Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Hotels in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Rijkskantorengebouw: aanvulling via 'Erfgoed'.

    De volgende gegevens kreeg ik van de Dienst Erfgoed van de gemeente Maastricht:

    Het ontwerp was van de architect A.H.J. Swinkels (1900-1971), in samenwerking met B.H.F.L. Salemans.
    Oorspronkelijke functie: kantoorgebouw voor Rijkswaterstaat.
    Adres [in 2006]: François de Veyestraat 6, 6221 AB.
    Objectnaam ten tijde van de beschrijving ten behoeve van het overzicht Maastrichts Planologisch Erfgoed (2006): ‘bedrijfsgebouw van de PLEM’. (…) Huidige status [in 2006]: ‘ontwikkelingsobject’.

    ‘Het gebouw is van architectuurhistorisch belang door de bouwstijl en voorbeeld van het oeuvre van architect Swinkels. (…) Het kunstwerk nabij de hoofdentree dateert uit de periode dat Rijkswaterstaat hier gehuisvest was’.

    NB. Wat nu nog ontbreekt is een chronologische bouw- en bewoningsgeschiedenis!
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 februari 2010, 00:25. Reden: Correctie naam Swinkels

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Mailtje van Olijfje:
    Laat 't hier maar staan, we zijn de boel toch al weer te zeer aan 't versnipperen zodat niemand meer weet wàt wààr staat.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Het Rijkskantorengebouw

    SJEF zou de hele discussie over het Rijkskantorengebouw kunnen overhevelen naar Gebouwen in Maastricht en alleen de paar perberichten kunnen laten staan onder 'Hotels'? Maar simpel is dat misschien niet (meer).
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 februari 2010, 11:44.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Is dat niet al opgedoekt ?
    Ik meen zoiets gehoord te hebben
    Gaat 't hier trouwens nog over hotels ?
    Wij zijn meesterlijk in afdwalen
    De stichting Twiedehans - TwiedeKans is niet opgedoekt.
    Daarbij vroeg men naar de historie van het pand.
    En het is nog helemaal niet zeker dat er überhaupt een Hilton hotel komt in het betreffende pand.
    Er bestaat alleen 'n schriftelijke intentieovereenkomst tussen de gemeente Maastricht en de Hilton hotelgroep.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Overigens is er bij mijn weten nooit de PLEM in gevestigd geweest.
    Voor het AZC was Rijkswaterstaat in het gebouw gevestigd.
    Rijkswaterstaat verhuisde echter naar de Avenue Ceramique.
    Toen heeft het gebouw een tijdje leeg gestaan en kwam er uiteindelijk een AZC in.

    Toevallig ben ik laatst nog in het gebouw geweest. De onderverdieping is nu weer in gebruik.
    Wat er nu gevestigd is precies weet ik niet.
    Het had meer weg van een opslagruimte dan van een administratief ordentelijk bedrijf.
    Misschien was het wel een installatiebedrijf of zoiets.
    Overal lagen dozen en (nieuwe) buizen.
    Het juiste adres is dus ook Francois de Veyestraat en NIET Franciscus Romanusweg.
    Het is ook de (tijdelijke) huisvesting van de stichting TwiedeHands - TwiedeKans.

    http://www.twiedehands-twiedekans.nl/ .

    Meer informatie via dit bericht:

    http://www.mestreechonline.nl/forum/...ht=twiede+kans .


    Noorden <<====>> Zuiden


    Westen <<===>> Oosten
    Last edited by SJEF †; 3 februari 2010, 10:56. Reden: toevoeging afbeelding

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Het Rijkskantorengebouw: een recapitulatie

    Dit is weer typisch zo’n gebouw dat staat in de rafelrand van de stad en daardoor tamelijk onbekend blijft.
    Met gebruikmaking van wat hierboven al is vermeld door El Loco, Pier en anderen en van eigen gegevens, kom ik tot de volgende samenvatting:

    1. Het pand is gebouwd als ‘Rijkskantoren[gebouw]’. Het werd gebruikt door Rijkswaterstaat en was gevestigd aan de François de Veijestraat nr. 6. Zowel deze naam als dit adres zijn te vinden op de stadsplattegrond. (Ik gebruikte de 28e druk, 2005?). Het pand werd gebruikt door Rijkswaterstaat totdat die dienst verhuisde naar nieuwbouw in de wijk Céramique. (1998: http://www.maastricht.nl/maastricht/...ramenoid=39732). Daarna leegstand, aanpassing tot asielzoekerscentrum (AZC, 2000-2005, zie: http://www.nieuwsbank.nl/_payment/or...5/0516G089.htm,) hernieuwde leegstand en nu tijdelijk gebruik door particulieren.

