Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

André Rieu

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

Een kleine kanttekening: Er zijn in Nederland véél meer chevaliers des arts et des lettres (wij worden er zo'n beetje elke maand voor eentje uitgenodigd), zoals daar zijn (even googlen) john leighton (weliswaar engels maar als directeur van t van gogh), lidewij edelkoort (design academie eindhoven), ivo van hove (holland festival), ja zelfs hans van willigenburg en vermoedelijk ook tonny eyk.
    Don't PRESS me....

Opmerking

Herstel, Tonny Eyk is een Medaille du Tourisme. En dan zijn er nog legio Légion d'Honneurs uitgereikt, aan o.a. Maria vd Hoeven, Frans Timmermans, Bert Koenders, Liesbeth List, Tonny Eyk (die heeft dus twee verschillende!!), Martijn Sanders (concertgebouw), Leo van Wijk (KLM), kortom: waarom hebben wij er zelf nog niet één?
      Weten jullie welke Nederlandse politicus de meeste buitenlandse onderscheidingen heeft?
      Don't PRESS me....

Opmerking

André Rieu

Rieu zoekt driehonderd koperblazers

André Rieu zoekt driehonderd koperblazers.
        Die mogen met de violist optreden tijdens zijn concerten op het Vrijthof in Maastricht van 10 tot en met 14 juli.
        Dat maakte de Limburgse Bond van Muziekgezelschappen (LBM) donderdag bekend.

De bedoeling is dat de driehonderd muzikanten vanuit geopende ramen rond het Vrijthof op hun koperen instrument blazen en meespelen met het orkest van Rieu.
        De LBM is inmiddels begonnen met het ronselen van de koperblazers die ervan dromen om mee te spelen met het bekende orkest.

Juli is de maand van de blaasmuziek (met onder meer het Wereld Muziek Concours in Kerkrade).
        Rieu wil de hele wereld laten zien dat de (amateur)blaasmuziek in Limburg leeft.
        Na afloop komt er een dvd van de concerten uit.

Lees ook het bericht op de webpagina van de Limburgse Bond van Muziekgezelschappen.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

Opmerking

André Rieu

Ook deze week is weer de (bijna) traditionele Rieu week begonnen bij L-TV.

Hieronder zijn wat URL's.

De eerste gaat over de opbouw oppe Vriethof.

http://www.l1.nl/popups/mediaplayerp...oId/1_2688623#

De tweede gaat over een registratie met Benny Neyman.

http://www.l1.nl/popups/mediaplayerp...eoId/1_2602873

De derde tenslotte laat het programma van deze week zien met daaronder diverse fragmenten die on-line te bekijken zijn.

http://www.l1.nl/content/2564640/andre_rieu_week
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

Opmerking

André Rieu

André Rieu wil naar de Noordpool voor concert

André Rieu heeft plannen om met zijn Johan Strauss Orkest een concert te geven op de Noordpool.
            De Maastrichtse orkestleider wil met een ijsbreker naar het gebied en optreden voor de Inuït, de oorspronkelijke bewoners van de Noordpool.
            "We denken al een hele tijd serieus over dit project na", zegt zoon Pierre Rieu, sinds een tijdje vice-president van het bedrijf van zijn vader.
            "Het is de bedoeling om met twee ijsbrekers te gaan.
            Door op te treden vragen we ook aandacht voor het verslechterende milieu.
            Maar we willen vooral niemand schaden.
            Daarom onderzoeken we eerst of de trip haalbaar is."
            Indien groen licht komt voor de reis, kan die volgens Pierre Rieu binnen twee jaar plaatsvinden.

