Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De stadsbus.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • De stadsbus.

    Ik kan die foto maar niet plaatsen. Probeer me een voorstelling te maken van de Helmstraat voor de aanleg van de Entre Deux. Zoals ook voor het Vrijthof geldt, herinner ik me het enorme diepe gat wat er was gegraven (2e deel jaren zestig!) voor de aanleg van de ondergrondse garage. De stadsbussen reden toen hoofdzakelijk - althans zo meen ik mij te herinneren - nog over het Vrijthof via de Bredestraat naar het OLV plein en vervolgens richting het oude kanaal en vanaf daar linksaf naar en over de oude brug?, richting het station. Hoe dan ook, stoplichten in de Helmstraat tja, ook ik kan het me niet voor de geest halen. Wel weer zoiets triviaals als een bank-gebouw tegenover de plek van het huidige Entre Deux complex. De boog van mergel als ingang van de HBS. En zoiets als het vieren van Carnaval in de Domicanerkerk zelf.

    Last edited by Breur; 21 januari 2014, 19:33. Reden: foto toegevoegd.

  • #2
    De busroute die je beschrijft, klopt. Herinnert iemand in dat verband de duik nog die die kleine geelbruine busjes maakten, als ze de Wyckerbrugstraat in reden? Op maandagmorgen was dat geen pretje....

    Verder lijkt me dit inderdaad de Helmstraat, vooral met de beschrijvingen die hierboven staan.
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
      De busroute die je beschrijft, klopt. Herinnert iemand in dat verband de duik nog die die kleine geelbruine busjes maakten, als ze de Wyckerbrugstraat in reden? Op maandagmorgen was dat geen pretje.....
      Kan mij dat heel goed herinneren. De bus reed over de St. Servaasbrug richting Wijck. Het was de kunst om de snelheidsmeter op 40 km. per uur te houden. De voorzijde dook de Brugstraat in en de achterzijde, door de starre as, hupte op de plaats waar de brug overging in de Brugstraat. De mensen op de achterbank kwamen dan hierdoor enkele cm. los van de bank
      Kompleminte

      Toller

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
        De busroute die je beschrijft, klopt. Herinnert iemand in dat verband de duik nog die die kleine geelbruine busjes maakten, als ze de Wyckerbrugstraat in reden? Op maandagmorgen was dat geen pretje....

        Verder lijkt me dit inderdaad de Helmstraat, vooral met de beschrijvingen die hierboven staan.
        Dus toch! Ik twijfelde er aan. Tja is dan ook al een tijd geleden. En inderdaad herinner ik me de 'kermisattractie' je vloog echt wel van die achterbank af. Nog een wonder dat die brug het heeft uitgehouden. Die geelbruine bussen waren van die walmende Volvo's met heel grote snelheidsmeters. Een oom was destijds chauffeur. Volgens mij hadden ze toen vaste lijndiensten. Hij reed de 4 Richting Wolder en zelfs naar Vroenhoven en terug. Spijbelde me wat af. Wachtte hem bij het NS op en dan wel drie keer het hele rondje. Zo zag je nog eens wat van de stad.
        Last edited by Hollender; 21 januari 2014, 19:47.

        Opmerking


        • #5
          Dit type?

          Opmerking


          • #6
            Precies Breur dat type. Later kwamen ze in de groene uitvoering.

            Opmerking


            • #7
              En als de snelheidsmeter 70 aangaf dan was dat al heel erg hard!

              Opmerking


              • #8
                Ik woonde dichtbij de garage aan de Capucijnenstraat. Als het de laatste rit was, werd ik bijna voor de deur afgezet. . Ook mocht ik (illegaal) op de bok naast de chauffeur zitten. Waarschijnlijk kletste ik toen ook al zo graag.

                Opmerking


                • #9
                  Exact die bussen ja. De beste exemplaren gingen na een kilometer of 500.000 op de teller naar Thijssen. In groene uitvoering kan ik me die echter niet herinneren.

                  Ik vond het altijd handig dat ze de lijnnummers in kleur aangaven. Lijn 1 en 11 rood, 2 en 12 blauw, lijn 3 mosgroen, lijn 4 rose, lijn 5 weet ik niet meer, lijn 6 geel, 7 was paars, 8 oranje, en 9 lichtgroen. Iemand nog een idee welke kleur bij de lijn 5 hoorde? Ik dacht bruin......

                  Verdere herinneringen: lappenmuts, die altijd in de lijn 2 zat, ze was niet onbemiddeld, maar schraapte elke munt op die ze kon veiligstellen.
                  Last edited by Haas; 21 januari 2014, 20:00.
                  I am not a complete idiot. Some parts are missing

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                    Ik woonde dichtbij de garage aan de Capucijnenstraat. Als het de laatste rit was, werd ik bijna voor de deur afgezet. . Ook mocht ik (illegaal) op de bok naast de chauffeur zitten. Waarschijnlijk kletste ik toen ook al zo graag.
                    Breur sommige dingen hebben we gemeen. Die 32 is naar Amsterdam gegaan, en lees net dat die door stichting 'Museum Streek en Stadsautobussen Amsterdam' werd overgenomen, en vanwege noodzaak tot inkrimping in 2011 in het bezit van 'de Stichting Veteraan Autobussen' is gekomen. Opmerkelijk dat er nog zo'n geschiedenis aan vast zit.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht

                      Verdere herinneringen: lappenmuts, die altijd in de lijn 2 zat, ze was niet onbemiddeld, maar schraapte elke munt op die ze kon veiligstellen.
                      Haas een beetje rare herinnering maar Allez. Bij het station stond bijna elke dag een man die ze niet helemaal op een rijtje had. Was helemaal verknocht met der stadsbus, kende ook alle diensten en tijden, maar had ook een onhebbelijk trekje. Hij sprak je aan en had het dan steeds weer over pielekes. Ik verzin dit niet. Zeg maar de mannelijke tegenhanger van Aajd Netteke.

                      Wat de kleur groen betreft, misschien maak ik het allemaal groener dan het was

                      Opmerking


                      • #12
                        Hij kwam al eerder ter sprake, maar Willy staat er nog altijd. Hij stond er al toen ik in Maastricht kwam wonen, in 1975. Nu ik je bericht nog eens lees, vraag ik me af of we het over dezelfde hebben.

                        Tegenwoordig mag hij af en toe een rit meemaken. Er wordt weleens gezegd dat hij eigendom is van Veolia.
                        I am not a complete idiot. Some parts are missing

                        Opmerking


                        • #13
                          75 jarig bestaan van Stadsbus Maastricht 1994

                          Autobus-show ter gelegenheid van het 75 jarig bestaan van Stadsbus Maastricht, het Maastrichtse Openbaar Vervoer Bedrijf

                          Last edited by Breur; 18 augustus 2015, 11:51.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                            Hij kwam al eerder ter sprake, maar Willy staat er nog altijd. Hij stond er al toen ik in Maastricht kwam wonen, in 1975. Nu ik je bericht nog eens lees, vraag ik me af of we het over dezelfde hebben.

                            Tegenwoordig mag hij af en toe een rit meemaken. Er wordt weleens gezegd dat hij eigendom is van Veolia.
                            Haas als het dezelfde is, dan heeft hij de pensioengerechtigde leeftijd al lang bereikt.

                            Opmerking


                            • #15
                              Breur op het filmpje zag je in een flits de ingang van de garage aan de Capucijnenstraat.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X