Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De oorlogsjaren: 1940 - 1944

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
"Bernhard"
Clear All
nieuwe berichten

  • #1
    en nog een foto van 14.09.1944.


    verder de aankomst van Prins Bernhard in Maastricht in '45
    ( ter info Prins Bernard werd de latere naamgever van het onderdeel waartoe mijn vader behoorde: het Regiment Stoottroepen Sint Bernhard, die hem destijds ook in Brussel bewaakte)
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by ; 7 maart 2012, 19:15.

    Opmerking


    • #2
      Oorspronkelijk geplaatst door Harrie Bekijk bericht
      en nog een foto van 14.09.1944.


      verder de aankomst van Prins Bernhard in Maastricht in '45
      ( ter info Prins Bernard werd de latere naamgever van het onderdeel waartoe mijn vader behoorde: het Regiment Stoottroepen Sint Bernhard, die hem destijds ook in Brussel bewaakte)


      Prins Bernhard (1911-2004) bracht een bezoek aan Maastricht, als eerste bevrijde stad van Nederland in zijn hoedanigheid van bevelhebber van de Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten ‘onder opperbevel van Eisenhower’ op 18 september 1944.
      Op de foto de zojuist bij de Bilserbaan gelande prins Bernhard, die begroet wordt door Willem baron Michiels van Kessenich, die op de dag van de bevrijding (14 september) opnieuw was geïnstalleerd als burgemeester van Maastricht. Michiels van Kessenich had in 1941 ontslag genomen als burgemeester, en was opgevolgd door mr. Louis Peeters, een NSB-er die ze in Maastricht al gauw 'Lewieke' noemden.

      Bron: Historia Traiectum ad Mosam.

      Opmerking


      • #3
        Het was een knollenveld waar hij geland is. Mijn opa was toen als een van de eerste daar. Bernhard is daarna met een willys jeep naar de markt gereden.

        Opmerking

        Bezig...
        X