Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastricht gekrompen?

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • burgemeester
    replied
    Loco, ik lees in het bijschrift bij de door jouw geplaatste tekening van de Beijer in Maastrichts Silhouet no. 21 (Het Dinghuis) het volgende: De huizen aan de linkerzijde van het gebouw (dinghuis, burg.) zijn fantasie. (p.10).

    Leave a comment:


  • El Loco
    started a topic Maastricht gekrompen?

    Maastricht gekrompen?

    Bij het bekijken van onderstaande prent van Jan de Beijer uit 1740 viel het me op dat de panden in de Grote Staat hoger lijken dan de huizen van nu. Van het Dinghuis weten we dat de gevel aan het eind van de 18e eeuw met een etage werd ingekort, maar ook de meeste andere huizen lijken op de tekening hoger te zijn. Bij verschillende panden tel ik 4 of 5 etages onder de daklijn, plus nog 1 of 2 verdiepingen onder de kap. Ook het afgebroken gildehuis in de Maastrichter Brugstraat (tekening rechts) had een gevel met 5 verdiepingen. Ik zou op dit moment geen enkel historisch pand met meer dan 4 etages (zonder de kap dus) in de binnenstad weten. Is Maastricht gekrompen?

    Links: St Jorisstraat/Grote Staat, J de Beijer, 1740. Rechts: gildehuis Brugstraat, onbekende tekenaar, vóór 1877
Bezig...
X