Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Servaasbrug

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Antonius
    replied
    hoog tijd

    Het wordt hoog tijd dat er wat aan onderhoud plaats vind.

    Die twee witte dozen (in de rendering die El loco plaatste) zullen wel in "no-time" vol met graffiti staan.
    En zodra ze weg zijn zal de brugligger ook wel weer volledig onder gekalkt worden, door de creatievelingen.

    Dat is iets wat mij echt de laatste 20 jaar opvalt in Maastricht, graffiti overal waar je in de oude kern rondloopt. De mooiste panden en zelf waardevolle entree deuren worden niet ontzien. Alsof het die creatieveling niets meer uitmaakt wat hij of zij beklad EN hoe, maar enkel nog de daad ertoe de "kick" levert.

    Maar dat persoonlijk commentaar terzijde.

    Er waren al eerder plannen in omloop om zo'n "bebouwde brug" conform ponte Vecchio en de Rialto voor de sint Servaas brug. (wonen TABK)
    Ik ben er niet kapot van. Toen niet en nu ook niet.
    Ik zie liever dat men de post bemand met iemand die een mandaat heeft in het brugwachtershuis en niet meer dan dat.

    De economische randvoorwaarden tijdens de verbouwing Markt + aanlanding brughoofd hebben de Wilhelminabrug als voorbeeld al genoeg schade toebedeeld laat dat vooral niet ook met de sint Servaas Brug gebeuren.
    mvg

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Groot onderhoud aan Servaasburg

    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Krijgt burgemeester toch nog zijn zin?


    Bron: http://www.limburger.nl/article/2010...01219787/1007#

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Lijkt mij iets van Zicht op Maastricht, maar ik heb geen tijd om nu te zoeken.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Loco, heb je dit zelf gefisterneld?!
    Nee hoor, ik had natuurlijk een bron moeten vermelden, maar helaas weet ik die niet meer. Ik heb deze foto (van een maquette van de Romeinse en Middeleeuwse brug) jaren geleden ergens van het Internet geplukt. Misschien herkent iemand anders het? Dan zet ik het er graag even bij. Grappig trouwens om die twee bruggen samen te zien; een situatie die in de praktijk waarschijnlijk nooit bestaan heeft.
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Leuk hè, met dat strand aan de Maas, het spreekt me erg aan. Of Stiphout 't leuk vindt is 'n tweede
    Zie hierboven; dat strandje is dus niet aan mijn fantasierijke brein ontsproten Ik vermoed dat het strandje het resultaat is van aanslibbing. Ze hadden in die tijd nog geen baggermolens Ik weet dat de Wyckeroever daarentegen voortdurend verstevigd moest worden om afkalving te voorkomen, omdat in de buitenkant van een rivierbocht de stroming iets sterker is.

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht



    Loco, heb je dit zelf gefisterneld?!

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Oorspronkelijk is er wel degelijk een plan voor een overdekte versie geweest, olijfje, niet in de laatste plaats omdat men meende dat voetgangers en fietsers op de relatief smalle brug overboord geblazen zouden kunnen worden bij harde noorden- of zuidenwind. Of het dan gaat om dertig meter of om honderd doet niet zo veel ter zake.

    Nouja, voor de fietser met wind is er geen verschil.

    Maar het maakt wel degelijk uit in Clio`s 'veiligheidsargument', wat Ingrid verder uitwerkt. Als de hele brug overdekt zou worden is dat argument veel meer steekhoudend. Met een stuk van ruwweg dertig meter een stuk minder.

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Mèh joonk, ben jij nou een burgemeester?
    Juist. En een burgemeester dient over visie te beschikken.

    Als je dat stuk leest van Schaepkens van Riempst komen de argumenten die je noemt natuurlijk ook naar voren, maar dan in een ander jasje. De brug is te smal, niet goed voor de financiële toestand van de stad, schippers klagen en ga zo maar door. Die problemen hebben we nu niet meer; nu zijn argumenten van veiligheid het bezwaar. Ik laat daar niet direct mijn oren naar hangen. De constructie van nu is zo afgrijselijk dat ik er graag wat veiligheid voor inlever.

