Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Op zoek naar het schilderij ‘Kaïn’ (1889) van Henri Goovaerts

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Ingrid Goovaerts
    replied
    Dank voor de suggestie over de leesbaarheid van de oeuvrecatalogus. Ik zal dit met de websitebeheerder bespreken.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid Goovaerts Bekijk bericht
    Dank u! De verzameling van Goovaerts in het Bonnefantenmuseum ken ik. Alle werken die daar voor zover bekend in bezit zijn heb ik inmiddels ook opgenomen in de online oeuvrecatalogus die ik al een tijdje aan het samenstellen ben en die nog steeds groeit: https://www.henrigoovaerts.nl/nl/catalogue
    Misschien goed om te weten: die oeuvrecatalogus ziet er prachtig uit, maar in eerste instantie lijkt het, alsof er slechts vijf pagina's te bezoeken zijn. Alleen als men bovenin op het pijltje klikt, blijken er ineens nog vijf pagina's te zijn. En daarna wéér vijf. Uiteindelijk zijn het er zelfs 55, met telkens vijf schilderijen/tekeningen per pagina.

Een kleine ingreep door de websitebeheerder, waardoor van meet af aan duidelijk wordt dat de huidige eindpagina blz. 55 is, is aan te bevelen. Het dubbele pijltje springt meteen naar het eind, maar dat is eigenlijk niet wat de bezoeker zoekt. Die wil gewoon - als hij op een bepaalde pagina zit - zien dat er nog meer is. Je krijgt dan bv. 1 2 3 4 5 6 ... 55.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 juni 2022, 12:19.

Leave a comment:

• Ingrid Goovaerts
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht

Misschien ook interessant, de Bonnefantencollectie online: https://www.bonnefanten.nl/nl/@@sear...%3Alist=Object

Vul bij zoeken Goovaerts in. Enorm veel schilderijen van zijn hand,
    Dank u! De verzameling van Goovaerts in het Bonnefantenmuseum ken ik. Alle werken die daar voor zover bekend in bezit zijn heb ik inmiddels ook opgenomen in de online oeuvrecatalogus die ik al een tijdje aan het samenstellen ben en die nog steeds groeit: https://www.henrigoovaerts.nl/nl/catalogue

Leave a comment:

• Ingrid Goovaerts
    replied
    Ja, daar heb ik ook aan gedacht. Het schilderij wordt ook meestal aangeduid met 'Kaïn'. Abel wordt in de titel nooit genoemd. In een beschrijving van het schilderij in de Limburger Koerier van 22 mei 1919 wordt Abel op het schilderij aangeduid met een 'lichte rookspiraal' van het offer (Limburger Koerier, 22 mei 1919).
    De schilderstijl van de afbeeldingen op pagina 49 uit het boek van Noten doet me 'Goovaerts'-achtig aan (in tegenstelling tot de meer lineaire stijl van Olterdissen), maar zonder dit schilderwerk in werkelijkheid te hebben gezien is daar eigenlijk niets over te zeggen. En misschien is de wens hier ook de vader van de gedachte waardoor ik me zo vastbijt in die afbeeldingen in het boek van Huub Noten
    In mei 1919 probeerde Victor Schols, de toenmalige eigenaar van het schilderij, het doek te verkopen aan de Gemeente Maastricht via Kunsthandel Dejong-Bergers. Dit leidde volgens een bericht in de Limburger Koerier van 26 mei 1919 tot onenigheid tussen Schols en de kunsthandel over hun werkwijze. Zeer waarschijnlijk is de beoogde verkoop aan de Gemeente Maastricht toen door deze toestand mislukt. Intussen weet ik via u dat het schilderij ergens tussen 1938 en 1958 bij H.S.H. Schrijnemaekers is beland.
    Ik ga nu eerst contact opnemen met het Bonnefantenmuseum om te zien of ze nog informatie voor me hebben over de bruikleen van Schrijnemaekers destijds. Alle informatie over het wel en wee van dit schilderij blijf ik bijwerken op https://www.henrigoovaerts.nl/nl/detail/307

