbaar vervoer brengen we met de elektrische trambussen op een maximale vrije bedding tussen Hasselt en Maastricht. (..)
    Minister Peeters. “Daarnaast kunnen we ook terug van het station van Hasselt naar Maastricht station rijden, dit zorgt voor extra vervoerspotentieel.” (..)

    Het doel van de HOV-lijn blijft een snelle regionale verbinding tussen de belangrijkste attractiepolen op het tracé, zoals het station van Hasselt, de universitaire campus in Diepenbeek, Bilzen, Lanaken en Maastricht Station. (..) "


    Marino Keulen, burgemeester Lanaken en Vlaams Parlementslid, toevallig ook voor de Open VLD:
    “Politieke geloofwaardigheid is gekoppeld aan daadkracht. In dossiers waar al zolang en zo vaak over van gedachten is gewisseld moeten op zeker moment knopen worden doorgehakt en vooruitgang worden gemaakt. De trambus op Spartacus lijn 1 is hoogwaardig openbaar vervoer wat de interlimburgse mobiliteit en duurzaamheid vooruit helpt. Een goede zaak dus!”

    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking

    Bezig...
    X