Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

André Rieu

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

Het André Rieu weekend in Maastricht van 4, 5 en 6 juli zal door een twintigtal TV-camera's worden gevolgd en vastgelegd.
    Daarna vindt pas de regie plaats van al die digitaal opgenomen beelden.
    De uitzending via ZDF zal op zaterdagavond 23 augustus 2008 plaatsvinden en wel van 20:15 uur tot 22:15 uur.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

Opmerking

André Rieu

In vak A2 is iemand zijn lichtgekleurde (witte?) jas vergeten .
      Last edited by Breur; 27 december 2014, 11:36.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

Opmerking

Een jas was gelukkig niet nodig!
        Don't PRESS me....

Opmerking

Ja, ik heb ook de uitzending gezien op TV.
          En voor degenen die het gemist hebben, of die het nog eens willen zien, dat kan online.
          Surf naar L1 Uitzending gemist en klik op LIMBOURGEOIS.
          Er opent een nieuw schermpje.
          Klik dan op dat witte, dubbele diagonale pijltje in het blauwe vierkantje voor een formaatvullende weergave op je beeldscherm.
          Thomas More

Opmerking

André Rieu

Op zaterdag 23 augustus 2008; van 20:15 uur tot 22:15 uur is er via het ZDF het Vrijthof-concert te zien van André Rieu.
            Het gaat om de opnames die gemaakt zijn afgelopen 5 juli 2008.
            Thomas More

Opmerking

André Rieu

Uzze Mesteechse André.

Zojuist heb ik de opnames bekeken van het optreden van André Rieu en zijn Johan Strauss orkest.
              Maar niet alleen bovengenoemden.

Vertegenwoordigd waren ook De Mastreechter Staar, enkele vocale en instrumentale solisten, de leerlingen strijkinstrumenten van de muziekschool Kumulus en JACHTHOORN & TROMPETTERKORPS EDELWEISS uit Heksenberg - Heerlerheide, gemeente Heerlen.
              Wat mij bijzonder opviel was het volgende.
              André Rieu is in eerste instantie een solo vioolspeler.
              Maar met het grootste gemak en een tevens schijnbaar moeiteloos elan dirigeert hij (soms al spelend op z'n viool) een heel orkest.
              En dat zonder partituur!
              Heeft u dat ooit iemand zien nadoen in de wereld van de klassieke muziek?

Daar kwamen bij de uitvoering en opnames van afgelopen 5 juli 2008 ook nog eens een voltallig mannenkoor (Mastreechter Staar) bij, de leerlingen strijkinstrumentarium van de muziekschool Kumulus en op diverse momenten tevens het JACHTHOORN & TROMPETTERKORPS EDELWEISS.
              Ik heb veel uitvoeringen bijgewoond van klassieke concerten.
              Nooit heb ik een dirigent de orkestdirectie zien doen zonder partituur.
              Maar André Rieu doet het toch maar steeds keer op keer-->> dirigeren zonder partituur.
              Klassieke muziek is mede door André Rieu ontdaan van haar academiciteit.
              Daarmee bedoel ik het volgende.
              In de tijd dat Schubert en Beethoven leefden, waren zij niet meer en minder dan broodschrijvers van melodieën en liedjesschrijvers (singer songwriters zogezegd).
              In de loop der tijd zijn academisch gevormde muziekanalytici zich daar over gaan buigen en hebben de "klassieke muziek" verheven tot iets wat alleen zou passen bij en behoren tot de "hoogverhevenen onder de bevolking".
              Gelukkig is de 'emancipatie' en 'popularisatie' van de uitvoering van en het ten gehore brengen van diezelfde "academisch klinkende" klassieke muziek onder de uitvoerend muzikanten en hun dirigent(en) doorgedrongen.
              Mede door André Rieu en zijn orkest.