© Peter van de Berg
            gazet De Limburger
            07-07-2009
            Last edited by Toller; 17 december 2014, 14:11.
            Thomas More

Opmerking

André Rieu

Gastrol Rieu in serie 'Flikken Maastricht'

André Rieu speelt een gastrol in de televisieserie Flikken Maastricht.
              De opnames voor de dramaserie worden in het weekeinde van vrijdag 10, zaterdag 11 en zondag 12 juli gemaakt tijdens de concerten van het Johann Strauss Orkest op het Vrijthof in Maastricht.
              De beroemde orkestleider speelt in Flikken Maastricht zichzelf.
              Hoofdrolspelers Eva van Dongen (Angela Schijf) en FlorisWolfs (Victor Reinier) moeten tot het uiterste gaan om een aanslag op André Rieu te verijdelen.
              De aflevering met Rieu is in het najaar van 2009 te zien.
              Het eerste uit een serie van vijf Vrijthof-concerten vindt morgenavond vrijdag 10 juli plaats.

De Vrijthofconcerten van 2009 zijn op: 10, 11, 12, 13 en 14 juli 2009 op het Vrijthof in Maastricht.
              Thomas More

Opmerking

André Rieu en de sleepbootdagen

Rieu heerst ook in ’t Bassin

Concerten op groot beeldscherm tijdens eerste Euregionale Sleepbootdagen Maastricht in oude haven Bassin.

De Vrijthof-concerten van André Rieu zijn live te volgen in ’t Bassin, bij de eerste editie van de Euregionale Sleepbootdagen Maastricht.
                Een proef, benadrukt Rieu.
                Vrijdagavond is ’t Bassin enkel het domein van de Euregionale Sleepbootdagen.
                Dan kunnen Rieu-fans er nog niet terecht, wel op zaterdag-, zondag-, maandag- en dinsdagavond.
                Drijvende kracht achter de gratis voorstellingen is Roelof Fransbergen.
                Fransbergen is eigenaar van Rederij Stiphout en voorzitter van de stichting Behoud Varend Erfgoed ‘De Beide Limburgen’, dat de Euregionale Sleepbootdagen in Maastricht organiseerde.
                Hij zegt dat het geen toeval is dat zijn evenement precies samenvalt met de concerten van Rieu.
                „We sluiten goed op elkaar aan.
                Overdag vergapen bezoekers zich aan nostalgische boten, genieten ze van optredens en de braderie.
                ’s Avonds kan men naar Rieu op het Vrijthof, of hier blijven hangen en genieten van het op grote schermen geprojecteerde concert.”

Roy Prikken runt Parallel Media Projecten in Maastricht.
                Zijn bedrijf zorgt voor de technische verbinding tussen het Vrijthof en de projectiescherm in ’t Bassin.
                „Maastrichtse horecaondernemers geven het misschien niet graag toe, maar ze willen natuurlijk allemaal graag meeliften op het succes van Rieu.”
                Volgens Prikken werd in een eerder stadium ook gesproken met diverse horecaondernemers van andere pleinen.
                „Maar het blijkt heel moeilijk om alle neuzen in één richting te krijgen, vooral als het aankomt op het financieren van een project als dit.
                Zeker als je goed wilt doen, is kwaliteit niet goedkoop.”
                Nu staat Fransbergen garant voor de productiekosten in het ’t Bassin.
                Beelden van de haven worden verwerkt in reportages van de Vrijthofconcerten.
                Voor de concertbeelden hoeft Fransbergen Rieu niet te betalen.
                Horecaondernemers in ’t Bassin krijgen de daarbij horende stijgende omzet cadeau.
                Fransbergen zit daar niet mee.

„Deze Deze concertregistraties vormen een opsteker voor het debuut van de Euregionale Sleepbootdagen in Maastricht, maar ook voor ’t Bassin.
                Ik zie graag dat de historische haven meer wordt gepromoot.
                ’t Bassin is een prachtig stukje Maastricht, waar bijna niemand de weg naartoe lijkt te vinden.
                Ik hoop dat de sleepbootdagen sleepbootdagen in combinatie met deze concertreeks daar iets aan doet.”
                Prikken gelooft dat zeker.
                „’t Bassin heeft een geweldige uitstraling en een warme sfeer.
                Een prima plek om sleepbootdagen te houden.
                De concertregistraties zijn de kers op de taart.
                En ook daar mag men wat van verwachten.
                Alle technische aspecten worden gerealiseerd in overleg met het productiehuis van Rieu, dat streng toeziet op de kwaliteit en uitvoer ervan.
                Voor ons bedrijf is het fantastisch dat we de concerten in ’t Bassin zichtbaar mogen maken.”
                De uitzendingen worden nog beschouwd als proef.
                „Maar”, zegt Prikken, „als de samenwerking slaagt, plaatsen we volgend jaar wellicht ook in andere delen van Maastricht projectieschermen.
                We hebben een overeenkomst met Rieu voor deze editie.
                Na afloop bekijken we samen de mogelijkheden voor volgend jaar.”

