Roger Villevoye.
100% âMestreechsâ met Franse roots.
Tussen de Limburgse troubadours van deze tijd heeft Roger Villevoye een heel eigen plek opgebouwd.
Wellicht spraakmakend âde Maosâ, op de melodie van Charles Trenets âLa MĂšrâ, maar met een heel eigen tekst.
Roger (40) heeft Maastricht geruild voor Bunde als woonplaats, maar zijn hart maakt nog vele uitjes naar Maastricht.
Het dialect van die plaats heeft hij behouden.
Zijn Franse roots verloochent hij zeker niet, getuige de vele Franse chansons die hij bewerkte tot Limburgse liedjes.
Zijn familie vertrok twee generaties eerder uit Wallonië, uit de omgeving van Luik.
Hij spreekt de taal, maar het Maastrichts gaat hem beter af.
âToch heb ik wat Frans en Waals geĂ«rfd.
Mensen vragen me graag om Franse liedjes.
Laatst nog op een bruiloft vroeg de bruid om een liedjes van Edith Piaf, âHymne de lâamourâ, maar dan de versie van Johnny Hallyday.
Het past kennelijk bij mijn stijl.
Ik heb het vervolgens ook maar opgenomen, als âDat is leefdeâ.
Het lied haalde de Limbo Top 10.â
Organist
Op 15-jarige leeftijd vormde Roger, als organist, een duo met een slagwerker.
âInmiddels heb ik het orgel losgelaten en werk met geluidsbanden.
Dat is gemakkelijker en veelzijdiger.
Je kunt van moment tot moment kiezen wat je zingt met de huidige digitale technieken.
Dat kon ik als organist natuurlijk ook, maar nu ben ik veel beweeglijker op het podium.â
Zijn eerste single maakte hij in 2000 in de studio van Angel-Eye, de huidige muzikale en levenspartner van RenĂ© Shuman: âVerleefâ.
In juni 2004 haalde hij voor het eerst de Limbo Top 10 met âLeve in de zonâ.
In 2003 verscheen het album âLeefâ, in 2009 gevolgd door âBeleef!â
âIk heb liedjes geselecteerd die ik zelf leuk vind.
Bij het laatste album gaat het om melodieĂ«n van Udo JĂŒrgens, Charles Trenet, Gilbert Becaud, Charles Aznavour, Herbert Grönemeyer, Edith Piaf en Roger Whittaker, naast eigen melodieĂ«n.
Die bestaande melodieën vertalen we niet, we maken er hele nieuwe teksten op.
Het is soms gemakkelijker een nieuw lied te schrijven dan een nieuwe tekst te maken op een bestaand lied.
Maar de melodieën zijn zo mooi.
Ik heb het geluk dat mensen als Hans Emmen, Frans Hermans, Guus Steinen en Jos Huysmans dat voor me doen.
Zij hebben ook de nieuwe liedjes geschreven.
Ik vertel mijn verhaal en zij maken er prachtige liedjes op.
Vervolgens zorgen we voor een mooie instrumentale begeleiding.
Ik ben er trots op dat de beste Limburgse sessiemuzikanten te horen zijn op mijn albums.
Het is een orkest van 28 musici en zangers, mensen die ook Beppie Kraft, Jack Vinders, Angelina en Erwin nu begeleiden.â
In 2008 maakte Roger de cd âLive in de hoeskamerâ, opgenomen in cafĂ© in den Ouden Vogelstruys in Maastricht.
âDat was natuurlijk volle bak, met een vijf man sterk orkest, een aantal gastartiesten en honderd vaste klanten.
Volgens mij ben ik naast AndrĂ© Rieu de enige andere artiest die ooit een livealbum heeft gemaakt op ât Vriethof.â
Roger Villevoye
Videoclips
Muziek is zijn leven, maar leven van de muziek is niet haalbaar.
Daarom werkt hij als educatief manager bij het Apple Center.
En als hij verder niet achter de microfoon staat, hanteert hij de videocamera.
âIk maak sinds 2001 audiovisuele producties voor omroepen en bedrijven.
Verder maak ik vooral videoclips voor collega-artiesten als Beppie Kraft, Ziesjoem, Hans Emmen en Frans Hermans.â
Als zanger heeft hij een eigen stijl opgebouwd.
âAanvankelijk zocht ik het vooral in Franse nummers, die ik dan vertaalde of liet vertalen.
Inmiddels schrijf ik ook eigen nummers.
Je moet je eigen plek vinden in het metier, een plek waar je gewaardeerd wordt.â
Zijn repertoire wordt meer en meer verhalend.
Zijn liedjes hebben een boodschap.
âOp mijn laatste album leg ik meer van mijn binnenste bloot.â
Zijn liedjes zijn luisterliedjes voor wie van teksten wil genieten, wie de liedjes als achtergrond of dansbasis wil hanteren komt ook aan zijn trekken.
