Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gevangenissen, huizen van bewaring en politiecellen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
    Nee in Ermelo 1963.
    Zeker weer niet correct gegroet, te laat verschenen op appel en dialect gepraat wat overkwam als vloeken?

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Was het op de Tapijnkazerne in een van deze cellen?

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Een van je favoriete plaatsen

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Tapijnkazerne

    Voor degene die hun diensttijd hebben doorgebracht in 's-koningswapenrok al dan niet nuttig, weten dat er een aantal straffen waren zoals:

    Licht arrest, de hele dag alles doen en het kazerneplein niet verlaten.
    Zwaar arrest, ook de hele dag dienst doen en 's-avonds in het legeringsgebouw blijven.
    Verzwaard arrest, na de dienst je melden bij de wacht en je werd dan "achter de wacht" geplaatst.

    Dit waren de cellen "achter de wacht"

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Penitentiaire Inrichting Overmaze

    In 1975 wordt de Penitentiaire Inrichting Overmaze ingebruikgesteld. Het gebouw is het ontwerp van de architecten ir. A. Schwencke en ir. H.G. Bosch. De voorbereidings tijd duurde tien jaar. De bouw uiteindelijk maar drie jaar. De tuin is een ontwerp van de tuinarchitect Jac. Ritsen uit Maastricht. Voor die tijd waren de cellen van de gedetineerden luxe zoals de foto laat zien.
    Ze worden "bewoonbare celkamer" genoemd met een oppervlakte van 10 m2. De kamers zijn voorzien van een wastafel met warm en koud stromend water, een toilet, een spiegel en een wandcontactdoos voor een electrisch scheerapparaat.
    Het meubilair bestaat uit een divanbed, een gewone stoel, een gemakkelijke stoel, een tafel, een vast bergmeubel en een vaste kledingkast tegen de wand. Ook een prikbord voor foto's maakt onderdeel uit van de celkamer.





    Bron: Erfenis in steen, Huis van Bewaring te Maastricht

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Politiebureau Vrijthof

    Hier dan een foto van de politiecellen aan het voormalige hoofdbureau van politie aan het Vrijthof. Misschien worden er nog belangrijke mensen herkend.

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Nouuuu een redelijk positief bericht

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Reactie dochter Daan Wildschut.

    Reactie dochter Daan Wildschut.

    Ik heb de foto’s van de spekkamer goed bekeken en moet toegeven dat de over elkaar tollende figuren van de hand van mijn vader zijn. De letters Beckin Nooyt en Daan Wildschut zijn zeker niet van hem. Hij had een veel vloeiender handschrift. De figuur in de heksenkeuken lijkt niet erg op zijn werk en ik kan me alleen voorstellen dat het om een geintje ging. Mijn vader kennende zou hij vast tegen je gezegd hebben “snel overschilderen”. De figuren zijn trouwens geen engelen, die hadden altijd vleugels. Het ziet er een beetje uit als de versieringen die bij ons (op papier) gemaakt werden om de ateliers op te vrolijken voor een feest. Dan werden er een aantal grote potten waterverf en kwasten klaargezet en konden de gasten naar hartenlust kliederen.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Jammer. We zijn er nog niet uit, vrees ik.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Reactie Dhr. Wiegel

    Ik heb Dhr. Wiegel telefonisch gesproken. Het was een prettig gesprek. Dhr. Wiegel kon zich de gebeurtenis nog vaag herinneren. Maar niet of hij in de originele spekkamer was geweest.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Maar dat is de nagebouwde spekkamer als ik mij niet vergis?
    Inderdaad. Meer weten de mensen van de Tempeleers helaas niet.

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Maar dat is de nagebouwde spekkamer als ik mij niet vergis?

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Jaarboek Maastricht 1978

    Jaarboek Maastricht 1978:

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Deze opmerking hoort volgens mij thuis in de chat.
    Ik ga mijzelf niet modereren. Ingrid. Dhr. Wiegel is een publiek figuur. Zijn naam is geen geheim en de inhoud noch e-mail adres zijn zichtbaar.

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Nee Ingrid, dit is het vervolg van het carnavalverhaal. Misschien heeft hij een foto of een verhaal als het "slachtoffer" die in de Spekkamer was ingesloten

    Leave a comment:

Bezig...
X