Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Beste frituur in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Antonius
    replied
    De twee grootste ketels uit het huishouden met een handdoek erin die we naar Mai in de Wyckergrachtstraat droegen { m'n broer en ik } was net genoeg voor 7 personen als ze dan vol zaten met frietjes.

    Die Mai spuugde altijd in het Ossewit vet om te zien of het wel heet genoeg was, dat hebben we thuis niet verteld aan de andere familieleden. Maar Mai kon goed met zout overweg.
    We moesten daarna wel behoorlijk voort maken opdat de frieten niet koud werden met de handdoek om de ketel heen gewikkeld waar de overige twee grote ketels vol mosselen net gaar waren toen we terugkeerden.

    En daarna nog een koffiekopje mosselwater, zalig.
    De mooiste zondagavond in september.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Mijn vader bezat in mijn geboortestad in de jaren 1950 een strategisch gelegen stukje grond bij het stationsplein, waarop iemand een frietkraam uitbaatte. Hij betaalde de huur voor een deel in de vorm van bonnen. Reuze handig voor onze ouders, want met zo'n bonnetje kregen wij kleuters een puntzakje friet van tien cent en voor wie wilde, mayonaise toe. Maar ik geneer me nu nog, omdat wij kleintjes steeds voorkropen én voorkruipend bediend werden. Niet iedereen die drie rijen dik stond te wachten en de bus moest halen, waardeerde dat. Betalen met een bon heeft ook zijn nadelen, maar op zondag was het wel handig: gewoon als acht- of tienjarige zonder geld even met een grote pan naar Martien, iets verderop in de straat.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 juli 2023, 12:46.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Er zijn veel frituren opgehouden de laatste 3 jaar sinds ik hier een commentaar schreef 2020.
    Vooral afgelopen twee jaar toen de energieprijzen de frituurPAN uit rezen en de friet aardappel + olie zo duur was konden enkelen geen positieve omzet meer draaien.

    Ook buiten Maastricht speelt dat drama van die sluitingen en faillissementen.

    Maar ik vroeg me toch nog even af wat er van die "belofte van de politiek" terecht is gekomen inzake eenmaal per maand een friet BON?

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Overigens, ik las gisteren in De Limburger dat Erwin Consten (76) van friture REITZ op 7 november 2020 is overleden.
    Dat is jammer, maar hij was toch zeker al jaren niet meer de patroon bij Reitz op de markt?
    Ik was er eens op een iets rustiger moment afgelopen jaar en het kon mij niet bekoren, nog friet nog zoervleisch.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
    Wat leuk, ik zie dat hier recent nog post zijn geweest, Mestreechonline leef nog
    Hoi Parel,

    MO is alive en kicking

    Post er maar gerust op los


    Leave a comment:


  • parel
    replied
    Wat leuk, ik zie dat hier recent nog post zijn geweest, Mestreechonline leef nog

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Overigens, ik las gisteren in De Limburger dat Erwin Consten (76) van friture REITZ op 7 november 2020 is overleden.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Wat een heerlijke oude topic wordt hier door Antonius uit het vergetelheid gehaald

    De laatste tijd ben ik erg gecharmeerd van de friet van friture Blauwdorrep aan de Proosdijweg.
    Daar zijn sinds een jaar of 2 nieuwe eigenaren.
    Wel een aparte manier van bestellen. Je moet je melden bij de kassa en je bestelling doorgeven.

    Maar niet geheel onbelangrijk anno 2020 is dat ze hele goede corona-maatregelen hebben genomen.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    U zult wel andere zaken aan uw hoofd hebben, maar ik kwam het tegen in de Limburger
    Succesfrituur Tuutsje van Teunsje in Wyck failliet

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    als ze nog allemaal bestaan en open zijn, mag het een update hebben van u als consument
    en
    om concurrentie vervalsing uit te sluiten : ik frituur mijn eigen patat frites met desbetreffende zuurvlees (die is de beste)

    nieuwer zijn
    tuutsje vaan teunsje in de Wycker Brugstraat
    en
    friet elite in Achter Het Vleeshuis

    Leave a comment:


  • quatorze
    replied

    Leave a comment:


  • quatorze
    replied
    Snackpoint , getverderrie!

