Na het debacle van de sneltram Hasselt - Maastricht (zie topic HIER) beginnen we nu aan een 'nieuw' vervoersplan vanuit Hasselt naar Maastricht, de Trambus.
De gemeente Maastricht ligt nog een beetje dwars. Dat is waarschijnlijk een pro forma houding, want men wil eerst een behoorlijke compensatie van Vlaanderen voor de (onnodig) gemaakte kosten voor de sneltram.
Hierbij gaan de gedachten van Maastricht en de Provincie Limburg uit in de richting van de 20-23 miljoen.
In onderstaand persbericht zegt de gemeente Maastricht het navolgende:
"
Gisteren heeft Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters tijdens het bestuurlijk overleg over de Tram Maastricht-Hasselt aan de Nederlandse partners laten weten dat de Vlaamse regering definitief heeft besloten te stoppen met het tramproject en in te zetten op een elektrische trambus tussen Maastricht en Hasselt.
(...)
De Nederlandse partners betreuren de keuze van de Vlaamse partners om te stoppen met het project. De realisatie van de tram zou een enorme verbetering van het grensoverschrijdend openbaar vervoer hebben betekend. Ook voor de ambities op het vlak van duurzaamheid en verbetering van de leefomgeving was de tram belangrijk. Bovendien zijn de financiële gevolgen van deze keuze groot. Aan Nederlandse zijde is tot op dit moment een bedrag van bijna € 23 miljoen uitgegeven aan het tramproject. De Nederlandse partners gaan ervan uit dat de Vlaamse partners hiermee in hun besluitvorming rekening hebben gehouden.
(..)
Uiteraard staan de Nederlandse partners open voor alternatieven voor de tram. (..) "
Het hele gezamenlijke persbericht van de gemeente Maastricht en de Provincie Limburg is HIER te lezen.
De gemeente Maastricht ligt nog een beetje dwars. Dat is waarschijnlijk een pro forma houding, want men wil eerst een behoorlijke compensatie van Vlaanderen voor de (onnodig) gemaakte kosten voor de sneltram.
Hierbij gaan de gedachten van Maastricht en de Provincie Limburg uit in de richting van de 20-23 miljoen.
In onderstaand persbericht zegt de gemeente Maastricht het navolgende:
"
Gisteren heeft Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters tijdens het bestuurlijk overleg over de Tram Maastricht-Hasselt aan de Nederlandse partners laten weten dat de Vlaamse regering definitief heeft besloten te stoppen met het tramproject en in te zetten op een elektrische trambus tussen Maastricht en Hasselt.
(...)
De Nederlandse partners betreuren de keuze van de Vlaamse partners om te stoppen met het project. De realisatie van de tram zou een enorme verbetering van het grensoverschrijdend openbaar vervoer hebben betekend. Ook voor de ambities op het vlak van duurzaamheid en verbetering van de leefomgeving was de tram belangrijk. Bovendien zijn de financiële gevolgen van deze keuze groot. Aan Nederlandse zijde is tot op dit moment een bedrag van bijna € 23 miljoen uitgegeven aan het tramproject. De Nederlandse partners gaan ervan uit dat de Vlaamse partners hiermee in hun besluitvorming rekening hebben gehouden.
(..)
Uiteraard staan de Nederlandse partners open voor alternatieven voor de tram. (..) "
Het hele gezamenlijke persbericht van de gemeente Maastricht en de Provincie Limburg is HIER te lezen.
Opmerking