Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Lage Fronten Kazemat B

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Toller
    replied
    Een schone binnenzijde van kazemat B



    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Duiker in saillant Ravelijn B

    Vandaag foto's gemaakt van de duiker in-en uitlaat in de saillant van Ravelijn B. De sluitsteen van westelijke in- uitlaat hebben onverlaten jaren geleden gesloopt en gestolen. Als je door de inlaat kruipt kom je uit onder de oude spoorbrug naar de Statensingel.
    Halverwege de in- uitlaat bevindt zich een luchtkanaal naar de oppervlakte, van waaruit de in- uitlaat kan worden afgesloten. Als je de foto goed bekijkt loopt er kennelijk halverwege een gang. Van hieruit is het dan mogelijk de afsluiting in werking te stellen.


    In- uitgang met gesloopte en gestolen sluitsteen


    Gang naar de andere in- uitlaat


    In- uitgang nabij spoorbrug


    Overzichtsfoto van de gang met flitslicht genomen


    Foto is gemaakt met flitslicht van beneden naar boven

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Ik heb nog een stukje van een foto gevonden van rond 1927.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Loods op "poten".

    Volgens Rob K. zijn die nog aanwezige betonnen fundamenten restanten van de loods op poten.

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Dan wachten we af.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Ja Breur dat is de bewuste foto. Aan het water staat een kraan, een overblijfsel van de werf?
    Dat weet ik niet zeker. Ik was toen nog kind (nu soms ook nog). Onlangs heeft Rob K. een interview afgenomen met een zoon van een werknemer van Wishaupt. Ik heb dit interview nog niet ontvangen. Wellicht geeft dit interview opheldering.

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Ja Breur dat is de bewuste foto. Aan het water staat een kraan, een overblijfsel van de werf?

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Goederenstation omtrent 1970.

    Goederenstation omtrent 1970.
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Het is niet die foto die ik bedoelde, maar de foto geeft wel aan op welke wijze onze voorouders omsprongen met het erfgoed. Ik blijf zoeken naar de luchtfoto, waar het goederenemplacement en het bastion op te zien is.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Men heeft er een binnenhaven gemaakt, waar reparaties aan schepen werden verricht ik heb vanmiddag een foto gezien uit 1930, toen was de afgraving van het bastion al een feit. Ik kan de foto niet meer terug vinden op internet.
    Wellicht iets dergelijks?
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Men heeft er een binnenhaven gemaakt, waar reparaties aan schepen werden verricht ik heb vanmiddag een foto gezien uit 1930, toen was de afgraving van het bastion al een feit. Ik kan de foto niet meer terug vinden op internet.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    weet je wanneer het bastion is afgegraven?
    Toen de gashouder werd geplaatst in 1954. Of bedoel je dit niet Toller?

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    weet je wanneer het bastion is afgegraven?

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Kleine Bassin.

    Die schaapjes ken ik! Let op het grafteken van Dibbets. In het kleine Bassin lagen ook een aantal scheepswrakken. Van daaraf kon je goed vissen; de mades lagen bij de poorten van de kazemat voor het oprapen.
    Ene Van Wishaupt had bij de muur van bastion B een scheepsreparatie bedrijfje; opgericht in 1918. Bonhomme liet hier o.a. "zijn vloot" onderhouden.

    Leave a comment:


  • Toller
    started a topic Lage Fronten Kazemat B

    Lage Fronten Kazemat B

    Bastion B maakt deel uit van de Lage Fronten en sloot aan op Bastion A van de Hoge Fronten. Het huidige beeld is vertekenend voor de werkelijkheid. Alleen het gedeelte waar de rode pijl naar wijst lag boven de grond. De blauwe pijlen geven de oorspronkelijke toegangsdeuren aan. Het grootste gedeelte van het Bastion lag onder de grond. De vier ondergrondse bomvrije gewelven zijn met elkaar verbonden. De maquette van Maastricht 1867, Bastion Dibbets, laat duidelijk het verschil tussen onder en bovengronds zien.

    Ik weet alleen niet wanneer men besloten heeft de kelders van het Bastion bloot te leggen en een toegang naar het water te forceren.

    Vanaf de plaats waar de foto is gemaakt, is de muur recht gemaakt. Dit in tegenspraak tot de werkelijkheid. Hier bevond zich namelijk een Tenaile. Dit was een laag verdedigingswerk met twee faces, die een inspringende hoek vormden ter bescherming van het Bastion. De Tenaile is verwijderd bij de bouw van het spoorwegemplacement. De eigenaar van dit Bastion is de gemeente Maastricht en de beheerder stichting De Belvedères. Eind september 2012, hebben we met toestemming de ijzeren deuren geopend en uit het de ruimten een container vuil verwijderd. Het Bastion ziet er nu weer tip top uit van binnen.
    Bestanden bijvoegen
Bezig...
X