Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Vrijthof

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Vrijthof

    Wie weet iets over de oude huisnummers van het vrijthof ?

    Op enkele geboorte akte's uit 1851 en 1857 stond vermeld
    " in hunne woning langs het vrijthof nummer achtienhonderdeenenvijftig "

    Ik zou graag willen weten waar dat adres nu is .

  • #2
    Dag Arneborg, welkom op Mestreechonline!

    Mevr. Evers heeft elders op deze site, namelijk hier, een zeer uitgewerkte uiteenzetting gegeven. Ik hoop dat je daar verder mee komt.

    Opmerking


    • #3
      Vrijthof nr. 11: De Goude Ducaet

      Oorspronkelijk geplaatst door arneborg Bekijk bericht
      Op enkele geboorte akte's uit 1851 en 1857 stond vermeld: " in hunne woning langs het vrijthof nummer achtienhonderdeenenvijftig ".
      Soms heeft een mens meteen een antwoord bij de hand. Dit adres aan het Vrijthof kreeg in 1806 het nr. 177, in 1850 het nr. 1851 en in 1888 werd het nr. 11. Het huis droeg ooit de naam 'De Goude Ducaet', maar als er een gevelsteen is geweest, is die al in de negentiende eeuw verdwenen.

      Welk pand is dat nu? Het ligt in elk geval aan de oostzijde van het Vrijthof, tussen nr. 2 (bij de Grote Staat) en nr. 15, In den Vogel Struys (hoek Platielstraat). Nr. 8 is de Momus; dan volgde nr. 9 (In 't Luipaard) waar midden negentiende eeuw de drukkerij van de Courrier de la Meuse in zat en later de Centraaldrukkerij van Leiter Nypels. Nr. 10 was de Rathskeller (café met bovenwoning) en nr. 11 Café-Restaurant-Hotel Suisse. Ik meen dat de uitbater/eigenaar van dit pand een zekere Bonn was.

      Een mooie foto van deze gevelwand staat in I.M.H. Evers, Maastrichtse monumentenzorg in zwart/wit, Documentaire fotografie van Alexander Simays tussen 1912 en 1940 (Maastricht 2000), blz. 61. Genomen in de winter, maar vanaf bijna exact hetzelfde standpunt als de prentbriefkaart in de volgende posting hieronder.

      Iemand die een beetje kan Bingen, kan waarschijnlijk wel zeggen welke Horecaffer er momenteel op nr. 11 zit.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht

        Iemand die een beetje kan Bingen, kan waarschijnlijk wel zeggen welke Horecaffer er momenteel op nr. 11 zit.
        Begin maar te feesten, hier zat de Celebration... Ik meen dat die ook alweer failliet is.


        Vrijthof 11 (bron: Wikipedia)

        Dat is dus het pand waar de 'Bende van de Suisse' heeft gezeten. Zie bijvoorbeeld deze foto.


        Vrijthof, hotel Suisse uiterst rechts, ansichtkaart gelopen in 1911. Bron: www.maastricht.lu

        Rond 1905 woonde er ene Boosten, kastelein. De man die voor het cafe aan het werk is zou dus wel eens meneer Boosten kunnen zijn geweest. Of word ik nu te romantisch?

        Opmerking


        • #5
          Hotel Suisse

          Wat is er tegen wat romantiek? (Zeker voor een vers gehuwde burgemeester?). Maar ik denk eerder dat dit een knecht is. De eigenaar van Suisse was niet iemand die in een leren (?) voorschoot zijn terrastafeltjes schoonmaakte. Hij was een man van enig aanzien, die net als zijn kelners keurig in het pak heeft gezeten.

          Voor de Bende van de Suisse kun je ook elders op MO nog wat lezen.

          Opmerking


          • #6
            ik zal een nieuwe discussie openen voor "De Bende van de Suisse"
            Kompleminte

            Toller

            Opmerking

            Bezig...
            X