Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Institutioneel Verzet

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Institutioneel Verzet

    In de topic "Wehrmachtkommandantur en Schutzgruppen" (http://forum.mestreechonline.nl/foru...-schutzgruppen) werd gediscussieerd of het (Duitse) stadsbestuur wel aan eerlijke verslaggeving heeft gedaan.

    Onderstaand enkel postings uit deze topic, waarin Ivo M, afgestudeerd politicoloog, in zijn scriptie de term "Institutioneel Verzet" introduceerde.

    Was er sprake van Institutioneel Verzet tijdens de Duitse bezetting in Maastricht?
    Zo ja, hoe manifesteerde dit verzet zich dan en hoe lezen wij dat?
    Last edited by Pier; 26 november 2018, 19:24.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2


    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
    (...). Ik geloof niet dat over deze bezettingsmaatregelen voor Maastricht ooit is geschreven. Het is een van de vele blinde vlekken in de plaatselijke geschiedenis. Als ik het goed begrijp, zou er wat betreft de burgerbevolking het een en ander terug te vinden moeten zijn in het jaarverslag van de gemeente en het Sdecretariearchief (RHCL). Totdat in 1941 Michiels van Kessenich werd vervangen door de NSB-burgemeester Peeters, zal zeker gepoogd zijn een eerlijk verslag te geven.
    Last edited by Pier; 26 november 2018, 19:24.

    Opmerking


    • #3
      In het archief van de gouverneur 1914-1944 bij het RHCL lees ik, dat de eerste anderhalf jaar de Duitsers hun best deden de bevolking voor zich in te nemen, eerst daarna stuurden zij een andere koers. In dat archief zitten onder meer dossiers over de werkrelaties tussen burgemeesters en Duitse overheden.

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7

              Opmerking


              • #8
                In de Maastrichtse context hoort dit eerder in de Tweede Wereldoorlog thuis, de enige keer dat dit echt relevant was in Maastricht. (En over de huidige tijd zal er toch niemand die er echt bij betrokken was op een openbaar forum hierover openlijk willen spreken.)

                Opmerking


                • #9
                  Het begrip Insitutioneel Verzet heb ik natuurlijk niet alleen bedacht, in de kern heb ik het overgenomen van Augstine Idzelis die het begrip 'Institutioneel Nationalisme' gebruikte.

                  "Institutional nationalism can be defined as the use of the Soviet system itself to promote national interests vis-a-vis central policies." (Idzelis, 1983c: 27)
                  Hij gaat er enkele zinnen later verder op in:
                  "Institutional nationalism is a form of "within system" as opposed to "system rejective" opposition.6 Having an established administrative-territorial base and a unifying goal, institutional nationalism transcends narrow interest group or factional opposition. It includes a broad spectrum of participants who, while articulating specific concerns which reflect their institutional affiliations, advocate policies which tend to maintain or enhance the position of the eponymous population. In this respect, the underlying motivation of republic decision-makers, as pointed out by Remeikis, is of secondary importance. If a given policy or program is supportive of national interests, it can be considered to be a manifestation of institutional nationalism.7"

                  De quote heb ik uit het volgende tijdschriftartikel:
                  IDZELIS, Augustine, 1983c, 'Commentary on "Institutional Nationalism" in Lithuania', In: Lituanus 1983, Vol. 29, No. 2. pp.26-29. inmiddels is dit artikel gedigitaliseerd en te vinden op: http://www.lituanus.org/1983_2/83_2_02.htm

                  In het Engels kan dit begrip nog, in het Nederlands zou Institutioneel Nationalisme niet echt lekker liggen, Institutioneel Verzet dekt de lading m.i. beter en geeft minder negatieve reacties. Vandaar mijn verandering van het begrip. In de context waar we het begrip hier gebruiken dekt het begrip Institutioneel Verzet beter de lading.
                  Last edited by Ivo M; 28 november 2018, 18:26.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Was er sprake van Institutioneel Verzet tijdens de Duitse bezetting in Maastricht? Zo ja, hoe manifesteerde dit verzet zich dan en hoe lezen wij dat?
                    In onderstaande uitgave kan men meer te weten komen over het institutioneel verzet in Maastricht.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht



                    Maastricht bezetaastricht en Luik bezetgebrek aan medewerking en lijdelijk verzet bij het ambtenarenkorps (op 1 maart 1942 waren slechts 24 van de 1.118 gemeenteambtenaren lid van de NSB en die 24 waren dan nog aangesteld door NSB-burgemeester Peeters), en onwil onder de bevolking. (pp. 120-131).

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X