Leave a comment:

• Jef-VMG
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid Goovaerts Bekijk bericht

Uiteraard sta ik ook nog steeds open voor andere suggesties. Misschien hebben mensen het schilderij, of de onderdelen ervan, wel eens ergens gezien?
    Misschien ook interessant, de Bonnefantencollectie online: https://www.bonnefanten.nl/nl/@@sear...%3Alist=Object

Vul bij zoeken Goovaerts in. Enorm veel schilderijen van zijn hand,

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Mij valt nog in, dat het onwaarschijnlijk is, dat de door u geplaatste foto's uit het boek van Huub Noten relevant zijn voor het doek van Goovaerts. De beschrijving van diens doek, zoals ik die hierboven heb geplaatst, maakt dat duidelijk. Want zelfs al zou de recensent vergeten zijn Abels aanwezigheid op het schilderij te vermelden, dan nog is het duidelijk dat het bij Noten afgebeelde portret van Kaïn geen overeenkomst kan hebben met een wanhopige man die - zich neer geworpen hebbende - 'zijn aangezicht bedekt'. En de 'Abel' bij Noten ziet er ook niet erg vermoord uit. Ergo: het gaat om verschillende uitbeeldingen.

Leave a comment:

• Ingrid Goovaerts
    replied
    Veel dank! Ik ga ook contact opnemen met het LGOG.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Die catalogus staat in mijn handbibliotheek.
    Hij is in viervoud aanwezig bij de Stadsbibliotheek Maastricht (Centre Céramique), en nu blijkt, dat hij is samengesteld door A.A.M.N. Dejong en Timmers.

Maar ik zie op uw website dat u in Utrecht werkt. Als hij niet in de UB of de bibliotheek van de hogeschool aanwezig is, is het misschien het snelst om hem te bestellen op www.boekwinkeltjes.nl. Ik zie er meerdere exemplaren aangeboden, prijzen van 3 - 5 euro ex. verzendkosten.

Leave a comment:

• Ingrid Goovaerts
    replied
    Hartelijk dank, Ingrid, voor je snelle en waardevolle reactie! De vermelding in de catalogus uit 1958 had ik nog niet ontdekt, interessant! Waar heb je die catalogus zo snel gevonden? Ik weet wel op welke plekken ik ernaar zou kunnen zoeken, maar als je een suggestie voor me hebt waar ik 'm kan vinden, dan ben ik daar blij mee.
    Ik heb nu in ieder geval weer een aanknopingspunt om mee verder te zoeken. Veel dank daarvoor!

Uiteraard sta ik ook nog steeds open voor andere suggesties. Misschien hebben mensen het schilderij, of de onderdelen ervan, wel eens ergens gezien?

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Een recensie uit 1889 vermeldt de titel van het schilderij als Caïn's wroeging en geeft een beschrijving van het doek.De recensent was zeer onder de indruk.

Click image for larger version  Name:	1889.09.23 Leeuwarder Courant, Caïns wroeging, Henri Goovaerts.jpg Views:	0 Size:	137,8 KB ID:	105308
    Leeuwarder Courant, 23 september 1889, over een tentoonstelling in Amsterdam.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 juni 2022, 09:20.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Het doek wordt genoemd in de Catalogus van schilderijen en beeldhouwwerken, in 1958 uitgegeven door het Limburgs Museum voor Kunst en Oudheden/ Bisschoppelijk Museum Bisdom Roermond. Het omslag zegt simpelweg: 'Bonnefanten Museum Maastricht'.
    De dan in het bezit van het museum zijnde werken van Henri Goovaerts worden beschreven op pp. 73-77.

