Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Roger Villevoye

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Roger Villevoye

    Roger Villevoye.
    100% ‘Mestreechs’ met Franse roots.

    Tussen de Limburgse troubadours van deze tijd heeft Roger Villevoye een heel eigen plek opgebouwd.
    Wellicht spraakmakend ”de Maos”, op de melodie van Charles Trenets ”La Mùr”, maar met een heel eigen tekst.
    Roger (40) heeft Maastricht geruild voor Bunde als woonplaats, maar zijn hart maakt nog vele uitjes naar Maastricht.
    Het dialect van die plaats heeft hij behouden.
    Zijn Franse roots verloochent hij zeker niet, getuige de vele Franse chansons die hij bewerkte tot Limburgse liedjes.
    Zijn familie vertrok twee generaties eerder uit Wallonië, uit de omgeving van Luik.
    Hij spreekt de taal, maar het Maastrichts gaat hem beter af.
    ”Toch heb ik wat Frans en Waals geĂ«rfd.
    Mensen vragen me graag om Franse liedjes.
    Laatst nog op een bruiloft vroeg de bruid om een liedjes van Edith Piaf, ‘Hymne de l’amour’, maar dan de versie van Johnny Hallyday.
    Het past kennelijk bij mijn stijl.
    Ik heb het vervolgens ook maar opgenomen, als ‘Dat is leefde’.
    Het lied haalde de Limbo Top 10.”

    Organist
    Op 15-jarige leeftijd vormde Roger, als organist, een duo met een slagwerker.
    ”Inmiddels heb ik het orgel losgelaten en werk met geluidsbanden.
    Dat is gemakkelijker en veelzijdiger.
    Je kunt van moment tot moment kiezen wat je zingt met de huidige digitale technieken.
    Dat kon ik als organist natuurlijk ook, maar nu ben ik veel beweeglijker op het podium.”
    Zijn eerste single maakte hij in 2000 in de studio van Angel-Eye, de huidige muzikale en levenspartner van RenĂ© Shuman: ”Verleef”.
    In juni 2004 haalde hij voor het eerst de Limbo Top 10 met ”Leve in de zon”.
    In 2003 verscheen het album ”Leef”, in 2009 gevolgd door ”Beleef!”
    ”Ik heb liedjes geselecteerd die ik zelf leuk vind.
    Bij het laatste album gaat het om melodieĂ«n van Udo JĂŒrgens, Charles Trenet, Gilbert Becaud, Charles Aznavour, Herbert Grönemeyer, Edith Piaf en Roger Whittaker, naast eigen melodieĂ«n.
    Die bestaande melodieën vertalen we niet, we maken er hele nieuwe teksten op.
    Het is soms gemakkelijker een nieuw lied te schrijven dan een nieuwe tekst te maken op een bestaand lied.
    Maar de melodieën zijn zo mooi.
    Ik heb het geluk dat mensen als Hans Emmen, Frans Hermans, Guus Steinen en Jos Huysmans dat voor me doen.
    Zij hebben ook de nieuwe liedjes geschreven.
    Ik vertel mijn verhaal en zij maken er prachtige liedjes op.
    Vervolgens zorgen we voor een mooie instrumentale begeleiding.
    Ik ben er trots op dat de beste Limburgse sessiemuzikanten te horen zijn op mijn albums.
    Het is een orkest van 28 musici en zangers, mensen die ook Beppie Kraft, Jack Vinders, Angelina en Erwin nu begeleiden.”
    In 2008 maakte Roger de cd ”Live in de hoeskamer”, opgenomen in cafĂ© in den Ouden Vogelstruys in Maastricht.
    ”Dat was natuurlijk volle bak, met een vijf man sterk orkest, een aantal gastartiesten en honderd vaste klanten.
    Volgens mij ben ik naast AndrĂ© Rieu de enige andere artiest die ooit een livealbum heeft gemaakt op ‘t Vriethof.”


    Roger Villevoye

    Videoclips
    Muziek is zijn leven, maar leven van de muziek is niet haalbaar.
    Daarom werkt hij als educatief manager bij het Apple Center.
    En als hij verder niet achter de microfoon staat, hanteert hij de videocamera.
    ”Ik maak sinds 2001 audiovisuele producties voor omroepen en bedrijven.
    Verder maak ik vooral videoclips voor collega-artiesten als Beppie Kraft, Ziesjoem, Hans Emmen en Frans Hermans.”
    Als zanger heeft hij een eigen stijl opgebouwd.
    ”Aanvankelijk zocht ik het vooral in Franse nummers, die ik dan vertaalde of liet vertalen.
    Inmiddels schrijf ik ook eigen nummers.
    Je moet je eigen plek vinden in het metier, een plek waar je gewaardeerd wordt.”
    Zijn repertoire wordt meer en meer verhalend.
    Zijn liedjes hebben een boodschap.
    ”Op mijn laatste album leg ik meer van mijn binnenste bloot.”
    Zijn liedjes zijn luisterliedjes voor wie van teksten wil genieten, wie de liedjes als achtergrond of dansbasis wil hanteren komt ook aan zijn trekken.
    De Roger van de albums is deels een andere dan de Roger op de podia.
    ”Afgelopen zomer heb ik 25 avonden in Valkenburg opgetreden.
    Daar heb ik repertoire van onder andere Jan Smit gebracht.
    De toeristen zitten niet te wachten op mijn liedjes.
    In een feesttent zing ik Engels, Frans, Duits, Nederlands en Limburgs.
    Ik heb overal geluidsbanden van.”

    Carnaval
    Roger zong ook enkele eigen carnavalsliedjes en heeft een repertoirelijst van Limburgs carnavalsrepertoire.
    ”Weet je wat me daarin opvalt?
    Je hebt een aantal erg bekende en mooie Limburgse carnavalsliedjes die ze in Maastricht niet kennen omdat ze niet in het Maastrichts gezongen worden.
    Ja, misschien een beetje chauvinistisch, maar ook jammer.
    Ik denk erover om de mooiste Limburgse carnasvalsliedjes maar eens in het Maastrichts op te nemen.”

    De Maos
    De realisatie van de laatste cd, ”Beleef!”, duurde drie jaar.
    ”Je komt iets moois tegen, bewerkt het en wacht dan op het volgende moment.
    De Maos hoorde ik voor het eerst in de versie van Bobby Darin, als ‘The sea’.
    Vervolgens werd het gebruikt in een film van Mr. Bean.
    Daarna kwam ik op het spoor van de originele, Franse versie.
    Ik heb de Franse sfeer aangehouden.”
    De tekst is puur Limburgs:

    De Maos.

    De Maos, dat is mien hart
    Mie blood en mien bon change
    Bin iech in Venlo of LiĂšge
    Verbint us de Maos veur ‘t leve

    De Maos, ontembaar en wĂšld
    Jao, iech veul hÀör geraos
    De aojer van us Limburgs land
    De levensbron veur hiel mien leve

    De Maos, veur de eine un grens,
    Veur miech ut verband
    Romance mer aoch tragiek
    Zie kint wienig nuance

    En soms is zie te wĂšld
    En toent zie us hÀör krach
    Dreif mit geweld de luij oetein
    En bringk ze oeteindelik weer same

    Geine diek, geine steine wal
    Gei zand, gei land
    Bedwingk mien mooijer Maos

    Zie gief diech hil vÀöl krach
    Meh ouch rös
    Zie is neet gehaos
    Zoe vinste in diechzelf get trök
    Vaan us mooijer Maos, mooijer Maos.


    © tekst: Roger Villevoye.

    Webpagina: www.rogervillevoye.nl .
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More
Bezig...
X