Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Leegstand in Maastricht

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • elletje
    replied
    Ja, da's duidelijk!

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    OK, probeer wel met vooruitschrijdend inzicht bijdragen te geven

    Leave a comment:


  • elletje
    replied
    Nee, dat beweerde ik ook niet!

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Maar niet Franciscus

    Leave a comment:


  • elletje
    replied
    'n Soort apostel dus............

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Ik ben de boodschapper en in het geval van Pathe en Lumiere, krijgen de panden weer hun oorspronkelijke vorm terug

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Welkom wandelaar,
    Komende zomer wordt er begonnen met de verbouw van het Sphinxterrein. Volgens insiders is er 12 miljoen gevonden om een aanvang te maken. In elk geval zou Pathe en Lumiere onderdeel gaan uitmaken van de nieuwe Eiffel. Dit natuurlijk om het Bassin ook weer op te waarderen. Zo zie je er wordt aan leegstand gewerkt maar het tempo daarin is meestal iets langzamer dan gewenst, maar er gebeurd in elk gaval iets.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door wandelaar Bekijk bericht
    Hoe is de situatie nu? Ik zie bij Landbouwbelangen belangrijke initiatieven, ook op het Sfynxterrein. Maar wat doet de Gemeente zelf?
    Beste wandelaar, welkom op het forum MestreechOnline. Goede vraag! op de eerste plaats zou ik willen verwijzen naar de theorie http://www.vng.nl/files/vng/publicat...tandtelijf.pdf.

    Als we kijken wat er werkelijk gebeurt is het moeilijk om erg enthousiast te zijn. Het wonen boven de winkels vind ik niet erg succesvol. Het centrummanagement doet haar best. Investeerders vinden voor b.v. het Eiffelgebouw blijkt moeilijk alhoewel er partijen geïnteresseerd zijn in dit gebouw. Ik kan mij niet aan de mening onttrekken dat sommige projecten zeer politieke beslissingen zijn, vaak genomen tegen de haren in van een groot deel van de bewoners van Maastricht.

    Men probeert al een tijdje een nieuw zwembad te openen .
    Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat een grote partij als de Universiteit Maastricht een groot gedeelte van het stadsgezicht bepaalt.
    Wel is men ervaren in het verplaatsen van sommige uit de kluiten gewassen stacaravans.
    Andere opmerkingen over deze kwestie laat ik graag aan anderen over.

    Leave a comment:


  • wandelaar
    replied
    situatie anno 2013

    Oorspronkelijk geplaatst door SJEF † Bekijk bericht
    Ik onderschrijf bovenstaand verhaal van parel.
    De huurprijzen worden elke jaar fors verhoogd, zonder dat er eigenlijk iets wezenlijks tegenover staat. Tel daarbij nog eens op, de vele belastingmaatregelen die de gemeente voor je in petto heeft.
    En dat alles moet worden doorberekend in de producten, kleren, of andere goederen die men verkoopt. Maar er is een bepaalde grens.
    Op een gegeven moment blijven de klanten weg; gewoonweg omdat men het te duur vindt met als gevolg omzetdaling en -verlies.
    En dan zie je opeens de plakkaten op een een etalageruit: opheffingsuitverkoop.

    Dat het ook anders kan, bewijst een concreet geval in Heerlen.
    Daar stond jarenlang een winkelcentrum leeg; De Klomp.
    Niet direct in het centrum gelegen, maar op 5 minuten loopafstand van het bekende glaspaleis en de Pancratiuskerk gelegen, en met een ondergrondse parkeergarage.
    De Klomp is inpandig verbouwd.
    De grote winkeloppervlaktes heeft men opgedeeld en kleiner gemaakt en de huurprijzen zijn zeer schappelijk; ook voor startende ondernemers.
    Nu is het een soort van bazaar geworden.
    Kleine, knusse winkeltjes waar men exotische en niet alledaagse dingen kan kopen.
    Ook zijn er verschillende eetgelegenheden waar men van diverse uitheemse keukens en gerechten kan genieten.
    Waarom kan dit voorbeeld niet ook voor Mestreech gelden?
    Ik denk dat er genoeg lokaties zijn, waar zoiets mogelijk kan worden gemaakt.
    Hoe is de situatie nu? Ik zie bij Landbouwbelangen belangrijke initiatieven, ook op het Sfynxterrein. Maar wat doet de Gemeente zelf?

