Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Jan van Steffeswert en de rauwe werkelijkheid...

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Last edited by burgemeester; 29 augustus 2021, 22:31.

    Opmerking


    • #32

      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
      Waar Te Poel deze aanzienlijk latere datum op baseert is onduidelijk. Onderzoek van Jef Moers? Ik heb een en ander ook aangepast op Wikipedia. Dank voor de tip!
      Ik vermoed dat Te Poel vaart op het kompas van Jef Moers, die in 2020 een boek uitgaf met de titel De gouden decennia der stad Maastricht, 1470-1530.
      Bijgaand een schermopname van de pagina over Jan van Steffenswert.

      Click image for larger version  Name:	Moers, Data Jan van Steffenswert.jpg Views:	0 Size:	149,1 KB ID:	104068
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 1 september 2021, 10:34.

      Opmerking


      • #33
        Sorry, ik krijg het niet goed, dit keer.

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
          Sorry, ik krijg het niet goed, dit keer.
          Het is wat klein, maar toch nog net te lezen, Ingrid. Te Poel gebruikt min of meer dezelfde formulering als Moers: "overleden in of niet veel later dan 1537". Jammer dat we niet komen te weten wat er in 1537 over Jan van Steffeswert en Chielis Suetz(?) wordt vermeld.

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
            Sorry, ik krijg het niet goed, dit keer.

            Dan doen we dit:

            Click image for larger version  Name:	gd.jpg Views:	0 Size:	439,4 KB ID:	104072

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
              Dan doen we dit:
              Ah, da's mooi, Breur. Jan Bildesnider vs. Ghielis Smetz dus. Vermeld op 5 september 1537.

              Ook interessant om te lezen dat zoon Aert samen met zijn vrouw Greet in 1534 gevangen was genomen. Hij wordt niet genoemd in de lijst van terechtgestelden. Over zijn lot kunnen we alleen maar speculeren. In de gevangenis omgekomen? Zijn geloof afgezworen en daarna, zoals zovelen, gevlucht? De kans is klein, maar wie weet duikt zijn naam nog een keer in een of ander archief op.

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                Ook interessant om te lezen dat zoon Aert samen met zijn vrouw Greet in 1534 gevangen was genomen. Hij wordt niet genoemd in de lijst van terechtgestelden. Over zijn lot kunnen we alleen maar speculeren. In de gevangenis omgekomen? Zijn geloof afgezworen en daarna, zoals zovelen, gevlucht? De kans is klein, maar wie weet duikt zijn naam nog een keer in een of ander archief op.
                Ik heb hem even opgezocht bij Bax. Deze citeert uit de protestantse kerkeraadsnotulen:

                ' "Aangaande Aert Bildesnider en zijn vrouw (dese Grietchen) - buren van de kettersche familie Lepelmakers bij de moutmolen (...) vernemen wij, door eenige getuigen, dat zij "achter hoen huysche gaen wanne datmen dat heylich sacrament voer hoen huysche dreicht." '
                (
                dat wil zeggen: Zij lopen naar hun achterhuis, als aan de voorkant over de straat een priester met bellende misdienaar passeert, die de heilige eucharistie bijvoorbeeld naar een zieke brengt).

                En uit de Raadsverdragen van dat jaar (28 september) citeert hij:
                'De kosten van Grietchens terechtstelling ("drie gulden acht stuver current") heeft men van het bij haar gevonden (weinige) geld niet willen afhouden, maar om Gods wil aan haar zuster gegeven, "tot onderholdinge der selver Greetchen sueckenden (= "zuigend") kintgen.'

                Ook bij Bax is verder niets over Aert Bildesnider te vinden. Het lijkt erop dat zijn vrouw de nauwe relatie met de ketterse prediker Hendrik Rol fataal is geworden, maar dat hij de dans ontsprong.

                Lit.:
                W. Bax, Het protestantisme in het bisdom Luik en vooral te Maastricht. Maastricht 1941, dl. I. 1505-1557, p. 98-99 en noot 5 op p. 98.

                Opmerking

                Bezig...
                X