Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Trijn de Begijn

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Breur
    replied
    Zo zie je maar weer, dat iedereen anders ervaart. Mijn schoonmoeder vindt altijd, dat men te zacht praat en zingt .

    Leave a comment:


  • parel
    replied
    Trijn de Begijn, ik kan het iedereen aanraden het was super en totaal instegenstelling van olijfje haar ervaring.
    Hebben wij het tegenovergestelde meegemaakt, jammer vind ik het wel voor olijfje
    Het publiek was erg enthousiast en zong waar mogelijk mee.
    Zoals op een heuse begrafenis kreeg het publiek ook een bidprentje aangeboden

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    [video] Trijn de Begijn: een sprookjesopera waarin zin en onzin door elkaar lopen



    Scene uit de 'kemikken opera' Trijn de Begijn.

    MAASTRICHT – In een bomvol Theater aan het Vrijthof is gisteravond in aanwezigheid van burgemeester Onno Hoes stilgestaan bij het 100-jarig bestaan van de Maastrichtse volksopera Trijn de Begijn, geschreven door de gebroeders Olterdissen.
    Trijn de Begijn, een ‘kemikken opera’ in drie aktes, werd in 1912 voor het eerst opgevoerd. Gisteren en ook vandaag, woensdag, donderdag, vrijdag en volgende week zondag presenteert de Mestreechter Operètte Vereiniging een nieuwe, feestelijke productie van de geheel in het Maastricht gesproken Trijn. Een sprookjesopera waarin zin en onzin door elkaar lopen.
    Hier volgt een korte samenvatting. De notarisfamilie Vaan Kriekelezaank is ten einde raad. Mevrouw kan opeens niet meer spreken en het vermoeden is dat zij ernstig ziek is. De notaris besluit om een waarzegster te raadplegen: Trijn de Begijn. Haar advies luidt: mevrouw moet ‘klie’ (klaver) gaan eten in Bechuanaland. Dit wordt het begin van een avontuurlijke reis die de familie Vaan Kriekelezaank en Trijn van Zuid-Afrika, via de Noordpool terugbrengt naar ‘Mestreech’.
    Een week geleden al brachten tientallen mensen een eerbetoon bij het graf van Fons Olterdissen, een van de schrijvers van het toneelstuk. De herdenking op de begraafplaats aan de Tongerseweg (te zien op bijgaande video) gold als opmaat voor de première van gisteren. Ook bij het graf van Huub Noten werd uitvoerig stilgestaan bij diens verdienste voor de Maastrichtse volkscultuur.
    Video: Jean Pierre Geusens
    Foto's: Redactie Maastricht Dichtbij



    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=QGo4sbiqU3A&feature=player_embedded[/ame]

    Leave a comment:


  • maastrichtje
    replied
    Oei..een pinguïndansje??
    Ik heb de voorstelling nog niet gezien, maar ik word nu wel heel nieuwsgierig.
    Er stond wel een redelijk goede recensie in de krant, maar ja..dat zegt ook niet zo veel...

    Leave a comment:


  • parel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Tja, wat kan ik zeggen..
    Gisteravond heb ik met Lucy de avant-première van Trijn gezien en Lucy wist meteen bij binnenkomst dat ze veruit de jongste bezoekster zou zijn.
    Het is natuurlijk een “kemikke” opera en het verhaaltje is flinterdun dus je moet het hebben van de liedjes, maar inderdaad door de overmaat aan enthousiasme en de neiging om doldwaas over te komen versta je nauwelijks ‘n woord van de teksten. Tussen de bedrijven door heeft men iets “eigentijds” toegevoegd en dat is soms tenenkrommend zoals meteen na de pauze, het pinguindansje op de melodie van “Singing in the rain” Het is een verademing als het Mestreechs Volkslied wordt ingezet want dan weet je: nu is ‘t afgelopen. Gaat dat zien en oordeel zelf.
    Daar was ik al bang voor, kun je mij vertellen tegen welke tijd ik het Maastrichts Volkslied mag verwachten?
    Het lijkt mij ook niet prettig voor mensen die minder goed horen, misschien gaan deze eerder de voorstelling uit

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Ik sluit mij aan bij onze heer burgemeester: geweldig dat er zo'n drive en sfeer in zit!