    2. Wanneer is dat gebouw er neergezet? Het Jaarboek Maastricht (1967) spreekt van 'de opening van het nieuwe PLEM-gebouw op 22 maart 1967', ‘het slagschip’. Mogelijk worden hier twee gebouwen door elkaar gehaald:
    2.1 het PLEM-gebouw (het Hoofd Magazijn PLEM, dat tussen Sionsweg en spoorbaan lag/ligt ingeklemd en door de bouw van de Noorderbrug nu ten noorden daarvan ligt (en oostelijk achter het Treegaterrein);
    2.2 het Rijkskantorengebouw, dat qua bouw inderdaad een beetje op een ‘schip’ lijkt.
    2.3 De vraag is dus: Slaat de datum 1967 op een nieuw gebouwd PLEM-pand of op het Rijkskantorengebouw?

    3. Het door El Loco genoemde postadres van Rijkswaterstaat directie Limburg als François de Veijestraat 4-6, lijkt mij zonder meer juist. Wel kan dat te eniger tijd aangepast zijn. Stel dat het jaar 1967 voor het Rijkskantorengebouw correct is, dan zou er vernummerd kunnen zijn na de komst van het PTT-gebouw in 1970.

    4. De Architectuurgids Maastricht 1895-1995, (eindredactie Bisscheroux/Minis) is een keuze van 469 uit toen 867 geïnventariseerde ‘projecten’. Mogelijk heeft de status van ‘rijksgebouw’ meegewogen bij het niet opnemen van het gebouw in de gids.

    5. Het wel in de gids opgenomen ‘PTT-kantoor’ naar ontwerp van Frans Dingemans uit 1970, heeft daar als adres François de Veijestraat 6. Op de bijbehorende plattegrond is duidelijk te zien dat dit pand achter het Rijkskantorengebouw is gesitueerd. Dat wil zeggen: min of meer op dezelfde hoogte, maar meer oostelijk gelegen. (De François de Veijestraat loopt daar ongeveer ten einde tegen het spoor.)

    Overigens is het gebouw nooit als 'schip' ontworpen. De benaming 'schip' of 'slagschip' is volgens mij een bijnaam in de volksmond, zoals de penitentiaire instelling Overmaze aan de Prins Willem Alexanderweg lange tijd 'het Hilton aan de Maas' werd genoemd.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 februari 2010, 10:53. Reden: Uitbreiding tekst

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Hier word ik dus helemaal gek van!!!!!!

    Ik zit nu al twee dagen het internet af te surfen naar dat stomme 'Schip' aan de Francois de Veyestraat te Maastricht.
    Wie is de architect ?
    Wat stelt het voor ? (Een Schip, maar waar staat dat.....)

    Zou een goede vraag zijn geweest voor de Oudejaarsquiz 2010 !
    Misschien een opwarmertje...

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Als El Loco er niet eerder mee op de proppen komt.
    Nou, El Loco weet 't ook niet. Het gebouw wordt niet genoemd in de Architectuurgids Maastricht 1895-1995, wat eigenlijk vreemd is. Wèl vermeld wordt het "PTT-kantoor", François de Veyestraat 6, een ontwerp van Frans Dingemans uit 1970. Ook vreemd, aangezien het postadres van Rijkswaterstaat directie Limburg, François de Veyestraat 4-6 was.

    Op de website van de gemeente staat trouwens een foutje: "het nieuwe gebouw van de PLEM aan de François de Veyestraat langs de Maas" werd op 22 Maart 1967 officieel geopend (http://www.maastricht.nl/maastricht/...ramenoid=39732).

    Leave a comment:


  • elletje
    replied
    Ik weet wel dat momenteel het "kostuumbedrijf" van de Caesar op de 1e verdieping zit. Tijdelijk dat wel!

    Leave a comment:


  • elletje
    replied
    Hilton toch?

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Ach Lucy,

    De SS Rotterdam op de Zuid as in Rotterdam is ook omgebouwd tot een hotel.
    Kosten 200 miljoen Euro.

    Ik denk dat het met dit "schip" goedkoper kan en dat niet een van onze woningcoöperaties die 200 miljoen euro hoeft op te hoesten.

    Hoewel.... misschien heeft St. Servatius nog ambities

    Leave a comment:


  • lucy
    replied
    En dat wordt een hotel?

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Ik weet niet of het bekend is (en ik vind het niet zo gauw op internet), maar het gebouw aan de Francois de Veyestraat (Door Elletje aangeduid met dat oude gebouw van het Asielzoekerscentrum op de Franciscus Romanusweg.), moet een schip voorstellen.

    Als je het weet zie je het ook wel.