    Het voorstel van Olijfje doet me veel meer deugd. Laat er eens wat clevere dames en heren op los; wie weet waar je komt.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Maar die twee kun je ook niet vergelijken vind ik. De Hoeg Brögk is me nogal 'n stuk pijlerloze overspanning, het planneke van de Servaas dat ons door El Loco wordt getoond is maar 'n stuk overdekt van ruwweg 30 meter.
    Oorspronkelijk is er wel degelijk een plan voor een overdekte versie geweest, olijfje, niet in de laatste plaats omdat men meende dat voetgangers en fietsers op de relatief smalle brug overboord geblazen zouden kunnen worden bij harde noorden- of zuidenwind. Of het dan gaat om dertig meter of om honderd doet niet zo veel ter zake.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door lucy Bekijk bericht
    Homofielen? Zijn die per definitie agressief?
    Nee, natuurlijk niet! Het gaat niet om de werkelijkheid, maar om wat mensen terecht of onterecht ervaren, om de persoonlijke perceptie! Het draait voor een groot deel om de persoonlijke gemoedsgesteldheid; niet iedereen is even rationeel. Sommigen hebben 'nooit nergens' problemen mee, anderen schrikken al van een spin of een muis. 'De stad' is er voor iedereen, niet alleen voor de zelfbewusten, maar ook voor de angsthazen. Dus 'regeert' men voor de grootste gemene deler. Jammer voor de meer dapperen en historisch geïnteresseerde minderheid onder ons.

    Leave a comment:


  • lucy
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Mèh joonk, ben jij nou een burgemeester? Je kunt je duidelijk niet verplaatsen in loslopende jonge kinderen, jonge en oude(re) vrouwen en/of mannen van alle leeftijden die - al dan niet te voet of op een tweewieler - in het overdekte gedeelte belaagd vrezen te worden door pedofielen, verkrachters, potloodventers, homofielen, overvallers, bedrijvers van zinloos geweld, het gebruik door onschuldige, maar ongemakkelijk makende daklozen etc. Zelfs permanent cameratoezicht verandert weinig aan de onlustgevoelens van alleengaande voetgangers en/of (brom)fietsers in een besloten openbare ruimte.
    Homofielen? Zijn die per definitie agressief?
    Ik zie de tafferelen met meppende handtasjes al voor me

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Kijk nog eens naar de vier ontwerpen die uiteindelijk werden gekozen voor een eindversie voor de Hoeg Brök. Zo smal is die nou ook weer niet, maar een overdekte versie haalde het niet.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Huh? Wat is daar dan onveilig aan? Een dakpan die op je kop valt?
    Mèh joonk, ben jij nou een burgemeester? Je kunt je duidelijk niet verplaatsen in loslopende jonge kinderen, jonge en oude(re) vrouwen en/of mannen van alle leeftijden die - al dan niet te voet of op een tweewieler - in het overdekte gedeelte belaagd vrezen te worden door pedofielen, verkrachters, potloodventers, homofielen, overvallers, bedrijvers van zinloos geweld, het gebruik door onschuldige maar ongemakkelijk makende daklozen etc. Zelfs permanent cameratoezicht verandert weinig aan de onlustgevoelens van alleengaande voetgangers en/of (brom)fietsers in een besloten openbare ruimte.

    Zaak van overweging is zijn tevens de consequenties van 24-uurs permanente helle verlichting en camerabewaking voor de gemeentelijke begroting, en de risico's van beschadiging en/of vernietiging van een fiks obstakel in de 'tochtsluis' van het Maasdal.

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
    Vergeet het maar, heren, veel te onveilig voor de gebruikers in het langzaam verkeer. Om dezelfde reden kwam bij de Hoeg Brök een overdekte versie niet in aanmerking.
    Huh? Wat is daar dan onveilig aan? Een dakpan die op je kop valt?

    Trouwens, El Loco, ik ben ook geen voorstander van historiserend bouwen. Maar dit roept gewoon om verandering! Het lijkt me moeilijk om de brug nog lelijker te krijgen; tenminste het ijzeren deel.

    En waarom is eigenlijk niets gebeurd met die metalen balustrade aan de Maastrichter kant? Ik blijf het lelijk vinden.

    Mans, maak je onsterfelijk!
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Helemaal mee eens, burgemeester. Kan toch niet zo moeilijk zijn om het bewegende ijzeren brugdeel te overkappen naar historisch voorbeeld?
    Vergeet het maar, heren, veel te onveilig voor de gebruikers in het langzaam verkeer. Om dezelfde reden kwam bij de Hoeg Brök een overdekte versie niet in aanmerking.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Helemaal mee eens, burgemeester. Kan toch niet zo moeilijk zijn om het bewegende ijzeren brugdeel te overkappen naar historisch voorbeeld? Ben over het algemeen niet voor historiserend bouwen, maar hier mag best een uitzonderingetje gemaakt worden



    Leave a comment:

Bezig...
X