Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Foto's Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Annefine
    replied
    Hartverscheurend.

    Leave a comment:


  • KevinS
    replied
    Bidprentje van de 16-jarige Franz Karlstetter. Op 12 september 1944 werd hij door geallieerde shrapnel geraakt in de buurt van het kruispunt in Heer. Een stuk shrapnel raakte een van de handgranaten die hij aan zijn riem droeg waarop deze explodeerde. Zijn hele torso lag open en hij werd naar de kelder van Dr. Neven gebracht. Hij had zeer veel moeite om te spreken maar bleef huilend om zijn moeder roepen. De pastoor van Heer had zijn adres en zou, wanneer hij stierf, zijn ouders informeren. De Schutze had pas 2 maanden eerder de Arbeitseinzats verruild voor het leger.

    Leave a comment:


  • KevinS
    replied

    Leave a comment:


  • parel
    replied
    KevinS daaaaaaanke

    Leave a comment:


  • KevinS
    replied
    En weer een nieuwe foto van de Wilhelminabrug:

    Leave a comment:


  • KevinS
    replied
    Klopt inderdaad!

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Interessante foto! Dit is de Wilhelminabrug, als ik het goed heb? Richting Wyck, de Griend?
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 september 2014, 09:40.

    Leave a comment:


  • KevinS
    replied
    Hierbij weer een nieuwe foto, Duitsers die over de noodbrug trekken:

    Leave a comment:


  • Yannick
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    1. Mijn eerste vraag is: op welke posting/foto slaat dat citaat van Kevin? Hij heeft kennelijk een dfergelijke foto geplaatst, maar ik kan hem niet vinden.
    Het citaat slaat op posting #5.


    Je ziet dat de foto die Breur heeft geplaatst een bewerkte foto is. Kijk maar eens naar de 'lucht', desondanks is het toch een mooie afbeelding.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Welke foto?

    Heren, ik ben de draad een beetje kwijt. Ik ben terug gegaan naar het begin van dit draadje, maar ik houd een probleem. In posting 52 (Breur) wordt een kleurenfoto getoond met daarboven een 'quote uit een (onvindbare) posting van Kevin, met de strekking: 'weet iemand wat er op dat grasveldje gebeurt?'

    1. Mijn eerste vraag is: op welke posting/foto slaat dat citaat van Kevin? Hij heeft kennelijk een dfergelijke foto geplaatst, maar ik kan hem niet vinden.
    2. De tweede vraag is: is de in posting 52 getoonde kleurenfoto een antwoord op de eerdere posting van Kevin? Met andere woorden: heeft Breur een gerelateerd beeld geplaatst, maar als een 'tweede' opname met eenzelfde scène?

    Wat betreft die 'tweede' opname: als die inderdaad uit de doos van Breur komt, gaat het dan om een foto , om een prentbriefkaart c.q. gedrukt knipsel? Een prentbriefkaart werd in de eerste decennia van de twintigste eeuw nog vaak ingekleurd, later in kleur gedrukt.

    Als het een foto is, hoeft die niet ingekleurd te zijn, maar kan hij ook op kleurenfilm zijn opgenomen. Een vroege kleurenfoto. Vergelijk de opnamen van Alfons Hustinx, die meerdere opnamen heeft gemaakt vanaf de Franciscus Romanusweg van en over de Griend.

    Een en ander is slechts met zekerheid te constateren, indien men het origineel kan bestuderen.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Ik weet dat der Adolf creatieve aspiraties had. Of de "foto" is ingekleurd weet ik niet. De foto is afkomstig uit een map "onbekend". Terecht zegt Brother W. dat dit niet het grasveldje bij de Aw Brök is. Dat is duidelijk te zien aan het hekwerk bij het gasveld en de scenery.

    Leave a comment:


  • Wigo
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door KevinS Bekijk bericht
    Hier een foto van de St. Servaasbrug met de noodbrug. Misschien weet iemand wat zich op het grasveldje afspeelt?
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Juni 1940.

    De reactie van Breur op het bericht van KevinS is naar mijn mening misleidend voor 'ter plaatse onbekenden'.

    KevinS plaatst een foto van de St. Servaasbrug en vraagt of iemand weet wat zich op het grasveldje afspeelt.

    Breur plaats hierop een foto van de Wilhelminabrug met op de voorgrond de oprit vanaf de Franciscus Romanusweg en daarachter de zuidelijke uitloop van het grasveld van De Griend !

    Leave a comment:


  • Rubke
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Juni 1940.

    ingekleurd zo te zien

    Leave a comment:


  • KevinS
    replied
    Bedankt voor de aanvulling Breur!

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door KevinS Bekijk bericht
    Hier een foto van de St. Servaasbrug met de noodbrug. Misschien weet iemand wat zich op het grasveldje afspeelt?
    Juni 1940.

    Leave a comment:

Bezig...
X