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Ik onderschrijf bovenstaand verhaal van parel.
    De huurprijzen worden elke jaar fors verhoogd, zonder dat er eigenlijk iets wezenlijks tegenover staat.
    Tel daarbij nog eens op, de vele belastingmaatregelen die de gemeente voor je in petto heeft.
    En dat alles moet worden doorberekend in de producten, kleren, of andere goederen die men verkoopt.
    Maar er is een bepaalde grens.
    Op een gegeven moment blijven de klanten weg; gewoonweg omdat men het te duur vindt met als gevolg omzetdaling en -verlies.
    En dan zie je opeens de plakkaten op een een etalageruit: opheffingsuitverkoop.

    Dat het ook anders kan, bewijst een concreet geval in Heerlen.
    Daar stond jarenlang een winkelcentrum leeg; De Klomp.
    Niet direct in het centrum gelegen, maar op 5 minuten loopafstand van het bekende glaspaleis en de Pancratiuskerk gelegen, en met een ondergrondse parkeergarage.
    De Klomp is inpandig verbouwd.
    De grote winkeloppervlaktes heeft men opgedeeld en kleiner gemaakt en de huurprijzen zijn zeer schappelijk; ook voor startende ondernemers.
    Nu is het een soort van bazaar geworden.
    Kleine, knusse winkeltjes waar men exotische en niet alledaagse dingen kan kopen.
    Ook zijn er verschillende eetgelegenheden waar men van diverse uitheemse keukens en gerechten kan genieten.
    Waarom kan dit voorbeeld niet ook voor Mestreech gelden?
    Ik denk dat er genoeg lokaties zijn, waar zoiets mogelijk kan worden gemaakt.

    Leave a comment:


  • parel
    replied
    Daar kan ik dus heel kort over zijn, als je een winkeltje wil beginnen moet je al snel tussen de ? 300 en ? 650 rekenen per vierkante meter.
    De prijs is afhankelijk van de A-B-C locatie.
    Als de verkoop niet het gewenste resultaat oplevert, wat moet je dan doen als kleine ondernemer, sluiten.
    Bovengenoemde prijs is vierkante meter per maand uiteraard.
    Jammer Maastricht verliest zijn eigen unieke winkels en daarbij ook identiteit verlies, als de grote ketens de overhand hebben.
    En zo verliest bijna iedere stad zijn eigen charme.

    Leave a comment:


  • parel
    replied
    Na deze webpagina eens goed bekeken te hebben, moet ik je bekennen geen last te hebben van een winterdepressie.
    Dit beeld heeft altijd bestaan, het grote aanbod van kantoorruimte op het MECC of elders.
    Persoonlijk ken ik het fenomeen, kantoorruimtes niet anders, en toch bouwen de heren projectontwikkelaars gewoon door, zonder depressie, eerder het tegenovergestelde.
    En geloof mij, de projectontwikkelaars beleggen in stenen, dus geld, ze hebben een lange financi?le adem.

    Neem nu als voorbeeld langs de A2, ter hoogte van Aachen/Maastricht airport, daar reizen de gebouwen als paddestoelen uit de grond. ook weer kantoorruimtes.
    De Vier Heren hebben daar drie prestige kantoorobjecten gebouwd, van grote allure, en men gaat door met bouwen.

    Wat mij wel zorgen baart, is de leegstand in de binnenstad van Maastricht, daar kom ik graag op terug.
    Wordt vervolgd.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    @ parel: de leegstand die ik als voorbeelden gaf, betreft panden die de laatste 10 jaar zijn gebouwd in Maastricht.
    Neem voor de aardigheid eens kijkje op deze webpagina.
    Daar krijg je toch bijna een winterdepressie van, als je die leegstaande objecten zo bekijkt.

    Leave a comment:


  • parel
    replied
    @ Sjef,het betreft meestal grootschalige projecten die o.a. gefinancierd zijn door grote beleggers als pensoenfondsen en dergelijke.

    Juist deze hebben een financi?le lange adem, een voorbeeld kan ik noemen, neem nu het oude pand van Vredestijn rubber.
    Lokatie Cabergerweg hoek Lage Frontweg.
    Daar had de gemeente maastricht een woonboulevard willen cre?ren,dit werd bekend, meteen was het verkocht aan een projectontwikkelaar.
    Dat de Gemeente de plannen in de ijskast heeft gezet, daar worden de beleggers niet koud of warm van, de prijs stijgt met de jaren.
    Jammer van het lelijke aanzicht, dat een projectontwikkelaar 15 jaar n? dato bijna het dubbele zal vangen laat dat zeker zijn.
    Soms wordt wachten grof betaald.

    Leave a comment:


  • Rubke
    replied
    dat zijn allemaal beleggingen, en leegstand schijnt weinig te kosten

    Leave a comment:

Bezig...
X