Het eerste werk dat wordt genoemd is:

Kaïn, doek, 235 x 149 cm. Gemerkt en gedateerd links onder: Hri Goovaerts 1889. Inv.nr. 687.
    Tent.: Limburgsche kunsttentoonstelling, voormalige Dominicanenkerk, Maastricht, 4-18 september 1938, no. 11
    Herk.: Verz. Victor Schols, Maastricht; verz. P. Dejong, Maastricht. Bruikleen H.S.H. Schrijnemaekers, Maastricht

Of het doek nog bij het Bonnefantenmuseum berust, is moeilijk te zeggen. Het wordt niet vermeld op de website onder 'collectie'. Maar men zou toch moeten weten waar het dan gebleven is. En een foto is ook niet onwaarschijnlijk.

De bruikleengever H.S.H. Schrijnemaekers huwde een meisje Fisette en kreeg in juli 1926 een zoon:
    Familiebericht. "Limburger koerier : provinciaal dagblad". Heerlen, 10-07-1926, p. 6. Geraadpleegd op Delpher op 19-06-2022, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=d...71:mpeg21:p008

In oktober 1930 volgde een dochter:
    Familiebericht. "Advertentieblad voor Limburg". Maastricht, 04-10-1930, p. 4. Geraadpleegd op Delpher op 19-06-2022, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=M...:mpeg21:p00004

Hij was in 1957 bestuurslid van de Mastreechter Staar:
    Eremedaille Orde van Oranje Nassau. "De nieuwe Limburger". Maastricht, 24-05-1957, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-06-2022, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=M...:mpeg21:p00002
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 juni 2022, 08:43.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Wat een mooie puzzel. Misschien dat Limburgs Geschied- en Oudheidkundig Genootschap u kan helpen? Als u naar de website gaat, https://lgog.nl/, zult u in de balk het tabblad Collecties zien. Mogelijk dat u daar wat verder komt?
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 18 juni 2022, 23:35.

Leave a comment:

• Op zoek naar het schilderij ‘Kaïn’ (1889) van Henri Goovaerts

In 1889 maakte de Maastrichtse schilder Henri Goovaerts (1865-1912) een schilderij naar het Bijbelverhaal van Kaïn en Abel, getiteld Kaïn, of: Kaïn’s wroeging.
    Het was een groot schilderij, vermoedelijk ca. 200 x 300 cm. In het kader van een biografie over Henri Goovaerts ben ik op zoek naar de huidige verblijfplaats van dit schilderij. Het schilderij verscheen tot 1938 regelmatig op tentoonstellingen, waar het vaak lovende kritiek kreeg. In 1938 was het nog in bezit van Kunsthandel Dejong in Maastricht. Na 1938 verdwijnt het schilderij uit de geschiedenis. Bestaat het nog? En zo ja, waar kan het zijn?

In 1996 verscheen de biografie van Huub Noten over Fons Olterdissen (‘Jao diech höbs us aon ’t hart gelege’. Het leven van Fons Olterdissen, Maastricht 1996). Op pagina 49 van dit boek staan afbeeldingen van twee onderdelen van een groot schilderij getiteld Kaïn en Abel. Volgens Noten is dit schilderij gemaakt door Fons Olterdissen, maar er zijn aanwijzingen dat Noten na de publicatie van zijn boek ontdekte dat het schilderij helemaal niet door Fons Olterdissen was gemaakt maar door Henri Goovaerts.
    Volgens Noten is dit schilderij overigens niet meer intact: de portretten van de figuren zouden eruit gesneden zijn en apart zijn ingelijst. Helaas noemt Noten niet de bron van deze informatie, noch van de foto’s die hij van de onderdelen van het schilderij toont.
    Via dit forum hoop ik met hulp van de kennis en betrokkenheid van de leden van Mestreech Online op een nieuwe aanwijzing waar dit schilderij, of de onderdelen ervan, zouden kunnen zijn vandaag de dag.

Ingrid Goovaerts
    https://www.henrigoovaerts.nl/nl/catalogue
Bezig...
X