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
    Hoe zou dat toch kunnen, burgemeester?
    Het sterke van de Caesar is het feit dat iedereen auditie heeft kunnen doen. Op wat voor vlak dan ook.
    Voor iedereen is er inderdaad een rol(lletje). Al is het achter de schermen.
    Maar deze groep is zo enthousiast, zo betrokken bij het geheel, dat maak je volgens mij nergens mee!
    Super! Ik wens jullie nog veel plezier toe!

    Leave a comment:


  • elletje
    replied
    Hoe zou dat toch kunnen, burgemeester?
    Het sterke van de Caesar is het feit dat iedereen auditie heeft kunnen doen. Op wat voor vlak dan ook.
    Voor iedereen is er inderdaad een rol(lletje). Al is het achter de schermen.
    Maar deze groep is zo enthousiast, zo betrokken bij het geheel, dat maak je volgens mij nergens mee!

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door maastrichtje Bekijk bericht
    Oei, dan heb jij nog nooit zo'n vereniging van ' binnen' gezien.

    Die hoef ik ook niet te zien. Ik kijk naar het resultaat; dat was toen niet goed. Ik kreeg toen het idee dat vanwege 'politiek' allemaal mensen op het toneel stonden (sjeng mot auch op de buhn!), dit kwam de voorstelling niet ten goede.

    Overigens zeg ik niet dat het onmogelijk is om een dergelijke productie te brengen: de 'caesar' bewijst het, zo lees ik.

    Leave a comment:


  • elletje
    replied
    Exact 214, zowel voor decors, kleding, grime, kleedsters etc.

    Hoe zou ik dat nu weten? :(

    Leave a comment:


  • maastrichtje
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Ik ben laatst naar een voorstelling van een van de genoemde gezelschappen geweest. Hierbij vond ik dat er teveel mensen betrokken waren (iedereen moet een rolletje krijgen). Ik vond dat dat de kwaliteit van het stuk niet ten goede kwam.
    Mocht een dergelijke klassieker opgevoerd gaan worden, dan is een sterke regievoering (zowel op als buiten de buhne) wat mij betreft sterk gewenst. Slechts 1 kapitein op het schip. Alleen de grootste talenten een rol geven. Ik ben bang dat anders deze klassieker aan een overmaat aan enthousiasme ten onder gaat. Dat zou ik eeuwig zonde vinden!
    Oei, dan heb jij nog nooit zo'n vereniging van ' binnen' gezien. Er zijn zoveel zaken waar je rekening mee moet houden. Ik weet persoonlijk niet hoe ze zo'n samenwerking voor zich zien. Als al deze verenigingen samen gaan werken dan hebben het over ongeveer 200 leden die mee moeten doen. En dan 1 regisseur? Ik wens die persoon dan heel veel succes! Lijkt mij niet te doen...

    Leave a comment:


  • elletje
    replied
    Ja hoor, en als we insneeuwen, hebben we in ieder geval leesvoer!!

    Leave a comment:


  • SJEF
    replied
    De volledige tekst van Trijn, als PDF.

    http://www.limburgsedialecten.nl/upl...ijn%5B1%5D.pdf .

    En kamer in de Kokkerowstraot.
    De meubele zien volgezat met uile, katte, vleermuis, doedsköp, brannende keerse, aw beuk enz.
    't Is aovend.....

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door SJEF
    KOMISCHE OPERA


    Uit contacten met ‘t Mestreechs Volleks Tejater, Maos en Neker en Opéra Comique Maastricht kwam steeds nadrukkelijker naar voren om meer te gaan samenwerken, zoals de afgelopen jaren ook al gebeurde bij incidentele producties.
    De gezelschappen hebben een grote en trouwe achterban opgebouwd.
    Hun tweejaarlijkse producties kunnen steevast rekenen op 25.000 bezoekers.