De Roger van de albums is deels een andere dan de Roger op de podia.
âAfgelopen zomer heb ik 25 avonden in Valkenburg opgetreden.
Daar heb ik repertoire van onder andere Jan Smit gebracht.
De toeristen zitten niet te wachten op mijn liedjes.
In een feesttent zing ik Engels, Frans, Duits, Nederlands en Limburgs.
Ik heb overal geluidsbanden van.â
Carnaval
Roger zong ook enkele eigen carnavalsliedjes en heeft een repertoirelijst van Limburgs carnavalsrepertoire.
âWeet je wat me daarin opvalt?
Je hebt een aantal erg bekende en mooie Limburgse carnavalsliedjes die ze in Maastricht niet kennen omdat ze niet in het Maastrichts gezongen worden.
Ja, misschien een beetje chauvinistisch, maar ook jammer.
Ik denk erover om de mooiste Limburgse carnasvalsliedjes maar eens in het Maastrichts op te nemen.â
De Maos
De realisatie van de laatste cd, âBeleef!â, duurde drie jaar.
âJe komt iets moois tegen, bewerkt het en wacht dan op het volgende moment.
De Maos hoorde ik voor het eerst in de versie van Bobby Darin, als âThe seaâ.
Vervolgens werd het gebruikt in een film van Mr. Bean.
Daarna kwam ik op het spoor van de originele, Franse versie.
Ik heb de Franse sfeer aangehouden.â
De tekst is puur Limburgs:
De Maos.
De Maos, dat is mien hart
Mie blood en mien bon change
Bin iech in Venlo of LiĂšge
Verbint us de Maos veur ât leve
De Maos, ontembaar en wĂšld
Jao, iech veul hÀör geraos
De aojer van us Limburgs land
De levensbron veur hiel mien leve
De Maos, veur de eine un grens,
Veur miech ut verband
Romance mer aoch tragiek
Zie kint wienig nuance
En soms is zie te wĂšld
En toent zie us hÀör krach
Dreif mit geweld de luij oetein
En bringk ze oeteindelik weer same
Geine diek, geine steine wal
Gei zand, gei land
Bedwingk mien mooijer Maos
Zie gief diech hil vÀöl krach
Meh ouch rös
Zie is neet gehaos
Zoe vinste in diechzelf get trök
Vaan us mooijer Maos, mooijer Maos.
© tekst: Roger Villevoye.
Webpagina: www.rogervillevoye.nl .
100% âMestreechsâ met Franse roots.
Tussen de Limburgse troubadours van deze tijd heeft Roger Villevoye een heel eigen plek opgebouwd.
Wellicht spraakmakend âde Maosâ, op de melodie van Charles Trenets âLa MĂšrâ, maar met een heel eigen tekst.
Roger (40) heeft Maastricht geruild voor Bunde als woonplaats, maar zijn hart maakt nog vele uitjes naar Maastricht.
Het dialect van die plaats heeft hij behouden.
Zijn Franse roots verloochent hij zeker niet, getuige de vele Franse chansons die hij bewerkte tot Limburgse liedjes.
Zijn familie vertrok twee generaties eerder uit Wallonië, uit de omgeving van Luik.
Hij spreekt de taal, maar het Maastrichts gaat hem beter af.
âToch heb ik wat Frans en Waals geĂ«rfd.
Mensen vragen me graag om Franse liedjes.
Laatst nog op een bruiloft vroeg de bruid om een liedjes van Edith Piaf, âHymne de lâamourâ, maar dan de versie van Johnny Hallyday.
Het past kennelijk bij mijn stijl.
Ik heb het vervolgens ook maar opgenomen, als âDat is leefdeâ.
Het lied haalde de Limbo Top 10.â
Organist
Op 15-jarige leeftijd vormde Roger, als organist, een duo met een slagwerker.
âInmiddels heb ik het orgel losgelaten en werk met geluidsbanden.
Dat is gemakkelijker en veelzijdiger.
Je kunt van moment tot moment kiezen wat je zingt met de huidige digitale technieken.
Dat kon ik als organist natuurlijk ook, maar nu ben ik veel beweeglijker op het podium.â
Zijn eerste single maakte hij in 2000 in de studio van Angel-Eye, de huidige muzikale en levenspartner van RenĂ© Shuman: âVerleefâ.
In juni 2004 haalde hij voor het eerst de Limbo Top 10 met âLeve in de zonâ.
In 2003 verscheen het album âLeefâ, in 2009 gevolgd door âBeleef!â
âIk heb liedjes geselecteerd die ik zelf leuk vind.
Bij het laatste album gaat het om melodieĂ«n van Udo JĂŒrgens, Charles Trenet, Gilbert Becaud, Charles Aznavour, Herbert Grönemeyer, Edith Piaf en Roger Whittaker, naast eigen melodieĂ«n.