Hij weet de mensen op het podium, maar ook het publiek dusdanig te enthousiasmeren, te begeesteren en te bezielen dat er een bepaalde vonk overslaat.
              Een vonk van plezier; zowel in het uitvoeren van muziek alswel naar het beluisteren er naar.
              Niet voor niets heeft 'uzze Mestreechse André' diverse onderscheidingen ontvangen en een een betere persoon om Maastricht positief op de kaart te zetten is haast ondenkbaar.
              Last edited by Toller; 17 december 2014, 14:10.
              Thomas More

Opmerking

André Rieu

Vanavond, 29 augustus, van 20:30 uur tot 21:40 uur:
                Het Vrijthofconcert van André Rieu via Nederland 1.

André Rieu op het Vrijthof 2008.
                Concert met muziek van Verdi tot de Beatles, wereldberoemde melodieën, walsen en tango's, een prachtige lichtshow, en dat alles met André Rieu en zijn Johann Strauß Orkest op het meest Bourgondische plein van Nederland: het Vrijthof in Maastricht.
                Mooier en sfeervoller kun je het bijna niet bedenken.
                Eregast is deze keer De Mastreechter Staar, die met Conquest of paradise een indrukwekkende entree maakt.
                De mensen op het plein en op de terrassen rondom luisteren het ene moment ontroerd naar een ingetogen aria door de sopraan Mirusia Louwerse en gaan even later volledig uit hun dak bij een vrolijk Italiaans volkslied.
                Het is André Rieu op zijn best!
                Thomas More

Opmerking

André Rieu

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                  Misschien omdat ik 'n Maastrichtse ben..?
                  Indirect misschien wel.
                  Maar er zijn overeenkomsten en verschillen met de Vrijthofconcerten van André Rieu en de Prinsengrachtconcerten.

Overeenkomsten: groots muzikaal gebeuren in de open lucht; laagdrempelig; grote publiekstrekkers; TV-registratie.

Verschillen: Bij de Vrijthofconcerten spat jaarlijks het enthousiasme van de muzikanten en leider André Rieu er bijna letterlijk vanaf.
                  Het geheel is meer open en transparant.

Dat waardeert het publiek enorm en daardoor krijg je ook dat er volop wordt meegezongen; het publiek heeft er gewoon plezier in en reageert opener en spontaner.

De Prinsengrachtconcerten heten toch wat ingetogener, wat meer chic te zijn.
                  Daardoor krijg je een wat minder uitgelaten stemming, dat zich vervolgens weer uit in het meeneuriën (en niet in het volop meezingen) van de bekende evergreens.

En dan het bewegen, meedansen op de maat van de muziek.
                  Dat gaat op een Vrijthof met vaste bodem onder je voeten nu eenmaal makkelijker dan in een wiebelig bootje dat dobbert in de Prinsengracht.

Tel daar nog eens de Bourgondische inslag van de Limburgers en Maastrichtenaren bij op, dan weet je waarom het ene wel gebeurt en het andere weer niet.
                  Thomas More

Opmerking

Een kleine kanttekening:
                    Het publiek bij het Prinsengrachtconcert dient het meezingen te beperken tot het traditionele slotnummer 'Aan de Amsterdamse grachten', dat door de hoofdartiest(e) gespeeld moet worden.
                    Dus of het nu pianist Llang Llang is of violiste Sarah Chang. Ze studeren dit dus speciaal in. Er zijn verder geen evergreens. Inderdaad heel anders dan de meezingers van André Rieu, maar wel ontzettend sfeervol en voor de uitvoerende muzikant vaak verrassend (ook al is niet iedereen even tekstvast).
                    Don't PRESS me....

Opmerking

165 dagen Rieu lijkt mij persoonlijk wat aan de vele kant. Of gaat andré rieu die dagen zelf invullen met een programma, als was hij een producent? (dus dat hij orkesten uitnodigt of veelbelovende jonge mensen op weg naar het concertpodium)?
                      Don't PRESS me....