Een woordvoerder van André Rieu benadrukt vooral het proefgehalte van het project in ’t Bassin.
                „Dit jaar gaan we het doen en na afloop wordt geëvalueerd.
                Dat is alles wat we er op dit moment over zeggen.”
                Op de vraag of André Rieu zelf wellicht iets minder enthousiast is, zoals hij onlangs in een tv-uitzending van L1 liet doorschemeren, reageert ze resoluut: „Geen commentaar.”
                Aan het enthousiasme van Fransbergen en Prikken zal het zeker niet liggen.
                Fransbergen: „De Euregionale Sleepbootdagen in Maastricht worden een belevenis aan de Maas.
                We gaan er een tweejaarlijks evenement van maken.
                Daarbij worden we door de gemeente gesteund.
                Ik heb er vertrouwen in dat ons lukt om iets goeds neer te zetten.”
                Prikken: „Ik verwacht er veel van.
                Het wordt bijzonder.”
                De Euregionale Sleepbootdagen Maastricht duren van vrijdag 10 juli 2009 tot en met zondag 12 juli 2009 .
                Kijk voor het volledige programma op: Euregionale Sleepbootdagen Maastricht.

© Michelle Koek
                gazet De Limburger
                10 juli 2009
                Last edited by Toller; 17 december 2014, 14:11.
                Thomas More

Opmerking

André Rieu: eerste lustrum Vrijthofconcerten

Lustrum voor Vrijthofconcerten

Het is dit jaar alweer het eerste lustrum van de Vrijthof-concerten.
                  Ik weet nog goed hoe dat begon.
                  Marjorie en ik beseften dat het alleen mogelijk was, als de horecaondernemers op het Vrijthof hun medewerking zouden verlenen.
                  Want ik wilde juist die terrassen en die mooie gevels erbij trekken.
                  Een hekwerk rond het plein zelf en dan afgedekt met zwart plastic, dat was voor mij geen optie.
                  We hebben moeten praten als Brugman om de ondernemers mee te krijgen.
                  Ze vreesden een fors omzetverlies, want hun klanten konden alleen komen, als ze een arrangement namen, dus inclusief het concert en een diner op het terras.
                  Voor die concertkaartjes hoefden wij niets te hebben en de inkomsten van eten en drinken waren sowieso voor hen, dus ik zag het probleem niet.
                  Mijn enige eis was dat het tijdens het concert rustig zou zijn en dat er op dat moment ook geen drank geschonken zou worden.
                  Het grappige is nu te zien, zoveel jaren later, hoe blij de horecaondernemers zijn met de concerten.
                  Niet alleen die van het Vrijthof, maar ook van straten verderop.
                  We kregen vorig jaar nog een groot bloemstuk van café La Bonne Femme, dat helemaal aan de Maas ligt.
                  Dus blijkbaar hebben ze ook daar nog baat bij ons initiatief.
                  In heel Maastricht is dat weekeinde geen kamer meer te krijgen, de hotels hebben het drukker dan met carnaval.
                  Ik merk het zelf niet, maar ik hoor van mensen dat er in heel de stad dan een aparte sfeer hangt, een van vriendschap, ook als de mensen na het concert naar huis gaan.
                  Mooi is dat.
                  Het is niet zo gek dat er zoveel mensen op af komen, dit jaar zijn zelfs vijf avonden uitverkocht.
                  Ik heb er altijd in geloofd, juist omdat we op het Vrijthof die heel bijzondere sfeer kunnen creëren.
                  Dat is uniek in de wereld.

