Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Mariabeelden

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Minckeleers
    replied
    In de gevel van Hondstraat 18 heb ik nog een gevelsteen gevonden met een afbeelding van Maria boven een bootje op de golven:

    Leave a comment:


  • Minckeleers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Peter Bekijk bericht
    Bedoel je deze
    Dat moet dan Beeld 7 zijn!
    Ik ben net gaan kijken en het staat er gelukkig nog!

    Zaterdag heb ik het hoekpand Bredestraat / OLV-plein bestudeerd, dat ligt rechts naast de Wolwaag.

    Het pand waar deze Maria ingemetseld is, ligt links naast de Wolwaag.
    Het ligt wel op een hoek, maar dat is niet de hoek met de Bredestraat.

    Dan blijft nog een 'verdwenen' beeld over, nummer 6a.

    Leave a comment:


  • Peter
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Minckeleers
    7. Op de hoek van de Bredestraat en het Onze Lieve Vrouweplein staat een gevelbeeld van 'O.L. Vrouw Allerheiligst Hart van Maria', van Charles Vos.
    Ook dit beeldje heb ik niet gevonden !


    Bedoel je deze

    Leave a comment:


  • Minckeleers
    started a topic Mariabeelden

    Mariabeelden

    In 1943 werd op initiatief van J. Froger en J. Brouwers een Mariabeeldje geplaatst in een lege nis aan de Bredestraat.
    Vanaf 1943 en in de na-oorlogse jaren werden op verschillende plaatsen langs de bidweg, op initiatief van kapelaan E.J.H.M. Tilmans, kapelaan van de Onze Lieve Vrouw van 1930 tot 1948, op hoeken van straten en in gevels van huizen, Mariabeelden aangebracht.
    Een aantal zijn van de beeldhouwer Charles Vos.

    1. Het grootste beeld bevindt zich ingemetseld in een gevel op de hoek Cortenstraat / Koestraat. Het is een reliëf in keramiek, vervaardigd door Charles Vos (1888-1954), en heet in de volksmond "Onze Lieve Vrouw van den Goeden duik", en werd in 1946 onmiddellijk na de Tweede Wereldoorlog aangebracht door enkele onderduikers, die aan de voorspraak van Onze Lieve Vrouw 'Sterre der Zee' hun leven te danken hadden. Het reliëf stelt Maria voor, met het kind Jezus op schoot, en onder haar mantel aan aantal mensen. Boven zijn de jaartallen 1940-1945 aangebracht. Links valt een V2 neer, rechts vliegt een vredesduif. Onder op het reliëf zijn de wapens van Maria en van de stad Maastricht aangebracht.



    1a. Aan de overzijde van Maria 1 is in de gevel van Cortenstraat 6a een grevelsteen ingemetseld die Maria met een engel lijkt voor te stellen.



    2. In de gevel van Kapoenstraat 32 bevindt zich een ander beeld van Charles Vos, aangebracht in 1945, met de inscriptie: 'Allerzuiverste Maagd, bescherm uwe stad'.



    3. Op de hoek van het pand Kapoenstraat 22 met de Lenculenstraat bevindt zich een Mariabeeldje van de beeldhouwer Stoeltjes.



    4. In de voorgevel van het hoekpand Lenculenstraat 21 / Verwerhoek, een beeld van Maria 'Zetel der Wijsheid', van de beeldhouwer Weerts.



    5. Een beeldje van geglazuurd aardewerk, door Jean Sondereyker, bevindt zich op de gevel van de Sint-Jacobstraat 1. Het draagt de inscriptie: 'O.L.Vr. Sterre der Zee, Koningin van de Vrede'.



    6. Op de muur links naast Bredestraat 32 bevindt zich een pietà van Charles Vos, aangebracht in 1946.



    6a. Tegen hetzelfde pand in de Bredestraat nog een beeldje 'O.L.Vrouw Hulp der Christenen', uit 1943.

    Dit beeldje heb ik niet gevonden !

    7. Op de hoek van het pand Onze Lieve Vrouweplein 26 staat een gevelbeeld van 'O.L. Vrouw Allerheiligst Hart van Maria', van Charles Vos.

    Edit: Zie bericht #2 !

    8. In de gevel van Bredestraat 13 is een gevelsteen met een afbeelding van Maria met twee personen (engelen?) ingemetseld.

Bezig...
X