Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Klassenfoto Harald Wajnkowski ongeveer 1940 en 1942, waar is deze gemaakt?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Breur
    replied
    Ingrid bedoelt uiteraard 1939 - begin 1941.
    De openbare school aan de Spilstraat heeft een andere gevelopbouw. De openbare school aan de Prof. Pieter Willemsstraat heeft ander metselwerk. De actieve scholen en indeling vanaf 5 mei 1940 is hier te vinden.
    Last edited by Breur; 22 september 2015, 17:13.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Ik denk niet dat de foto is gemaakt in het Joodse schooltje aan de Bogaardenstraat. Geen van de kinderen op de foto draagt immers de Jodenster Ik vermoed dat dit ofwel in de Mariastraat is, ofwel een andere openbare lagere school betreft in 1939-begin 1841.
    Een openbare lagere school in het centrum was in 1938 de Lagere School en Mulo in de Spilstraat, nr. 6.

    Als deze jongen bij de bovengenoemde, door Bronzwaer genoemde veertig kinderen hoorde, is het misschien nuttig te kijken welke bron de auteur had voor dat gegeven. (Kan ik ook, maar heb geen tijd).
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 september 2015, 12:42. Reden: aanvulling

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Ik geloof niet dat het een katholieke school kan zijn geweest. Het is geen wet van meden en perzen, maar de lagere scholen van het katholieke onderwijs waren voor zover ik weet tot in de jaren 1950 gescheiden. Je had dus aparte meisjes- en jongensscholen. Dat gold echter niet voor het openbare lager onderwijs. De Joodse gemeenschap was te klein om een eigen school te bekostigen, al gaf zij wel apart godsdienstonderricht. Ik denk dat deze kinderen op de Stadsarmenschool hebben gezeten, die in de Augustijnenkerk was gehuisvest (Mariastraat). Ook de burger-onderwijzer wijst op openbaar onderwijs, al kan het ook een Joodse godsdienstonderwijzer zijn geweest.

    Bronzwaer vermeldt dat als gevolg van de segregatie in 1941 bijna veertig Joodse leerlingen, 'die op verschillende scholen van openbaar - en in enkele gevallen rooms-katholiek - onderwijs zaten, hun klas dienden te verlaten. Voor de leerlingen uit het lager onderwijs werd in allerijl een joodse school, bestaande uit één klaslokaal, in een pand van de joodse gemeente aan de Bogaardenstraat ingericht. Er werd één leerkracht aangesteld' [noot 26: Dat was R. Schaap-Guedema]. In de loop van 1943, toen de meeste joden uit Maastricht verdwenen waren, werd de school opgeheven.'

    Lit.
    J.M. Lemmens, Joods leven in Maastricht (Vierkant Maastricht, 15), Maastricht 1990, 63-70.
    P. Bronzwaer, Maastricht en Luik bezet (...), (Maaslandse monografiën, 73), Hilversum 2010, 216, alwaar citaat.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 september 2015, 08:19. Reden: correctie

    Leave a comment:


  • Klassenfoto Harald Wajnkowski ongeveer 1940 en 1942, waar is deze gemaakt?

    Graag jullie hulp gevraagd,

    Ik ben op zoek naar informatie over deze klassenfoto.
    Met zekerheid gemaakt in Maastricht, ergens tussen vermoedelijk 1940 en 1942.
    De jongen die jullie op de pasfoto zien was Harald Wajnkowsi, hij staat op de klassenfoto en is geboren in 1930.

    Harald, zijn zusje Iza (het meisje op de andere pasfoto) en hun ouders zijn in 1943 gedeporteerd en vermoord. Voor deze familie zijn er Struikelsteentjes geplaatst op de Kleine Stokstraat 1.

    Ik ben een zoektocht gestart naar meer informatie over deze familie ben al veel te weten gekomen.
    Beetje bij beetje krijgt dit gezin een verhaal.... naast anekdotes en foto's te hebben gevonden heb ik zelfs familie van dit gezin gevonden.
    Van hen ontving ik deze foto met de vraag waar en wanneer is deze gemaakt? Kunnen er nog mensen op herkend worden, zijn deze nog inleven?

    Harald woonde ten tijde van de foto op de Kleine Stokstraat 1, met zijn ouders Bernard en Frida en zusje Iza. Daarna zijn ze verhuisd naar Amby.

    De klassenfoto moet dus ergens op een school in de binnenstad zijn gemaakt.
    Ben al wat foto's aan het bekijken via google en let dan op de kozijnen, maar helaas nog geen match gevonden.

    Wie kan mij verder helpen,

    Alvast bedankt!

    Sandra
Bezig...
X