Als Marjorie en ik zo'n idee krijgen, dan gaan we ervoor.
                  We denken niet eerst aan het budget, maar of het artistiek en muzikaal haalbaar is.
                  Dat budget komt dan daarna wel.
                  Ja, ik weet het, sommige financiële raadgevers verklaren me voor gek.
                  En het Schloss Schönbrunn was inderdaad wat duur uitgevallen.
                  Maar je moet je nek uitsteken, wil je iets neerzetten en grenzen verleggen.
                  Volgend jaar willen we twee weekeinden optreden op het Vrijthof.
                  En we willen er nog jaren mee doorgaan.
                  Je moet natuurlijk wel steeds nieuwe elementen toevoegen.
                  Zoals dit jaar die vijfhonderd Limburgse blazers.
                  Het idee is geboren vanuit de actualiteit van het Wereld Muziek Concours in Kerkrade.
                  Dat is een groot feest voor de internationale blaasmuziek.
                  Limburg is een bastion van de blaasmuziek, bij internationale orkesten spelen vaak heel goede Limburgse blazers.
                  Als een soort ode aan dat WMC spelen wij enkele nummers met die vijfhonderd blazers.
                  Dat is heel spannend, want praktisch gezien is het heel lastig om samen te spelen met zoveel muzikanten die voor een groot deel niet op het podium staan, maar verspreid over heel het plein.
                  We hebben daar heel wat repetities voor nodig gehad om dat goed te laten klinken.
                  En het is weer een extra reclame voor Limburg, want de Duitse televisiezender ZDF zal het hele Vrijthofconcert weer registreren, waardoor het naderhand in heel de wereld te zien zal zijn.
                  Na het Vrijthof bereiden we ons dan weer voor op de concertreizen in het najaar, onder meer naar Duitsland, Australië en Frankrijk.
                  In dat laatste land kan ik me nu ook als musketier presenteren, sinds ik daarvoor geridderd ben, op mijn eigen kasteel nog wel.
                  Dat had er dan weer mee te maken dat een van de originele musketiers, d'Artagnan, in dat kasteel zijn laatste ontbijt heeft genoten, voor hij sneuvelde voor de poorten van Maastricht.
                  Och, er zullen zeker mensen zijn die twijfelen over de waarde van zo'n onderscheiding, maar ik vind het een eer.
                  Sowieso draag ik de Franse cultuur graag uit, dus ook die van de Gascogne, waar d'Artagnan vandaan kwam.
                  En de 'mousquetaires', de musketiers dus, waren dappere lieden.
                  Ik kan dat moeilijk van mezelf beweren maar in ieder geval ga ik graag een uitdaging aan.
                  In mijn geval niet met de sabel maar met de strijkstok.

© André Rieu
                  Column Chapeau magazine
                  Nummer 4; jaargang 13
                  Last edited by Toller; 17 december 2014, 14:12.
                  Thomas More

Opmerking

En speciaal voor olijfje, die een grote fan is van Neighbours:

André Rieu serenades Ramsay Street.
                    Thomas More

Opmerking

André Rieu is opa geworden.
                      Zijn zoon Marc werd eind juni vader van een zoon, Ivan.
                      De kleine Rieu is het eerste kleinkind van de wereldberoemde violist.

De trotse grootvader moest even geduld hebben voordat hij zijn kleinzoon kon zien.
                      André was namelijk in de Verenigde Staten toen Ivan geboren werd.
                      Zijn andere zoon Pierre verwacht dit najaar zijn eerste kind.

André is ondertussen al druk plannen aan het maken voor zijn kleinzoon.
                      "Ik weet zeker dat we samen gaan vissen, dus ik koop alvast een hengel voor hem."