    Ik ben laatst naar een voorstelling van een van de genoemde gezelschappen geweest. Hierbij vond ik dat er teveel mensen betrokken waren (iedereen moet een rolletje krijgen). Ik vond dat dat de kwaliteit van het stuk niet ten goede kwam.
    Mocht een dergelijke klassieker opgevoerd gaan worden, dan is een sterke regievoering (zowel op als buiten de buhne) wat mij betreft sterk gewenst. Slechts 1 kapitein op het schip. Alleen de grootste talenten een rol geven. Ik ben bang dat anders deze klassieker aan een overmaat aan enthousiasme ten onder gaat. Dat zou ik eeuwig zonde vinden!

    Leave a comment:


  • SJEF
    started a topic Trijn de Begijn

    Trijn de Begijn

    KOMISCHE OPERA

    Honderdjarige ‘Trijn’ in 2012 op herhaling.

    Mogelijk in co-productie.

    De honderdste verjaardag van de komische opera ‘Trijn de Begijn’ van Fons en Guus Olterdissen wordt in 2012 aangegrepen om het dialectstuk opnieuw op de planken te brengen, mogelijk als co-productie van de vier grootste Maastrichtse gezelschappen.
    Dat meldt de Mestreechter Operètte Vereiniging (MOV) aan de vooravond van haar jongste productie ‘t Getuug, die in de maanden april en mei in het Theater aan het Vrijthof te zien zal zijn.
    Uit contacten met ‘t Mestreechs Volleks Tejater, Maos en Neker en Opéra Comique Maastricht kwam steeds nadrukkelijker naar voren om meer te gaan samenwerken, zoals de afgelopen jaren ook al gebeurde bij incidentele producties.
    De gezelschappen hebben een grote en trouwe achterban opgebouwd.
    Hun tweejaarlijkse producties kunnen steevast rekenen op 25.000 bezoekers.
    Hoewel de nieuwste show pas over een half jaar in première gaat, kijkt MOV al vooruit naar 2012.
    Dan is het honderd jaar geleden dat ‘Trijn de Begijn’ werd opgevoerd, de dialectopera van de Olterdissen- broers waarvan het slotkoor ‘Jao diech höbs us aon ‘t hart gelege...’ het tot officieel Maastrichts volkslied schopte.
    ‘Trijn de begijn’ - in de volksmond ‘de Groete Kemedie’ genoemd - groeide uit tot een van de grote succesnummers van het Maastrichtse amusement.
    De Mestreechter Operètte Vereiniging voerde het stuk in 1966 voor de eerste keer op in een regie van Jef Baarts.
    Wijlen Huub Noten, later oprichter van ‘t Mestreechs Volleks Tejater, was verantwoordelijk voor de bewerking in het seizoen 1977-1978, die 22 uitverkochte voorstellingen in de Bonbonnière opleverde.
    In 1989 bracht MOV ‘Trijn’ de laatste keer op de planken.
    De honderdste verjaardag én het feit dat het alweer twintig jaar geleden is dat de succesvolle kemikke opera voor het laatst te zien was, is voor de Mestreechter Operètte Vereiniging reden om tweeëneenhalf jaar voor de eerste voorstelling al te beginnen met de eerste voorstelling in 2012.
    Het idee van een brede samenwerking is van Peter Noten, zoon van Hub Noten en huidig artistiek leider van ‘t Mestreechs Volleks Tejater.
    Als regisseur van ‘Trijn 2012’ treedt hij in de voetsporen van zijn vader.
    De muzikale leiding komt in handen van Ben Perry.

    © De Limburger
    29-12-2009


    http://www.movmaastricht.nl/ .

    http://www.maosenneker.nl/ .

    http://www.operacomiquemaastricht.com/ .
Bezig...
X