Opmerking

Of de hele wereld komt lijkt mij iets teveel, dat het een goede trekpleister wordt voor Maastricht is zeker.
                        Joop, gaat nu op bezoekers mikken, die even naar Scheveningen toch iets te ver vonden.
                        Hier kan hij de hele Benelux benaderen.
                        Daarbij is Maastricht voor een weekend arrangement, heel aantrekkelijk, meer dan Scheveningen of Den Haag.
                        Ook goed voor de gasten van de congressen van het MECC.

Voor André Rieu zie ik dezelfde voordelen, hij is wereld beroemd, en als men toch Maastricht bezoekt, is een show van André mooi meegenomen.

Joop en André beiden, creatieveilingen, genieën, en zakenlijk inzicht, ja ik geloof er wel in.
                        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

Opmerking

Te geeeek, waar kan ik kaartjes kopen? Zou zijn populariteit niet een ietsjepietsje worden overschat, en dan denk ik vooral aan de langere termijn? Want een rondrit en een concert, dat hebben mensen na 1 keer toch wel gezien. Me dunkt dat de koek dan gauw op is.
                          Don't PRESS me....

Opmerking

Nee in die waan wil ik je niet laten, Maastricht heeft wel wat meer cultuur nodig, maar geen wereldstad alsjeblieft niet zeg.
                            Als Joop en André zich haasten, maken we zeker een kans om mee te dingen, naar de cultuurstad van Europa. ( was het toch?)
                            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

Opmerking

André Rieu

André Rieu in Australië: wat groots; wat prachtig; wat nog meer allemaal.
                              Ik heb er geen woorden meer voor.
                              Wat André doet op het Vrijthof, doet hij met hetzelfde gemak daar oh zo ver weg in een ander werelddeel; in een andere tijdzone: namelijk het publiek vermaken in Austaralië.
                              Zelf heb ik de uitzending (via Ned.1) bekeken met een echte 'Aussie' naast mij zittend (de echtgenoot van een nichtje van me) en zelden heb ik zo een volwassen man (koel qua karakter) zo intens zien genieten wat André samen met zijn orkest en overige muzikale en vocale gasten allemaal voorschotelden.

B R A V O - A N D R É
                              Thomas More

Opmerking

André Rieu

André Rieu wil meerdere weekeinden op Vrijthof.

Dit jaar al vijfde concert op dinsdag 14 juli

André Rieu wil volgend jaar liefst twee weekeinden achter elkaar concerten geven op het Vrijthof in Maastricht.
                                De belangstelling van het publiek is dit jaar al zo groot dat de wereldberoemde Maastrichtse violist met zijn orkest aan de reeks concerten op vrijdag 10, zaterdag 11, zondag 12 en maandag 13 juli nog een vijfde uitvoering op de aansluitende dinsdag toevoegt.
                                De eerste drie concerten zijn uitverkocht, dat van maandag bijna.
                                Vandaar het besluit om nog een vijfde concert te geven.
                                Als ze alle vijf uitverkocht raken, bezoeken vijftigduizend mensen de optredens op het Vrijthof.
                                Twee weekeinden achter elkaar optreden biedt de gelegenheid om in totaal zes maal het Vrijthof te vullen.
                                Of het daadwerkelijk mogelijk is om de concerten over twee en misschien zelfs drie weekeinden te spreiden, is nog niet duidelijk.

"We zijn daarover in gesprek met de gemeente Maastricht", vertelt Rieu-woordvoerster Kerstin Cornelis.
                                Een vraag daarbij is of het mogelijk is om het podium en alle andere faciliteiten in de tussenliggende dagen te laten staan. Ook speelt een rol of extra weekeinden zijn in te passen in het beleid van de gemeente om het Vrijthof niet meer dan vijftig dagen per jaar met evenementen te vullen.
                                "Die norm is dit jaar door de twee extra concerten al overschreden', stelt een zegsman van de gemeente.
                                "We moeten die ergens anders vanaf halen en gaan daarom in maart het jaarprogramma opnieuw bekijken."

Bron: gazet De Limburger.
                                Thomas More

Opmerking

Bezig...
                                X