Die bestaande melodieën vertalen we niet, we maken er hele nieuwe teksten op.
Het is soms gemakkelijker een nieuw lied te schrijven dan een nieuwe tekst te maken op een bestaand lied.
Maar de melodieën zijn zo mooi.
Ik heb het geluk dat mensen als Hans Emmen, Frans Hermans, Guus Steinen en Jos Huysmans dat voor me doen.
Zij hebben ook de nieuwe liedjes geschreven.
Ik vertel mijn verhaal en zij maken er prachtige liedjes op.
Vervolgens zorgen we voor een mooie instrumentale begeleiding.
Ik ben er trots op dat de beste Limburgse sessiemuzikanten te horen zijn op mijn albums.
Het is een orkest van 28 musici en zangers, mensen die ook Beppie Kraft, Jack Vinders, Angelina en Erwin nu begeleiden.â
In 2008 maakte Roger de cd âLive in de hoeskamerâ, opgenomen in cafĂ© in den Ouden Vogelstruys in Maastricht.
âDat was natuurlijk volle bak, met een vijf man sterk orkest, een aantal gastartiesten en honderd vaste klanten.
Volgens mij ben ik naast AndrĂ© Rieu de enige andere artiest die ooit een livealbum heeft gemaakt op ât Vriethof.â
Roger Villevoye
Videoclips
Muziek is zijn leven, maar leven van de muziek is niet haalbaar.
Daarom werkt hij als educatief manager bij het Apple Center.
En als hij verder niet achter de microfoon staat, hanteert hij de videocamera.
âIk maak sinds 2001 audiovisuele producties voor omroepen en bedrijven.
Verder maak ik vooral videoclips voor collega-artiesten als Beppie Kraft, Ziesjoem, Hans Emmen en Frans Hermans.â
Als zanger heeft hij een eigen stijl opgebouwd.
âAanvankelijk zocht ik het vooral in Franse nummers, die ik dan vertaalde of liet vertalen.
Inmiddels schrijf ik ook eigen nummers.
Je moet je eigen plek vinden in het metier, een plek waar je gewaardeerd wordt.â
Zijn repertoire wordt meer en meer verhalend.
Zijn liedjes hebben een boodschap.
âOp mijn laatste album leg ik meer van mijn binnenste bloot.â
Zijn liedjes zijn luisterliedjes voor wie van teksten wil genieten, wie de liedjes als achtergrond of dansbasis wil hanteren komt ook aan zijn trekken.
De Roger van de albums is deels een andere dan de Roger op de podia.
âAfgelopen zomer heb ik 25 avonden in Valkenburg opgetreden.
Daar heb ik repertoire van onder andere Jan Smit gebracht.
De toeristen zitten niet te wachten op mijn liedjes.
In een feesttent zing ik Engels, Frans, Duits, Nederlands en Limburgs.
Ik heb overal geluidsbanden van.â
Carnaval
Roger zong ook enkele eigen carnavalsliedjes en heeft een repertoirelijst van Limburgs carnavalsrepertoire.
âWeet je wat me daarin opvalt?
Je hebt een aantal erg bekende en mooie Limburgse carnavalsliedjes die ze in Maastricht niet kennen omdat ze niet in het Maastrichts gezongen worden.
Ja, misschien een beetje chauvinistisch, maar ook jammer.
Ik denk erover om de mooiste Limburgse carnasvalsliedjes maar eens in het Maastrichts op te nemen.â
De Maos
De realisatie van de laatste cd, âBeleef!â, duurde drie jaar.
âJe komt iets moois tegen, bewerkt het en wacht dan op het volgende moment.
De Maos hoorde ik voor het eerst in de versie van Bobby Darin, als âThe seaâ.
Vervolgens werd het gebruikt in een film van Mr. Bean.
Daarna kwam ik op het spoor van de originele, Franse versie.
Ik heb de Franse sfeer aangehouden.â
De tekst is puur Limburgs:
De Maos.
De Maos, dat is mien hart
Mie blood en mien bon change
Bin iech in Venlo of LiĂšge
Verbint us de Maos veur ât leve
De Maos, ontembaar en wĂšld
Jao, iech veul hÀör geraos
De aojer van us Limburgs land
De levensbron veur hiel mien leve
De Maos, veur de eine un grens,
Veur miech ut verband
Romance mer aoch tragiek
Zie kint wienig nuance
En soms is zie te wĂšld
En toent zie us hÀör krach
Dreif mit geweld de luij oetein
En bringk ze oeteindelik weer same
Geine diek, geine steine wal
Gei zand, gei land
Bedwingk mien mooijer Maos
Zie gief diech hil vÀöl krach
Meh ouch rös
Zie is neet gehaos
Zoe vinste in diechzelf get trök
Vaan us mooijer Maos, mooijer Maos.
© tekst: Roger Villevoye.
Webpagina: www.rogervillevoye.nl .