    Symbolisch:
    Het ligt in de Maas met de steven naar voren richting Noorden. (Vandaar de oplopende dakconstructie)

    Overigens is er bij mijn weten nooit de PLEM in gevestigd geweest. Voor het AZC was Rijkswaterstaat in het gebouw gevestigd.
    Rijkswaterstaat verhuisde echter naar de Avenue Ceramique. Toen heeft het gebouw een tijdje leeg gestaan en kwam er uiteindelijk een AZC in.

    Toevallig ben ik laatst nog in het gebouw geweest. De onderverdieping is nu weer in gebruik. Wat er nu gevestigd is precies weet ik niet. Het had meer weg van een opslagruimte dan van een administratief ordentelijk bedrijf. Misschien was het wel een installatiebedrijf of zoiets. Overal lagen dozen en (nieuwe) buizen.
    Het juiste adres is dus ook Francois de Veyestraat en NIET Franciscus Romanusweg.

    Maar de oorspronkelijke architect vind ik nog steeds niet

    Misschien iets voor Elvis z'n denktank
    Last edited by Pier; 1 februari 2010, 19:23. Reden: Aanvullingen

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Website Gemeente Maastricht:

    Komst Hilton hotel weer stap dichterbij

    Onderzoek heeft uitgewezen dat de vestiging van een Hilton Hotel in Maastricht wenselijk en haalbaar lijkt.

    Dat zeggen B&W van Maastricht in een voorstel aan de gemeenteraad. Hilton biedt als internationale keten met een vijf-sterrenhotel een uniek hotelconcept, waarvoor op de lokale hotelmarkt nog ruimte is en dat past binnen de kwaliteitssprong naar cultuur- en congresstad. Het college vraagt de raad daarom akkoord te gaan met het ambitiestatement, waarin de vervolgaanpak beschreven is.

    De mogelijke komst van Hilton, die al in juli 2009 was aangekondigd, komt hiermee weer een stap dichterbij. Locatie-onderzoek heeft aangetoond dat de vestiging aan de Francois de Veijestraat, in en rond het voormalig kantorengebouw van de Rijksgebouwendienst, goed inpasbaar is in de omgeving en aantrekkelijk is vanwege de korte afstand naar het centrum. Ook zijn de bouwplannen van architectenbureau Satijn+ op hoofdlijnen goedgekeurd door de welstandscommissie. De bedoeling is dat het bestaande gebouw behouden blijft en dat er een losstaande slanke toren naast gebouwd wordt in 15 lagen met hotelkamers. In totaal komen er ongeveer 200 kamers, vergaderruimten, een wellness-area, bar met restaurant en een tweede restaurant op de hoogste verdieping. Bij het gebouw komen 200 parkeerplaatsen.

    Bodemonderzoek heeft uitgewezen dat de bodem sterk verontreinigd is, maar dat er voor de bouw van een hotel boven op deze grond geen ingrijpende saneringsmaatregelen hoeven te worden genomen. Bij graafwerkzaamheden zal wel een saneringsplan worden gemaakt; vrijkomende grond zal naar een verwerker afgevoerd worden.
    Een marktstudie heeft uitgewezen dat het hotelconcept met vijf sterren uniek is voor Maastricht en dus een toegevoegde waarde heeft. Bovendien trekt de aanwezigheid van een Hiltonhotel extra publiek uit de hoek van toerisme en zakelijke dienstverlening.

    Ook is onderzocht of het nieuwe hotel mogelijkerwijs concurrentie oplevert met het MECC. De conclusie is dat Hilton – net als andere hotels in Maastricht – een aantal vergaderruimtes aanbiedt, maar dat er geen sprake is van een congreshotel. Vanuit Hilton is bovendien beloofd dat men zal samenwerken met het Mecc en andere partijen bij het binnenhalen van nieuwe congressen en beurzen en het versterken van het zakelijk verblijfstoerisme.

    Hoewel de verkoop van de locatie aan Hilton volgens de commerciële taxatiewaarde zal plaatsvinden, levert de herontwikkeling toch een tekort op de boekwaarde op. Burgemeester en wethouders stellen de raad voor dit verlies te nemen, omdat de kwaliteit van het gebied er op vooruit gaat, het historisch waardevolle gebouw een passende functie krijgt en op een respectvolle wijze gerenoveerd zal worden. Tevens zal de komst van Hilton nieuwe banen opleveren.

    Klik hier voor het oorspronkelijke bericht op www.maastricht.nl

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Opvallende overeenkomst

    Hilton lijkt een voorkeur te hebben voor een bepaalde bouwstijl...


    v.l.n.r.: Amsterdam Hilton, Rotterdam Hilton, Maastricht Hilton (als het doorgaat)
    Last edited by El Loco; 28 februari 2011, 22:49. Reden: Afbeelding hersteld

    Leave a comment:

Bezig...
X