Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Beeldhouwer in Maastricht: Joannes Bossier (±1640-±1700)

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Beeldhouwer in Maastricht: Joannes Bossier (±1640-±1700)

    Maastricht heeft een traditie op het gebied van de beeldhouwkunst. Beginnend bij de uit de Maas opgedregde Romeinse sculptuurfragmenten (volgens Titus Panhuysen een zeer belangrijke verzameling provinciaal-Romeinse beeldhouwkunst), via de 12e eeuwse kapitelen in de Sint-Servaas- en de O.L.-Vrouwekerk (volgens Elizabeth den Hartog behorende tot de hoogtepunten van de Romaanse beeldhouwkunst) en via Jan van Steffeswert en de Maaslandse school van beeldensnijders naar de 19e (Mathias Kessels) en 20e eeuw (Charles Vos).

    Van het artistieke klimaat in het 17e eeuwse Maastricht weten we eigenlijk maar weinig. Namen van Maastrichtse schilders en beeldhouwers uit die periode zijn nauwelijks bekend. Iedereen die wat wilde trok weg naar de artistieke centra in de Noordelijke of Zuidelijke Nederlanden (Amsterdam, Antwerpen) of elders (Italië, de Duitse hoven).

    Toch kan minstens één naam van een Maastrichtse kunstenaar uit die tijd genoemd worden, die in elk geval een deel van zijn leven hier woonde en werkte: de beeldhouwer Joannes Bossier (ook wel Jan de Bossier of Johan Bouchier). Biografische informatie heb ik tot nu toe niet kunnen vinden. Wel een aantal werken van zijn hand. Uit de datering van die werken kan worden afgeleid dat hij waarschijnlijk vóór 1640 geboren is en dat hij nog rond 1700 een werkstuk afleverde (de datering van het laatste werk is trouwens twijfelachtig).

    Hier een voorlopig lijstje:
    1. ±1668: schoorsteen in de Burgemeesterskamer van het stadhuis, uitgevoerd in rouge-royal marmer. De witmarmeren kapitelen zijn een navolging van de stijl van de Italiaanse renaissance-architect Sebastiano Serlio.
      (bron: E. van Nispen tot Sevenaer, De monumenten in de gemeente Maastricht. Deel 1, p. 121 [noot]. Volgens L. Minis, Het Stadhuis. Maastrichts Silhouet #4. Maastricht, 1980, p.27, dateert de schouw uit 1684)
    2. ±1669: grafmonument van Herman Frederik graaf van den Bergh en zijn vrouw Josina Walburgis gravin van Löwenstein-Wertheim-Rochefort. Er is een contract bewaard gebleven waarin de graaf, kort voor zijn dood, bepaalde dat hij een grafmonument wilde waarop hij en Josina beiden knielend zouden worden afgebeeld. Na zijn dood veranderde zijn ega, in samenspraak met de beeldhouwer, waarschijnlijk het ontwerp: beiden zijn nu liggend afgebeeld. Josina, met weduwesluier, lijkt over haar 'slapende' man te waken, waarbij de zandloper onder haar hand het verglijden van de tijd aangeeft. Het grafmonument bevond zich aanvankelijk in de Dominicanenkerk, maar werd in 1805 overgebracht naar de Sint-Servaaskerk, thans in het noordtransept.
      (bron: www.historici.nl)
    3. ±1700: reliekschrijn in de vorm van een tombe in de Laurentiuskerk in Voerendaal. Op de tombe een borstbeeld van de H. Hubertus (bisschop), terwijl het onderschrift vermeldt: Cornelius. In het borstbeeld een ovale theka met reliek van H. Hubertus. De maker van het beeld: Ian Bossier Belsnijder.
      (bron: www.kerkgebouwen-in-limburg.nl)
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    Dit lijkt me ook interessant:

    Jacob Kosters, wiens naam op de slotplaat
    gegraveerd is, was een wapenhandelaar en
    niet de maker van deze artistieke hoogtepunten
    van de Nederlandse wapenproductie.
    Mogelijk is het ivoor bewerkt door Jan
    Bossier, die in die tijd als beeldhouwer in
    Maastricht werkzaam was.

    Deze tekst staat op pagina 10 in het Bulletin van de Vereniging Rembrandt jaargang 18 no 3 najaar 2008 (pdf-document van 4,56 MB ): http://www.verenigingrembrandt.nl/up...n/R_2008_3.pdf bij de beschrijving van een koppel pistolen uit het Legermuseum in Delft.

    Opmerking


    • #3
      Volgens het boek 'De monumenten in de gemeente Maastricht, deel 2' van E.O.M> van Nispen tot Sevenaer (volledige tekst hier te vinden: http://www.dbnl.org/tekst/nisp034mon.../downloads.php) zijn de pui van Vrijthof 5 (blz 778 ) en de Lodewijk XIV-schoorsteenmantel, de alcoofomlijsting en de spiltrap in de Gubbelstraat 38 (blz 779) ook van zijn hand.

      Opmerking


      • #4
        Herman, als ik op de door jou opgegeven pagina's bij de online-Van Nispen kijk, zie ik wel de panden Vrijthof 5 en Gubbelstraat 38 genoemd staan, maar geen enkele referentie naar Bossier! Mis ik iets?

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          Herman, als ik op de door jou opgegeven pagina's bij de online-Van Nispen kijk, zie ik wel de panden Vrijthof 5 en Gubbelstraat 38 genoemd staan, maar geen enkele referentie naar Bossier! Mis ik iets?
          Ja, de index. Daar staat Bossier op pagina 534 genoemd op deze manier:
          Bossier, Jan de, steenhouwer, XVII 121, 135
          waarbij de nummers 121 en 135 verwijzen naar die twee objecten.

          Opmerking


          • #6
            Hmm, maar bij de beschrijving van die panden wordt de naam Bossier dan vervolgens niet meer genoemd... Toevallig staat Gubbelstraat 38 te koop en daar staan ook een aantal interieurfoto's bij. Allemaal heel fraai maar niks wat erop wijst dat hier een beeldhouwer/steenhouwer aan het werk is geweest.

            Edit: en sinds een week zit er een chocolaterie!

            Opmerking


            • #7
              Klopt, ik heb het boek niet echt goed bekeken maar dit laatste deel van het boek ziet uit als een inventarisatie sec van monumenten en makers. In het boek zelf staan zo te zien wel uitgebreide verhalen over een aantal bijzondere objecten en verder algemene verhalen. Overigens is deel 1 hier te vinden: http://www.dbnl.org/tekst/nisp034mon.../downloads.php

              Opmerking


              • #8
                sjiek maan

                Geweldig mensen, bedankt voor de link een mooie anvulling voor mijn collectie.
                MestreechterSteerke gief um Mestreech.

                Opmerking


                • #9
                  Dat ´De Monumenten´ integraal op internet staan, is nieuw voor mij. Geweldig bedankt voor de links, Hermanw.

                  Gubbelstraat 38 staat ook in de Monumentengids, Loco, maar ik ben er niet veel wijzer geworden.

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X