Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
(..)
Blijft de vraag in welke stijl het gebouw is gebouwd.
(..)
Met dank aan de verwijzing van Breur naar de RHCL website is nu ook de bouwstijl bekend.
Het origineel gebouw van V&D in de Grote Staat uit 1933 is toch Amsterdamse School.
Een citaat uit het RHCL stuk: "(..)
de Amsterdamse architect Jan Kuyt aan de slag gegaan om de nieuwe V&D te bouwen. Hij ontwierp een gebouw in de stijl van de Amsterdamse school met in het midden een lichtkoepel en drie etalage eilanden vooraleer men de winkel binnen kwam. (..)"
Maar, uit de bijdrage van Hermanw blijkt het navolgende. "Onlangs is de voorgevel gedeeltelijk vernieuwd naar het ontwerp van Rijnbout van der Vossen Architecten. In het interieur is, behalve het trappenhuis, niets meer dat herinnert aan het ontwerp van Kuyt. Tijdens een renovatie is het interieur geheel vervangen door een ontwerp van Jan des Bouvrie"
Het origineel gebouw van V&D in de Grote Staat uit 1933 is toch Amsterdamse School.
Ik wil geen betweter zijn, maar ik zou het gebouw geen Amsterdamse School noemen. Er zijn misschien wat elementen die aan de Amsterdamse School herinneren, maar de hoge stalen ramen in de voorgevel en de moderne entree met etalage-eilanden zijn eerder kenmerkend voor de Nieuwe Zakelijkheid. In het artikel waar Hermanw naar verwijst, staat over architect Jan Kuyt het volgende te lezen:
Kuyt werd tot de vooruitstrevende katholieke architecten gerekend. Zijn werkzame leven valt deels samen met de opkomst en de neergang van het expressionisme in de Nederlandse architectuur, ook bekend onder de naam Amsterdamse School. Kuyt verwerkte elementen van de Amsterdamse School, maar later ook van de Art Deco en de Nieuwe Zakelijkheid in zijn ontwerpen. Het eigen idioom dat hij zo ontwikkelde, wordt wel zakelijk expressionisme genoemd. Werden zijn gebouwen door het publiek zeer gewaardeerd, bij stijlzuivere beoordelaars had hij geen goede pers, reden dat weinig over zijn werk is geschreven. (...)
V&D Haarlem was de laatste vestiging die zo rijk werd gedetailleerd. De economische crisis werd inmiddels voelbaar. Vestigingen als Amersfoort, Maastricht en Utrecht (Lange Viestraat) werden veel simpeler vormgegeven, waarbij een grote horizontale raampartij de gevel domineerde.
Leuk, die foto doet me denken aan Galeries Lafayette in Parijs, waar nog steeds een ''balkon-indeling'' te vinden is, en ook een daglichtkoepel van behoorlijk formaat.
Opmerking