Bastion B maakt deel uit van de Lage Fronten en sloot aan op Bastion A van de Hoge Fronten. Het huidige beeld is vertekenend voor de werkelijkheid. Alleen het gedeelte waar de rode pijl naar wijst lag boven de grond. De blauwe pijlen geven de oorspronkelijke toegangsdeuren aan. Het grootste gedeelte van het Bastion lag onder de grond. De vier ondergrondse bomvrije gewelven zijn met elkaar verbonden. De maquette van Maastricht 1867, Bastion Dibbets, laat duidelijk het verschil tussen onder en bovengronds zien.
Ik weet alleen niet wanneer men besloten heeft de kelders van het Bastion bloot te leggen en een toegang naar het water te forceren.
Vanaf de plaats waar de foto is gemaakt, is de muur recht gemaakt. Dit in tegenspraak tot de werkelijkheid. Hier bevond zich namelijk een Tenaile. Dit was een laag verdedigingswerk met twee faces, die een inspringende hoek vormden ter bescherming van het Bastion. De Tenaile is verwijderd bij de bouw van het spoorwegemplacement. De eigenaar van dit Bastion is de gemeente Maastricht en de beheerder stichting De Belvedères. Eind september 2012, hebben we met toestemming de ijzeren deuren geopend en uit het de ruimten een container vuil verwijderd. Het Bastion ziet er nu weer tip top uit van binnen.
Ik weet alleen niet wanneer men besloten heeft de kelders van het Bastion bloot te leggen en een toegang naar het water te forceren.
Vanaf de plaats waar de foto is gemaakt, is de muur recht gemaakt. Dit in tegenspraak tot de werkelijkheid. Hier bevond zich namelijk een Tenaile. Dit was een laag verdedigingswerk met twee faces, die een inspringende hoek vormden ter bescherming van het Bastion. De Tenaile is verwijderd bij de bouw van het spoorwegemplacement. De eigenaar van dit Bastion is de gemeente Maastricht en de beheerder stichting De Belvedères. Eind september 2012, hebben we met toestemming de ijzeren deuren geopend en uit het de ruimten een container vuil verwijderd. Het Bastion ziet er nu weer tip top uit van binnen.
Opmerking