    Leave a comment:


  • quatorze
    replied
    Frituur ''Pottenberg " is erg good en de Remoulade says is ut beste vaan gans Mestreech .

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Ik geniet in elk geval altijd enorm van m'n tuutsje friet zoervleis van Teun. En wat ook leuk is: de integratie van de buitenlandse student (die in dit draadje aan de orde is geweest) is hier in volle gang. Altijd enorm leuk om het binnenkomend publiek proberen te taxeren: Mestreechteneer, Hollender, Pruus of andersoortige Boetelender. Verbazingwekkend hoe vaak ik ernaast zit.
    ik hoop dat elke buitenlandse student eens een frituurpan en ketel in handen neemt
    en niet enkel naar de afhaal "friteria" gaat.

    die studenten die ik heb leren kennen, weten het is enkel tijd wat nodig is voor goede patat en zuurvlees
    en dat is niet eens veel tijd.

    test:
    ossewit (waar haal je dat nog)
    olijfolie (steeds populairder)
    arachideolie (de goedkoopste)
    appihein olie/vet (?)
    diamant olie/vet (?)
    gouda's glorie reclame ingeprint olie/vet (?)

    je kunt twee keer testen in een oude frieten ketel
    of hebt twee ketels nodig,
    ik deed die test

    voorbakken 160 , nabakken 180
    echte aardappels zelf gesneden <<<< HE KRUIMIG AUB

    sorry voor de Ossewit liefhebbers, dat is de smaak van uw moeder / vader en lekker
    maar dat is het minst gezond

    dus
    eerste is Ossewit twee maal frituren
    en
    tweede is arachideolie twee maal maal frituren

    dat ander spul tja droog of echt te vet en nooit mooi om op te bijten

    die frituren in Maastricht gaan voor gezondheid, dus

    (
    de test werd op een en dezelfde dag uitgevoerd met heel veel olie en vet en aardappelen zelf geschild
    ook zo twee friteuse en frieten ketels met afwisselend die vetten of olies
    )

    Leave a comment:


  • de bourgondier
    replied
    De beste frituur is voor mij:

    Reitz op de Markt.

    Daar koop ik wel eens een grote frites met dubbel mayo. Die mayo is ook onovertroffen. Thuis goed na te maken door mayonaise aan te leggen met wat witte azijn en wat water.

    Heb me laten vertellen dat de snacks van Reitz niet zo geweldig zijn. Het schijnt 1 van de goedkoopste merken te zijn.

    De beste frites maak je trouwens door in Ossewit te bakken. Want het paardenvet en rundsvet (half om half is de mix) is gepredestineerd voor de professionele frituurs. In ieder geval niet in plantaardige olie bakken, als je de ouwerwetse frites wilt hebben. Gebruik wel zetmeelrijke aardappelen. Bv. Bintje. In ieder geval geen bloemige aardappelen. En maak dikke frites. Dan blijven ze wat zacht van binnen.

    De eerste frituurbeurt op 140 a 150 graden Celsius is overigens een kookproces van 5 a 6 minuten.

    Daarna de frites ongeveer 15 minuten laten afkoelen/ uitzweten. En dan nog eens - erbij blijven staan - 2 minuten op 180 graden.

    De frites moeten er goud-geel uitzien. Enniet bruin.

    Frituur Bollen was inderdaad tot begin jaren tachtig een topper nabij Pieterstraat.

    Frituur Martha in Scharn is goed, maar voor mij niet bijzonder.

    Ook goeie verhalen gehoord over Tuutsje vaan Teunsje in Wyck.

    De Bourgondier op 27 juli 2013 te Maastricht.

    Leave a comment:

Bezig...
X