Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Trof vanmiddag de onderstaande beelden aan bij Enexis aan de Willem Alexanderweg. Zij flankeerden de ingang tot het parkeerterrein. De achterzijde van de beelden doen mij denken dat zij eerst ergens anders hebben gestaan, maar ik weet niet waar. Initialen van de maker kon ik niet ontdekken. Misschien weet iemand hier meer over?
elektriciteitshuisjes stonden vroeger op de Markt, het O.L.V. plein en bij de brug (nu Sint Servaasbrug). Deze huisjes zijn jammer genoeg uit het stadsbeeld verdwenen. Tot mijn verbazing zag ik er vanmorgen een staan bij het nieuwe gebouw van Enexis in de Beatrixhaven. Gelukkig is er toch een bewaard gebleven en heeft nu een prominente plaats gekregen naast het hoofdgebouw.
Er zijn nog bedrijven met historisch besef. Chapeau!
Pier is me net voor, maar ik laat het toch maar staan.
De oplossing is er, maar de vraag waar deze reliëfs vandaan komen staat nog open. Ik vermoed dat ze afkomstig zijn van de voormalige Nutsbedrijven Maastricht aan de Maagdendries/Lindenkruis. Bewijs heb ik echt (nog) niet. Het feit dat de sculpturen zich nu bij het gebouw van Essent bevinden is wel een aanwijzing. Nutsbedrijven werd in 2000 verkocht aan Essent, waaruit in 2009 Enexis is voortgekomen.
De maker zou wel eens Dries Engelen kunnen zijn geweest, van wie een enigszins vergelijkbaar reliëf te zien is aan de Dampstraat (voormalige gemeente Heer).
Toen ik deze beelden zag, bij het energiebedrijf Enexis in de Beatrixhaven, heb ik de link gelegd met het oude gebouw - inmiddels gesloopt - van de Nutsbedrijven Maastricht aan de Maagdendries.
Ik heb daar echter geen enkel bewijs voor tot nu toe.
Inmiddels heb ik ook wat hulptroepen in stelling gebracht.
Grappig dat direct ook de suggestie kwam dat de beelden afkomstig zijn van de voormalige gemeentewerf aan het Lindenkruis.
We moeten dus op zoek naar het sluitend bewijs over de herkomst van de beelden.
Dat is ons in het algemeen wel toevertrouwd op MO, toch?
De oplossing is er, maar de vraag waar deze reliëfs vandaan komen staat nog open. Ik vermoed dat ze afkomstig zijn van de voormalige Nutsbedrijven Maastricht aan de Maagdendries/Lindenkruis. Bewijs heb ik echt (nog) niet. Het feit dat de sculpturen zich nu bij het gebouw van Essent bevinden is wel een aanwijzing. Nutsbedrijven werd in 2000 verkocht aan Essent, waaruit in 2009 Enexis is voortgekomen.
De maker zou wel eens Dries Engelen kunnen zijn geweest, van wie een enigszins vergelijkbaar reliëf te zien is aan de Dampstraat (voormalige gemeente Heer).
Opmerkelijk is dat het Dreesmenneke is verhuisd naar Limmel!
Wellicht dat de 2 beelden die wij zoeken ook op die manier bij Enexis in Limmel terecht zijn gekomen.
Er bestaat een website van de 'Stichting Kunstcollectie Essent + Enexis' en dat betreft dan het kunstbezit door het gehele land. Probleem is, dat men niet kan zoeken op locatie. Als de kunstenaar en/of het kunstwerk niet bij naam bekend is, komt men nergens.
Maar voor wie het eens wilt proberen, zie: https://www.essent-enexis.stichtingk...e.nl/collectie
Delpher en de beeldbank RHCL leveren vooralsnog niets op (zoektermen: Dries Engelen, Nutsbedrijven Maastricht, reliëf, fries).
Ik heb het boek Energiek Maastricht (M.J.M. Put, 2000, Vierkant Maastricht) met 275 pagina's tekst en zo'n 300 à 400 foto's doorgenomen, maar niets tegengekomen wat op deze reliëfs lijkt. Ook in Beeldig Maastricht (Frans Boetskens, 1983) komen ze niet voor.
Is het mogelijk dat de sculpturen niet uit Maastricht afkomstig zijn? Ik lees dat het regiokantoor van Enexis in Maastricht gebouwd is ter vervanging van de locatie in Landgraaf. Misschien zijn de reliëfs uit Landgraaf meegekomen.
Er is vandaag telefonisch contact geweest met Enexis in Maastricht.
Een alleraardigste mevrouw wist te vertellen dat ze al 8 jaar iedere werkdag langs deze beelden rijdt, maar er eigenlijk nooit bij heeft stilgestaan waar deze beelden vandaan komen.
Maar, het wordt uitgezocht en wellicht dat we volgende week iets van Enexis Maastricht horen
Ik lees dat het regiokantoor van Enexis in Maastricht gebouwd is ter vervanging van de locatie in Landgraaf. Misschien zijn de reliëfs uit Landgraaf meegekomen.
Tja, dat had ik ook al gezien, maar tot nog toe heeft het op Delpher niets opgeleverd.
De beeldbank van Rijckheyt in Heerlen (waar Landgraaf ook onder valt) toont een beeld van Frans Gast, dat wel wat lijkt op het concept van de reliëfs bij Enexis: https://www.rijckheyt.nl/archief/res...e=Frans%20Gast.
Paul Driessen en Dries Engelen (beiden maakten reliëfs of friesen) geven op die beeldbank geen treffers.
Opmerking