Pierre en zijn vriendin verwachtten in september een tweeling, NEE niet met Susanne Erens, deze relatie is reeds lang verledentijd

Vier wie het Vrijthof concert wil op TV zien, zaterdag 1 augustus op de Duitse ZDF zender
                      Last edited by Toller; 17 december 2014, 14:13.
                      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
                        Vier wie het Vrijthof concert wil op TV zien, zaterdag 1 augustus op de Duitse ZDF zender

Zauber der Musik
                        André Rieu - Das große Open Air aus Maastricht
                        Für sein neues Special kehrt André Rieu erneut an den Ort zurück, an dem vor 30 Jahren seine bemerkenswerte Karriere begann - nach Maastricht, seiner Heimatstadt.

Auf dem schönsten Platz der Stadt, dem Vrijthof, präsentiert er vor 10.000 begeisterten Zuschauern sein neues Programm, das wie immer vollgepackt ist mit berühmten und beliebten Melodien, Evergreens und mitreißenden Hits der populären Klassik und den musikalischen Höhepunkten aus seinen 30 Bühnenjahren.

Als besonderes Highlight und nur für diesen speziellen Anlass hat André Rieu das größte Blasorchester der Welt zusammengestellt, da die Region Limburg mit der Hauptstadt Maastricht, als Wiege der Bläser in Europa gilt.

Wo immer man nämlich bei berühmten Sinfonieorchestern nachforscht - die Musiker, die Blasinstrumente spielen, stammen sehr oft aus der holländischen Provinz Limburg. Daher haben sich auch auf einen Aufruf von Andre Rieu hin etwa 500 Bläser gemeldet, die unbedingt mit ihm zusammen musizieren wollen.

Da beim holländischen Stargeiger aber alles ein bisschen Größer ist, darf man auf diesen gigantischen Auftritt wohl gespannt sein.

Und wie immer ist das alles verpackt in die witzig-charmante Moderation, mit der André Rieu sein riesiges Publikum weltweit in seinen Bann zieht.

Mitwirkende:
                        Heino
                        Mirusia Louwerse
                        Carmen Monarcha
                        Carla Maffioletti
                        Platin Tenöre

ZDF
                        Zaterdag 1 augustus 2009
                        20:15 uur tot 22:15 uur.
                        Thomas More

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                          Können Sie das alles vielleicht übersetzen auf Mestreechs.....?
                          Leider geht das Heute nicht, weil das Fräulein Antje der übersetzungsabteilung drei Wochen Ferien hat .
                          Thomas More

Opmerking

De officiële presentatie en uitreiking van de Rieu postzegels op 14 juli 2009.

========================
                            Dit is het team dat verantwoordelijk is voor de productie en montage van alle DVD's.

========================
                            Na de opbouw en de Vrijthofconcerten, volgt er de afbouw op 15 juli 2009.

Thomas More

Opmerking

De andere kant van André Rieu
                              Kruispunt, 2 december 2007

Theatraal en rooms
                              Zijn zus, zijn jeugdvriend, zijn burgemeester, zijn huidige vrienden en zijn pastoor schilderen een beeld van deze Limburger die vaak in de media zijn gelovigheid ontkent maar in zijn wereldwijde successen theatraler en roomser is dan hij zelf beseft.

Maatschappelijke betrokkenheid
                              En ook komt naar voren dat André Rieu naast zijn concerten een grote maatschappelijke betrokkenheid toont.
                              Hij wil het succes niet voor zichzelf houden, maar deelt het met een aantal goede doelen. Zo schetsen vrienden, collega's en plaatselijke notabelen "de andere kant" van André Rieu.

Maatschappelijk betrokken
                              Zijn zus Gaby Rieu vertelt over het muzikale nest, zijn vader, zijn drijfveren en dromen.
                              Celliste Gemma Serpenti over zijn doorbraak, omslag van behangconcerten naar het stadion.
                              Jerome Minis, jeugdvriend zat met hem in jongenskoor van Sint Servaas.
                              Hij vertelt over de nadagen van het Rijke Roomse Leven.
                              De hang naar het theatrale en beschrijft het Maastricht van de jaren 50, 60.
                              Burgemeester Gerd Leers over zijn paradepaardje André Rieu: naast het verdrag van Maastricht hebben we het verdrag van Rieu!
                              Leers schetst de bourgondiër André Rieu en herkent erg de sfeer van het Rijke Roomse Leven.

