Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Pontonbruggen over de Maas

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Beste Geert,
    Het is je mogelijk niet opgevallen, maar achter de naam 'Sjef' staat een klein zwart kruisje. Dat heeft een reden. Sjefs werkelijke naam was Jos Boogen. Het is al weer vier jaar geleden dat hij onverwacht overleed. In de rubriek In Memoriam (zie de hoofdpagina van de site) is hij door velen herdacht, te beginnen met deze posting, nr. 98. Zie ook vanaf nr. 177. Met de zoekfunctie die op de hele site werkt, of met de tweede die alleen zoekt binnen een bepaalde rubriek of draadje, zijn ook enkele postings te vinden waarin Sjef (Jos) iets over zichzelf vertelde.

    Wat betreft je vraag: toen Sjef in 2007 zijn stukje plaatste, was het op MO nog geen gebruik om aan bronvermelding te doen. Daarom kan ik je geen pasklaar antwoord geven op je vraag. Maar het Regionaal Historisch Centrum voor Limburg, het RHCL aan de Sint Pieterstraat 7 te Maastricht, bezit heel veel cartografisch materiaal. Deze plattegrond zal er ook wel in te zien zijn.

    Mocht je niet in Maastricht wonen, dan niet getreurd. De door jou gezochte kaart van de belegering van 1632 is gedrukt. Het is daarom heel goed mogelijk dat men ook elders in het land (archieven, bibliotheken) een exemplaar in huis heeft. Een beetje zoeken via Google is nooit weg.

    Het RHCL is een archiefinstelling die gratis toegankelijk is. Men kan er iets inzien en kopiëren, maar niet lenen. Voor de openingstijden zie de website RHCL.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 11 september 2014, 09:48.

    Leave a comment:


  • Geert Panhuysen
    replied
    Pontonbruggen over de Maas

    Beste Sjef,

    Vanavond heb ik je stuk over de pontonbruggen weer bekeken. Een erg goed stuk, dat mij persoonlijk erg aanspreekt omdat de pontonbrug over de Maas van 1944 een belangrijke rol speelt in mijn toen nog heel prille leven.
    Nu gaat het mij vooral om een praktisch punt: graag zou ik beschikken over de toegang tot de door jou gebruikte illustraties/kaarten. Met name zou ik graag willen weten waar de tekening van de belegering van 1632 zich in het echt bevindt.

    Vrgr,
    Geert Panhuysen

    Leave a comment:


  • SJEF †
    started a topic Pontonbruggen over de Maas

    Pontonbruggen over de Maas

    De schipbruggen.

    Tijdens de belegering van Maastricht in 1632 (gedurende de 80-jarige oorlog) werd er door het leger onder aanvoering van Frederik Hendrik van Oranje Nassau gebruik gemaakt van twee schipbruggen om de andere Maasoever te kunnen bereiken.
    Het was ingenieur Parceval die op het idee kwam om gebruik te maken van dat soort mobiele bruggen.
    Parceval maakte als voorbereidng van de aanval op Maastricht een uitgebreide studie.


    Gravure 1632 groot exemplaar.

    Op een oude gravure uit 1632 is duidelijk te zien waar die twee schipbruggen lagen.
    Over de 80-jarige oorlog, de belegeringen van Maastricht en alles wat daarmee samenhangt, zal ik in de toekomst een paar artikelen gaan schrijven.


    Detail gravure 1632; in het blauwe vakje de schipbrug.



    De schipbrug.



    Model van een schipbrug.
    Last edited by SJEF †; 23 april 2008, 20:30.
Bezig...
X