Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De Vestingwerken

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Het is een rondeel (zo'n dertig jaar geleden had men het nog vaak foutief over een bastion), en de oorspronkelijke naam is inderdaad Haet ende Nijt. Die schrijfwijze is echter al langere tijd losgelaten ten gunste van Haat en Nijd. Wat mij betreft een verlies aan authenticiteit, maar ach, wie maalt erom.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 maart 2019, 11:02.

    Opmerking


    • #47
      ik ben verguisd

      Opmerking


      • #48
        Terugkomende op de ingestorte muur aan de Sint Pieterskade, als men oorzaken zoekt en dus een toekomstige correcte restauratie gestand kan doen moet men materiaal en verwerking onderzoeken van afgelopen zomermaanden. Ook van de bodemgesteldheid.
        De gronddruk op de muur is blijkbaar extreem toegenomen. Zijn bomen en hun wortels niet ook als een "wapeningsnet" dat de grond vasthoudt, fixeert in zijdelingse richting?
        De recente regenval moet ermee te maken hebben. Alsook de verbrande bastaard mortel die in de extreme hitte geen binding meer kon aangaan met de droge mergelblokken.

        Er hadden voor aanvang van de werkzaamheden en de lente 2018 metingen moeten hebben plaatsgehad inzake de water en vocht huishouding van de grond en de waterdoorlatendheid ervan.
        Ik heb ze bijna elke ochtend met mini bulldozers in de weer gezien en kon geen grondverbetering of aanleg van drainage waarnemen.

        Een en ander had moeten worden voorzien in de beschrijving der werkzaamheden voor de aannemer.
        Een acute actie zullen Groutankers zijn.
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • #49
          Mooie aanvulling, Antonius. Nu maar hopen dat iemand in het gemeentehuis Mestreech Online leest!
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 27 maart 2019, 09:39. Reden: correctie

          Opmerking


          • #50
            Het gedeelte vestingwerken van het rondeel Haet ende Nijt tot aan de poort Waerachtig zou geen gemeentelijk monument zijn maar een rijksmonument, dus de gemeente Mestreech zal het worst wezen.

            ik ben verguisd

            Opmerking


            • #51
              Die walval betreft het stuk Poort Waarachtig - Vijf Koppen. Zou dat deel van de vestingmuur Rijksmonument zijn? Wie heeft dan die restauratie van afgelopen jaar betaald?

              Opmerking


              • #52
                Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                Het gedeelte vestingwerken van het rondeel Haet ende Nijt tot aan de poort Waerachtig zou geen gemeentelijk monument zijn maar een rijksmonument, dus de gemeente Mestreech zal het worst wezen.
                Het klopt, dit hele stuk is rijksmonument: https://monumentenregister.cultureel...numenten/28016. Betekent dat echter, dat het rijk er ook verantwoordelijk voor is?

                Opmerking


                • #53
                  volgens wat ik gelezen heb is dat het rijk grotendeels verantwoordelijk is voor het onderhoud en daarmee ook de kosten voor herstel of vernieuwing.
                  een en ander betreffende het groot onderhoud aan de vijf koppen anno 2018 stond in de aankondigingen die ik in de link ontdekte betreffende de Nieuwsbrief van de Gemeente Maastricht die u recent in het forum plaatste.
                  ik ben verguisd

                  Opmerking


                  • #54
                    Het zal de een of ander die het artikel in de krant gelezen heeft wel vreemd voorgekomen zijn dat er nu plots ook sprake is van een buikje in het rondeel de vijf koppen. Bijna 2 jaar na het instorten van de walmuur.

                    Dat is echter al tijdens de restauratie werkzaamheden van aannemer koninklijke Woudenberg geconstateerd en in den Maastrichtse doofpot gestopt. Wie niet weet dat niet deert.
                    Een zeer bedenkelijke tactiek van de verantwoordelijken.

                    Feitelijk zijn er al enkele analyses ter plaatse uitgevoerd en zijn nog steeds geen maatregelen genomen.
                    Maatregelen die voorkomen dat een argeloze bezoeker van het rondeel wel eens de dood in zou kunnen sleuren.
                    Ja dat stuk vestingwerk vanaf de eendenvijver tot en met de vijf koppen moet dicht. Maar liever de kop in het zand steken.

                    De krant de Limburger heeft maar een heel klein deel van de feiten gepubliceerd.

                    Last edited by Antonius; 4 augustus 2020, 12:51. Reden: opheldering
                    ik ben verguisd

                    Opmerking


                    • #55
                      Blijkbaar is nog een partij wakker geworden (stichting Vestingwerken) en heeft vragen gesteld over die situatie alsook over de publicatie begin Augustus 2020.
                      De situatie wordt nu "gemonitored" begreep ik van een paar mensen die ter plekke met een 3d laser scanner in de weer waren.
                      Van een buikje in het rondeel dat al jaren bekend is maar waar niets mee gedaan wordt.

                      Misschien dat men gewoon eens begint met een van die restauratie scenario's welke de Gemeente Maastricht voorliggen.
                      Last edited by Antonius; 17 september 2020, 10:42. Reden: taal
                      ik ben verguisd

                      Opmerking

                      Bezig...
                      X