Misdienaar en koorknaap.
                              Broeder Tagage laat het wierrookvat zien waar André Rieu mee gestunt heeft.
                              De pastoor over de katholieke wortels en een processie die hij speciaal voor een show van André heeft geregeld.
                              Hij is niet meer gelovig, maar André schreef in een bedankbriefje: 'het heeft me diep ontroerd'.
                              Oud journalist en vriend Jef Vink over het grote hart van André en zijn maatschappelijke betrokkenheid.
                              André hield een grootschalig benefietconcert voor het project Bomen voor de Sahel.
                              Hij wil graag iets doen voor goede doelen.

Bekijk de uitzending online via één van de twee hier onderstaande URL's.

http://player.omroep.nl/?aflid=6010520 .

http://player.omroep.nl/?aflID=7757202 .

+=~+=~+=~+=~+=~+=~+=~+=~+=~+=~+=~+=~+=~+=~+=~+=~+= ~+=~+=~+=~+=~+=~+=~

Profiel: André Rieu
                              Uitzending, 6 december 2006.

Een portret van André Rieu.
                              Hij sloeg een brug tussen klassieke muziek en de massa, hij veroverde publiek in Europa, Verenigde Staten en Azië en hij leidt een imperium met 120 mensen op de loonlijst.

Programmamaker Fons de Poel praat in het openhartig met Rieu over zijn jeugdjaren.
                              André Rieu is de zoon van André Rieu sr., notabel Maastrichtenaar die dirigent was van het Limburgs Symfonie Orkest in Maastricht.
                              Zijn kinderen werden geacht in zijn muzikale voetsporen te treden en ook de jonge André voldeed aan de ambities van het ouderlijk huis.
                              Hij studeerde af aan het conservatorium in Brussel en kwam als tweede violist terecht in het orkest van zijn vader.
                              Rieu jr. beschrijft dat hij in die periode diep ongelukkig was en hoe hij samen met zijn latere vrouw Marjorie een uitweg zocht.
                              Een klein Maastrichts salonorkest bouwde hij om tot zijn inmiddels wereldberoemde Johan Strauss Orkest.

"De zoete wraak van André Rieu" zo noemde Fons de Poel de documentaire.
                              De ongekende opmars van Rieu in het populair klassieke genre kan niet los worden gezien van zijn strenge muzikale opvoeding.
                              In de documentaire ook gesprekken met Rieu's jongste zoon Pierre die verantwoordelijk is voor de logistieke operaties in het bedrijf van zijn vader.
                              "Hij wil de hele wereld laten walsen", zo typeert Pierre de onbegrensde ambities van zijn veeleisende vader.

De sprekers in de uitzending:
                              Pierre Rieu is de oudste zoon van André en verantwoordelijk voor de logistiek in het bedrijf van zijn vader.
                              Henk van der Meyden is theaterproducent en schreef decennialang de showbizzpagina van De Telegraaf vol.
                              Bas van der Putten is schrijver, journalist, KRO-presentator en musicoloog.
                              Kirsten Cornelis is de naaste medewerker André Rieu.

De uitzending is alsnog te bekijken via onderstaande URL.

http://player.omroep.nl/?aflID=3592985 .
                              Thomas More

Opmerking

André Rieu

De mensen die de uitzending via het ZDF afgelopen avond (1 augustus 2009) bekeken hebben, die genoten met volle teugen; zeker weten.
                                Jammer voor de mensen die niet gekeken hebben; zij hebben helaas heel veel 'sjoens' gemist.
                                En daar blijft het bij, wat mijn persoonlijke belevingen en beschrijvingen betreft.
                                Thomas More

Opmerking

Bezig...
                                X